Seznam nasadil na svých webových službách nový dialog, který vyžaduje souhlas se sběrem dat pro cílenou reklamu, anebo aktivaci předplatného.
Mapy.cz ale poběží v trošku odlišném režimu a budou nadále zdarma i bez akceptace používání dat pro kontextovou reklamu, napsal včera v sérii tweetů dlouholetý vývojář a člen představenstva Ondřej Procházka.
Namísto toho Seznam připravuje prémiovou verzi Mapy.cz, která oproti základní bezplatné podobě nabídne více funkcí – zatím nevíme jaké.
Procházka nicméně prozradil, že se firma pokusí motivovat alespoň přispěvovatele, kteří portál plní fotografiemi z míst, recenzemi a dalším obsahem. K prémiové verzi by se měli dostat výhodnějším způsobem než všichni ostatní.
Základní mapy budou i nadále zdarma
Mapy.cz už dnes používají hromadu svobodných a komunitních zdrojů dat – tím zdaleka nejdůležitějším je samozřejmě projekt OpenStreetMap, jehož surové podklady portál používá v zahraničí a vykresluje je svým typickým kartografickým jazykem. Díky tomu vypadají Mapy.cz úplně stejně jak na návsi v Kozojedech, tak v centru San Franciska.
I tak je ale provoz jednoho z nejpopulárnějších webů na českém internetu a neméně oblíbené aplikace pro mobily pochopitelně nákladný. Podle Procházky firma do služby jen v posledních letech investovala stovky milionů korun, čili pochopitelně hledá i další cesty pro jejich monetizaci.
Poslechnětě si loňský letní podcast s Mapy.cz:
- 00:23 – Jakub Faifer, Product Manager Senior v Seznam.cz
- 02:35 – Použitelnost Map v zahraničí
- 07:38 – Ortofoto a Cyklomedia
- 10:18 – Jak se změny promítají do Map
- 15:11 – ČUZK otevřelo data
- 18:01 – Mapy.cz na mobilech
- 22:29 – A co chytré hodinky?
- 25:53 – Budoucí vývoj služby