Máte menší hodnotu než vaše hotovost v bance

Nálada na burzách se nelepší a pesimismus investorů je stejně iracionální jako kdysi jejich optimismus.
O internetové bublině již toho bylo napsáno tolik, že nechceme našeho čtenáře nudit byť jen jediným řádkem navíc; to, co se ale děje na světových burzách nyní, je jejím pravým opakem – nerespektováním jednoduchých podnikatelských a finančních pravidel, ale v opačném gardu. Burzovní hodnoty řady firem totiž klesly na tak nízké hodnoty, že si kapitalizace těchto firem stojí níže než součet jejich peněz v bance; odborně se tomu říká trading below cash. Firmy totiž často dostaly od investorů značné objemy peněz, ale v situaci, kdy se trh začal vyvíjet nedobře, utrácení silně přiškrtily a nyní, i když stále podnikají se ztrátou, „sedí“ na nemalých hromádkách hotovosti. To platí například o firmách Ask Jeeves, Broadvision, Commerce One nebo Inktomi – všechno společnosti, jejichž kapitalizace (součet hodnot akcií) jsou nyní níž nebo na podobné úrovni jako je jejich hotovost v bance.

Tyto hodnoty nesvědčí o tom, že by makléři na burzách neuměli počítat (protože skutečně v daném dni je jejich hodnota skutečně přinejmenším rovna jejich hotovosti, ale spíše bude větší), ale proto, že investoři v internetové firmy naprosto ztratili víru a říkají si je skoro nedůležité, jestli ta firma má hodně peněz v bance nebo ne, protože je stejně časem utratí a skončí v bankrotu. Též to znamená, že investoři hodnotí nehmotná aktiva (goodwill, podíl na trhu, intelektuální kapitál, software atd.) na nulovou nebo dokonce zápornou, tj. „nezobchodovatelnou“ částku.

V tomto případě mohou vlastníci těchto firem (obvykle několik velkých fondů, kontrolujících správní radu) přikročit k docela říznému kroku – firmu zlikvidovat, rozdělit si hotovost v bance a další likvidační zůstatek. V každém případě dostanou více, než kolik by získali prodejem akcií – není to navíc žádný teoretický výmysl, tento postup již investoři několikrát zvolili.

Proti takovému postupu samozřejmě je management firem, který žádá čas – většinou ukazuje svým vlastníkům časové plány, kde je naznačeno, kdy se vše v dobré obrátí. Vedení firmy se navíc snaží dokázat, že profitabilita přijde dříve, než vyschnou bankovní zdroje a pak už vše půjde k lepšímu – jenomže, uvěří jim dnes někdo?

Diskuze (6) Další článek: Virus Bugbear již předhonil rekordmana Kleze

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,