Marek Erneker, IGNUM: poptávka po PHP a .NET hostingu je vyrovnaná

Výkonný ředitel společnosti IGNUM nám v rozhovoru prozradil, jaké technické problémy zákazníků jeho společnost nejčastěji řeší, proč se rozhodli nabízet speciální webhosting pro erotické stránky, nebo jaké výhody má pro zákazníka a provozovatele virtuální server. Naše otázky směřovaly také na méně často používané technologie, jak je např. ColdFusion.

Marek Erneker, výkonný ředitel IGNUM s.r.o.

Marek Erneker (*1981) pracuje v IGNUM čtvrtým rokem, před svým jmenováním výkonným ředitelem působil jako hlavní programátor a člen úzkého vedení společnosti IGNUM.
 
Marek studoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy, před nástupem do společnosti IGNUM působil jako analytik v pojišťovně Kooperativa. Ve svém volném čase se věnuje sportu, zejména horolezectví a turistice, a také rád fotografuje.
 

Je pro firmu lepší využít i pro malou prezentaci placené webové služby a nebo webhosting na doméně třetí úrovně zdarma? Proč?

Rozdíl mezi bezplatným hostingem s doménou třetí úrovně a profesionálním hostingem s doménou druhého řádu je značný. Prezentace na vlastní doméně druhého řádu působí jistě mnohem důvěryhodněji, může lépe vystihovat obor podnikání firmy či společnosti a bude snazší ji najít pomocí internetových vyhledávačů. Navíc věřím, že ani menší firmy finančně nezruinuje pořízení vlastní domény a placeného webhostingu. Výhody jsou zřejmé – spolehlivý poskytovatel webhostingu ručí za dostupnost webu návštěvníkům, zálohuje data, poskytuje statistiky návštěvnosti a mnoho dalších služeb. Pokud tedy má jít skutečně o dobrou prezentaci, třebaže jen malou, jednoznačně bych se klonil ke službě zveřejněné na doméně druhého řádu, s nějakou základní, placenou variantou webhostingu. Myslím, že rozdíl bude také v kvalitě nabízených služeb. Firma, která nabízí kvalitní produkty a služby, by si zkrátka měla na své internetové prezentaci zakládat.

Pro druhou, stoprocentně bezplatnou, variantu bych se rozhodl jako student budující stránky své třídy nebo jiného nekomerčního projektu, ovšem rozhodně ne pro účely seriozní firemní prezentace.

Řada poskytovatelů webhostingu nabízí až neuvěřitelně nízké ceny. Posiluje to podle vás konkurenci a vydělá na tom zákazník?

Neuvěřitelně nízké ceny se nutně musí odrazit v kvalitě hostingového řešení a nabízených služeb. Není reálné, aby taková firma mohla investovat do inovací nebo dokázala pružně a rychle reagovat na potřeby zákazníků, které téměř vždy znamenají nemalé investice. Domnívám se, že tyto společnosti svými levnými službami vytvářejí silně konkurenční prostředí, ovšem spíše jen krátkodobě a pouze ve skupině specifických projektů. Velmi často se stává, že k nám přicházejí zákazníci, kteří nejsou spokojeni právě s kvalitou a úrovní služeb těchto poskytovatelů velmi levného webhostingu. Zákazníků, kteří upřednostňují kvalitní a spolehlivé služby před extrémně nízkou cenou, naštěstí přibývá.


Kde si zákazníci mohou ověřit informace o kvalitě služeb vybraného poskytovatele? Nezbývá než číst zkušenosti ostatních na diskusním fóru?

Diskusní fóra jsou velice dobrým zdrojem informací. Reference samotných zákazníků jsou jistě nejlepší vizitkou i v jiných odvětvích. Osobně si myslím, že dobrým ukazatelem kvality služby je i jistá otevřenost v poskytování informací, spojených například s konfigurací serverů, jejich zabezpečením, ochranou dat, dostupností připojení k internetu nebo také s rychlostí řešení provozních problémů. Těchto faktorů je více a proto bych zákazníkům poradil využít některého z vyhledávačů a zcela cíleně hledat reakce v diskusních fórech, řádně prozkoumat stránky webhostera a ještě lépe se i přímo spojit s technickou podporou poskytovatele a ověřit si její reakce.

Nabízíte svým zákazníkům možnost sledování, dostupnosti jejich webu?

Samozřejmě. Pro sledování serverů máme vybudovaný vlastní systém, jehož výstup je možné veřejně sledovat na adrese http://monitoring.ignum.cz. Na stejném místě je také možné zjistit informace o jednotlivých serverech a jejich dostupnosti v čase, ale například i grafy zátěže a další provozní údaje.

Jaké problémy řeší vaše technická podpora nejčastěji?

Největší část problémů se točí kolem domén a jejich směrování, tedy nastavení DNS. Obecně lze říci, že nejvíce dotazů řešíme ještě předtím, než se projekt zákazníka poprvé spustí. Problémy našich stávajících zákazníků jsou pak v menšině.

Jste schopni pomoci zákazníkům i při problémech s vývojem jejich webových aplikací, např. při nastavování některých parametrů?

Pouze do určité míry. Jsme poskytovatel hostingových služeb a pro vyřešení všech dotazů spojených s vývojem nemáme dostatek kapacit, které by nám umožnily řešit skutečný programový kód, ačkoliv i k tomu ve výjimečných případech dochází. Pomoc s nastavením, identifikací problému či snahou o správné nasměrování je však zcela samozřejmá. Zákazníci si této pomoci také velice váží a nezřídka si pak žádají znovu stejného zaměstnance, který jim dříve dobře poradil.

