Martin Grigar: budoucnost je v osobním přístupu

V rozhovoru s předsedou představenstva AutoContu CZ, Martinem Grigarem, se čtenáři Computeru a Živě.cz ptali na kvalitu počítačů, servis, ale i logo společnosti.
V rozhovoru s předsedou představenstva AutoContu CZ, Martinem Grigarem, se čtenáři Computeru a Živě.cz ptali na kvalitu počítačů, servis, ale i logo společnosti.

Peter Kuchár: U počítačových sestav velkých prodejců mám občas pocit, že platím spíše za značku a příslib nejistého servisu. Ze srovnání poměrů výkon/cena vycházejí lépe menší prodejci. Nebo je to jinak?

Martin Grigar

Profesní životopis:

1980 – 1985: Přírodovědecká fakulta dnešní MU v Brně obor matematická informatika.
1986 – 1991: Tesla Brno, programátor, samostatný vývojový pracovník
1991 – 1995: AutoCont, ředitel pobočky Brno
1996 – 1997: AutoCont, obchodní ředitel pro ČR
1998 – dosud: AutoCont CZ, ředitel, předseda představenstva
38 let, ženatý, 2 děti
Martin Grigar: Nemyslím si, že cenové rozdíly mezi menšími a tzv. velkými prodejci jsou příliš velké. Je vždy potřeba pečlivě srovnávat podobné sestavy, srovnatelnou záruku a srovnatelný typ servisu. V tom okamžiku se dostáváte do velice podobných relací, protože většina z nás na trhu pracuje se stejnými či velice podobnými vstupy. Otázku příslibu nejistého servisu vidím spíše obráceně. Nechci mluvit za ostatní prodejce, ale za nás mohu říct, že servis AutoContu je velmi přesně definován a že jsme schopni zákazníkovi dokumentovat servisní postupy. Navíc servis a služby zde nejsou závislé na konkrétním prodejci nebo pobočce, ale garantuje je celá firma.

Petr Bubeníček (Computer): V konkrétní zakázce jsme se setkali s tím, že si zákazník nechá počítač složit od někoho, na koho má lidskou vazbu, protože u něj cítí prestiž…

Martin Grigar: Osobní přístup je pro nás velmi důležitý. Vzhledem k našim statistikám věrnosti zákazníků si troufám tvrdit, že více než polovina našich obchodů je založena na osobní důvěře ve schopnosti určitého člověka nebo týmu lidí. Na druhé straně je AutoCont velká firma a nepopírám, že to někdy vede k anonymnímu přístupu k zákazníkům, na který zřejmě narážíte. Nicméně to je fakt, se kterým se rozhodně nechceme smířit. Navenek je to vyjádřeno našim novým heslem „Přátelé zůstanou přáteli“, které pro nás znamená především trvalé vztahy se zákazníky i trvalé vztahy uvnitř firmy.

Karel Toth: Jaký je váš názor na aktivity BSA v ČR? Podporujete metodu „zastrašování“ uživatelů počítačů, nebo jste spíše pro zlevnění softwaru, aby byl dostupnější? Mohou si u vás zákazníci zakoupit počítač bez operačního systému Windows? Neuvažujete o počítačových sestavách s předinstalovaným Linuxem?

Martin Grigar: Jedna otázka je instalace nelegálního softwaru. Tady je naše a mé stanovisko jasné. Software je zboží jako každé jiné, a proto naše firma podporuje aktivity BSA z hlediska legálnosti jeho nabytí. S cílem tedy souhlasím, ale metody vzbuzování pocitu viny a strachu se mi nelíbí a nemyslím si, že to věci prospívá.

Zákazníci si u nás pochopitelně PC bez operačního systému zakoupit mohou, ale reálně se setkáváme s tímto požadavkem velmi výjimečně. Prodej PC s Linuxem je spíše otázkou nabídky našich dodavatelů hardwaru (AT Computers, HP, Compaq). Pokud bychom taková PC do nabídky zařadili, museli bychom být schopni daný OS aktivně podporovat.

