Těsně před osudovou nehodou, která Uberu zkomplikovala vývoj autonomních taxíků...

Těsně před osudovou nehodou, která Uberu zkomplikovala vývoj autonomních taxíků...

Autonomní vozidlo Uberu srazilo 49letou Elaine Herzberg, která ve špatně osvětleném místě přecházela vozovku se svým jízdním kolem. Žena později na následky zranění zemřela v nemocnici.

Autonomní vozidlo Uberu srazilo 49letou Elaine Herzberg, která ve špatně osvětleném místě přecházela vozovku se svým jízdním kolem. Žena později na následky zranění zemřela v nemocnici.

Za volantem byla řidička, která nevěnovala pozornost kontrole autonomního řízení. 

Za volantem byla řidička, která nevěnovala pozornost kontrole autonomního řízení. 

Její reakci těsně před nárazem zachytila snímací kamera z kokpitu vozidla. 

Její reakci těsně před nárazem zachytila snímací kamera z kokpitu vozidla. 

Autonomní vozidlo Uberu srazilo 49letou Elaine Herzberg, která ve špatně osvětleném místě přecházela vozovku se svým jízdním kolem. Žena později na následky zranění zemřela v nemocnici.
Za volantem byla řidička, která nevěnovala pozornost kontrole autonomního řízení. 
Její reakci těsně před nárazem zachytila snímací kamera z kokpitu vozidla. 
7
Fotogalerie

Manažer Uberu několik dní před tragickou nehodou upozorňoval na nedostatky autonomních vozů

13. března tohoto roku poslal manažer oddělení pro testování Robbie Miller dlouhý e-mail vedoucím pracovníkům Uberu. Vyjadřoval v něm své obavy, týkající se bezpečnosti autonomních vozidel, které tato společnost testovala a testuje. Jen pět dní poté došlo k nehodě, při níž zahynula cyklistka, přecházející vozovku mimo přechod.

Miller poslal zprávu krátce před ukončením svého pracovního poměru u Uberu. Mezi příjemci byli viceprezident společnosti Jon Thomason, vedoucí projektu autonomních vozidel Eric Meyhofe a dalších pět právníků a vedoucích pracovníků.

Kritika technologií i řidičů

Kromě kritiky používaných technologií se opřel také do řidičů, které bychom s ohledem na jejich činnost měli nazývat spíše operátory. Jako hlavní dva důvody nehod, kterých se samořídící auta účastnila, zmínil technologie a chybné či nesprávné chování řidičů.

V publikovaném dopise zmiňuje ne právě povzbudivá čísla, podle kterých během února docházelo skoro každý druhý den k poškození některého z testovacích vozů při nehodě. Řada řidičů dle jeho mínění nebyla řádně proškolena a neměla ani patřičné zkušenosti.

Autor například uvádí, že v měsících předtím došlo k mnoha nehodám a zmiňuje případ, kdy autonomní vůz jel několik metrů po chodníku. Miller napsal, že incident byl „v zásadě ignorován.“ Sám předtím pracoval pro Waymo a konstatoval, že zde by v takovém případě následovalo okamžité zastavení všech testů.

Nehoda dala za pravdu kritice

Přesně pět dní poté, 18. března 2018, srazilo autonomní vozidlo Uberu 49letou Elaine Herzberg, která ve špatně osvětleném místě přecházela vozovku se svým jízdním kolem. Žena později na následky zranění zemřela v nemocnici.

Následné policejní vyšetřování ukázalo, že Rafaela Vasquez, sedící v té době za volantem (asi není na místě označovat ji jako řidičku), těsně před srážkou sledovala na svém telefonu stream televizní hudební soutěže. Část podílu ale patří i softwaru, který byl nastaven tak, že ačkoli auto chodkyni „vidělo“, prakticky nijak na ní nereagovalo.

Po incidentu přestal Uber testovat autonomní automobily na veřejných komunikacích. V červnu pak společnost obnovila testování samořídících vozidel v Pittsburgu a zavedla nové bezpečnostní standardy.

Jak dopadl Millerův e-mail? Adresáti na něj údajně nijak nereagovali. Millerův nadřízený však měl přislíbit, že zmíněné problémy prověří. Po tragickém incidentu pak prý byly některé připomínky zahrnuty k dalšímu přezkoumání.

Určitě si přečtěte

Články odjinud