Převažují ve vaší nabídce služby s PHP nebo s prostředím .NET Framework?

V rámci našich služeb je nabídka v zásadě vyrovnaná. Nabízíme jednak Windows varianty, kde je možné využít .NET 1.1 či .NET 2.0, podle požadavků zákazníka; u služeb provozovaných na OS Linux je pak k dispozici PHP.

Proč jste se rozhodli zařadit do své nabídky specializovaný hosting pro erotické servery a weby s množstvím stahovaných souborů?

Obě tyto specializované varianty webhostingu nabízejí významné zlepšení služeb při použití odlišné technické realizace webového serveru (Apache či IIS) oproti běžným hostingových variantám. Pro erotický obsah je také nutná úprava podmínek poskytování služby, což vedlo právě ke vzniku samostatné varianty. Díky odlišné konfiguraci dokážeme tyto služby nabízet mnohem kvalitněji a s menšími nároky na výkon serverů. Zákazníci to pak poznají na rychlosti a dostupnosti jejich stránek.

V nabídkách webhostingových společností se začíná objevovat virtualizace. Jaké výhody má pronájem virtuálního serveru?

Výhoda spočívá především v naprosto odděleném a individuálním systému celého serveru. S administrátorským přístupem, který k serveru získáte, můžete systém kompletně překonfigurovat nebo využívat i ke speciálním účelům. Zcela jistě se toto řešení nehodí na běžné webové aplikace, ale na speciální řešení. Například na realizaci požadavků na zvláštní kompilaci PHP či třeba nestabilní ISAPI moduly do IIS je takové řešení ideální. Zákazník se stává úplným pánem svého serveru a může se sám rozhodnout, co na něm bude provozovat či poskytovat a komu povolí přístup.

Můžete uvést weby, které u vás využívají technologii ColdFusion?

Jedním z těch zajímavých je například web piva Stella-Artoise, který byl ostatně i prvním zákazníkem využívajícím tuto službu. Dalším zajímavým projektem je například Pražský hrad (http://praha-hrad.cz) nebo webové stránky Pražských služeb (http://www.psas.cz) a další méně známé firmy či společnosti. Technologie ColdFusion je u nás poměrně neznámá, přestože nabízí uživatelsky snadno použitelné nástroje pro tvorbu webů zákazníkům, kteří s programováním nemají tolik zkušeností.

Které nástroje, nabízené jako doplněk k webovým službám, považujete za nejzajímavější?

V dnešní době je určitě zajímavá možnost nejrůznějších statistik. Hodně využívanou službou je také například aplikace Mailer, která dovoluje zákazníkům hromadně rozesílat e-mailové zprávy, aniž by tím jakkoliv zatěžovali svůj server či omezovali další uživatele. Řada zákazníků také oceňuje množství ASP komponent, které mohou využívat pro provoz svých aplikací. Právě tyto služby považuji osobně za nejzajímavější, nabízíme toho ale ještě mnohem víc.

Máte motivační program pro stálé zákazníky?

Ano, těchto výhod využívají především stálí zákazníci. U webhostingových služeb nabízíme několik typů slev a výhod, které jsou spojeny buď s množstvím služeb, nebo délkou období, na které je zákazník objednává. Zákazníkům, kteří využívají doménové služby, poskytujeme dva typy zvýhodněných ceníků. K jejich přidělení sledujeme jediné kriterium a tím je výše obratu za služby realizované v našem registračním systému DOMENA.CZ (http://www.domena.cz) v posledních 12 měsících. Věrným zákazníkům rozhodně dokážeme námi poskytované služby cenově zvýhodnit.

Nabízíte registraci domén v jakékoli doméně první úrovně (TLD) nebo se jako ostatní specializujete pouze na některé domény?

Nespecializujeme se pouze na některé domény, snažíme se naši nabídku neustále rozšiřovat o nové. Rovnou však mohu říci, že neumíme registrovat všechny. U mnohých národních domén je registrace subjektem sídlícím mimo území daného státu zakázaná nebo, z důvodu splnění striktních pravidel, velmi obtížná. Často jsou vyžadovány pravidla a restrikce, které nejen zvyšují cenu domény, ale také prodlužují čas nutný pro její registraci, a to se zákonitě také musí projevit na ceně služby. Navíc, zavedení nových TLD je problematické také kvůli odlišnostem v logice registračního procesu a struktuře dat jednotlivých správců domén první úrovně.

Kdy jste začal pracovat s internetem?

Popravdě nevím, bude to už delší doba. Skutečně mě začal internet zajímat asi před osmi až devíti lety. Předtím jsem byl pouze internetový konzument a své velké okamžiky jsem si odbýval v malých vítězstvích jako programátor. Vyloženě „pracovat s internetem“ jsem začal, až když jsem se jako programátor věnoval tvorbě webových stránek.

Vytvářel jste někdy webové stránky?

Ano, přivydělával jsem si tak při studiích. Měl jsem tak tenkrát možnost, osahat si některé hostingové společnosti zevnitř. Na některé tyto zážitky vzpomínám ještě dnes.

Diskuze (34) Další článek: HP pohltilo Bristol Technology

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,