Ladislav Bednařík: Mohl byste srozumitelně vysvětlit vztahy mezi AutoContem, Comforem a AT Computers?

Martin Grigar: Je to poměrně jednoduché. Všechny vyjmenované firmy (AutoCont CZ, Comfor a AT Computers) jsou součástí jednoho holdingu. Jsou to sesterské společnosti. Každá z nich je řízena samostatně, vyvíjejí se samostatně a spolupracují spolu na obchodní bázi. AT Computers je výrobce a distributor a je významným dodavatelem AutoContu CZ, stejně jako Comforu. Na druhé straně řetězce AutoContu a Comforu působí oba na trhu pro koncové uživatele, jsou tedy částečně konkurenční, jsou však směřovány každý jinam. AutoCont CZ se zaměřuje spíše do oblasti služeb, podnikové sféry a implementace informačních systémů, kdežto doménou Comforu by měl být odborný retailový prodej.

Martin Grigar

Petr Křikava: Proč vaše prodejny nemají základní počítačové drobnosti (redukce z paralelního na sériový port, prodlužka na sluchátka, obaly na CD atd.). Největšího prodejce by asi nezruinovalo mít takové zboží na skladě třeba 2 roky...

Martin Grigar: Asi by nás to nezruinovalo, ale… Je to případ od případu. Ne všechny naše pobočky fungují jako klasické prodejny na místech, kde je velká frekvence lidí a častá poptávka po těchto „drobnostech“. Některé pobočky pracují spíše v kancelářských prostorech, kde je sortiment zmíněného příslušenství omezený a je jen na objednávku. Chtělo by to tedy znát konkrétní negativní zkušenost. Nicméně mohu říci, že když potřebuji sám nějaké příslušenství, tak si ho většinou kupuji při cestách na některé naší pobočce.

Stanislav Nyč: Přestože jste s velkou slávou loni uvedli nové logo společnosti Autocont, na vašem webu i na pobočkách je k vidění stále to lepší. Proč?

Martin Grigar: Ptal jsem se sám sebe, jestli tato otázka padne. Z určitých důvodů jsme chtěli změnit logo. To jsme udělali. Začali jsme ho používat a v rámci zkušebního provozu jsme se rozhodli, že ho dál používat nebudeme. Nové logo se mi nadále líbí, nicméně je tu řada praktických i technických záležitostí, které nám znemožnily logo používat. Svůj vliv na to měla pochopitelně i reakce okolí. Berme to tak, že jsme schopni vrátit se k některým rozhodnutím a korigovat je. Shrnuto: naše logo je to, které používáme, a žádné jiné v nejbližší budoucnosti neočekávám.

Radim Mlčoch: Na serveru Živě často padají zmínky o nespolehlivosti počítačů AC. Zajímá mě, jaké je procento reklamací, resp. servisních zásahů v záruce a po záruce.

Martin Grigar: Když si nalistuji Živě podle odkazů na AutoCont, tak nemám pocit – kromě občasných diskusí – že tam jsou časté zmínky na toto téma. Je třeba si uvědomit, že na trhu je momentálně instalována báze počítačů AutoCont dosahující téměř 200 000 kusů! Neznamená to, že jsou všechny v provozu, nicméně absolutní četnost poruch je vzhledem k množství taková, že se někdy dostane i na stránky Živě. Konkrétní čísla o procentu servisních zásahů nezveřejňujeme (jako ostatně nikdo na tomto trhu), nicméně tato čísla pravidelně vyhodnocujeme a porovnáváme s naší konkurencí z oblasti tzv. značkových PC.

Druhou věcí je přirozená zkušenost, že pokud má zákazník problém, který je spolehlivě odstraněn, tak to jeho vztah k AutoContu většinou posílí. Kromě toho je třeba říci, že velká část našich servisních zásahů se v poslední době týká spíše softwarových záležitostí, přeinstalací ovladačů a podobně, což nelze hodnotit jako klasickou poruchu.

Připravil: Roman K. Onderka, fotografoval: Petr Bubeníček

Diskuze (7) Další článek: Computer 7/01

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,