Mistr světa v proprietárních closed-source odpadech… Ach jo.
Názor byl 1× upraven, naposled 18. 9. 2022 06:23
Skutečnosti:Microsoft na názory uživatelů kašle. Zmizel i web Excel Voice.Neexistuje tu pořádně komunita okolo Microsoft Office (Excelu).Nikdo tu nevychovává odborníky na Microsoft Office.Jo no, tak si udělejte v Gopasu certifikát Microsoft Office Specialist (MOS, a za mě jediný, který bych jakžtakž uznával). Já osobně na certifikáty nehraju, i když s nimi furt zákazníci "otravují". Hlavně že oni přijímají zaměstnance na základě "práce na PC".Microsoft (CZ) vesměs pohřbil TechNet, WUG, ... Musím ale připomenout báječného člověka z Microsoftu, "evangelistu" Štěpána Bechynského. Jeho přehled, znalosti, nadšení, ochotu pomáhat – to se prostě jen tak nevidí (více jak 15 let?).Kdo Excel uměl, už ho nedělá, a soustředí své dovednosti jinam (za mě svého času Jiří Číhař, Milan Brož, měl jsem rád i knížky Josefa Pecinovského).Diskusní skupiny jsou v háji, sotva to žije na wall.cz nebo pc-help.cnews.cz (na Živě je zabili cca před deseti lety). Ale částečně to chápu. Drzost a tupost tazatelů za tu snahu pomáhat nestojí. Ze 300 přihlášených je aktivních 10, z toho dvě vyžírky, které si za několik let nahrabou zdarma řešení za desetitisíce.K titulu Most Value Professional (MVP) se můžete "proškemrat", a je tak trochu o tom, abyste někomu lezli do ... a nechali se navrhnout. Jediný MVP je asi v ČR pořád Pavel Lasák. Ostatně Excel = office.lasakovi.com a tím to tady končí. Konec ComputerPressu (Albatros) byl stopkou pro kvalitní učebnice. Dnes buď nevychází, tři autoři setrvačností vydají mnohokrát přežvýkanou knížku pro novou verzi, nebo je to brak (já mám Gradu rád, ale takové prasečiny, které jsou schopni vydat i po dvaceti letech zkušeností, to je prostě strašné, o kvalitě vazby nemluvě). Excel? Kde je za 15 let česká knížka k Ribbonu (Office XML), kde je jediná česká knížka k Power nástrojům? Člověk, který tématu rozuměl, a napsat ji mohl, "zmizel ze scény". Inspirovat se občas může člověk u kluků z exceltown.com, ale to je tak všechno.Zkušenost (a názor nezměním): U přijímacího pohovoru na nejmenované firmě účastníci řešili cca dvě hodiny konkrétní úlohy v Excelu. Minimálně jedno realizovatelné v praxi tak na firmě dostali. Jestli někoho přijali? Neozvali se ani po měsíci, a jejich chování a postoj bylo otřesné. Jsem přesvědčen o tom, že pozici neobsadili, a ani o ni nešlo, ale to samozřejmě nemám jak dokázat. Zkrátka si podle mého názoru během jednoho dopoledne nechali vyřešit to, co je trápilo, a za co by museli platit.Kdy se půjdu opít? Až Microsoft dá do Excelu kalendář...
Názor byl 2× upraven, naposled 15. 9. 2022 09:25
"Nikdo tu nevychovává odborníky na Microsoft Office."Jakože cože? Odborníky na kancelářský balík? Běžné znalosti jsou základ pro každou sekretářku, kdokoliv další, alespoň lehce políbený algoritmizací, nemá problém si přečíst dokumentaci a následně udělat co a jak potřebuje. Tohle fakt netřeba studovat/vychovávat odborníky OMG."Zkrátka si podle mého názoru během jednoho dopoledne nechali vyřešit to, co je trápilo, a za co by museli platit."Chtytře vyřešeno .. a zadarmo, proč ne? LOL 😃
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 9. 2022 17:11
A učit je to bude kdo? Někdo o dvě lekce dopředu s ECDL certifikátem? Poprvé až někdy v roce 2015 mohli ajťáci vstoupit do školství a naučit něco učitele díky projektům a kačkám z EU. Jasně, někteří z nich už měli zkušenosti ještě před dobou PC, ale... Ano, můžete se řáchat nad odborností nebo "programováním" ve VBA, ale pak holt i tady na Živě je schopen autor článku v podcastu tvrdit, že poslední desktopová verze Excelu je 2019 a okomentuje z novinek v Office něco, o čem nemá ponětí.Excel se učí dneska už na základce někdy od 5. třídy. Bohužel úroveň je dost děsivá (ano, jsem si vědom toho, že tam jsou děcka, co výpočetní techniku mají tak asi rok oficiálně, nečekám žádný masakr). A co jsem slyšel o výuce na Slovensku (nechci paušalizovat), tak ještě na střední škole je učitelka schopna učit žáky Excel tím způsobem, že vybarvují buňky barvičkami, aby vznikl obrázek.
"A učit je to bude kdo?"A proč by je tohle proboha měl někdo učit? Jak jste správně napsal, absolutní základy dostanou během základní a popř. střední školy, zbytek - jak jsem psal - je jednak a) poměrně intuitivní a středně schopný orangutan nemá problém používat pro každodenní činnost b) v případě že chci něco navíc (třeba to Vámi zmíněné VBA), jediné co potřebuji je dokumentace (a popřípadě nějaký ten example) - a to všechno je dostupné online z pohodlí gauče. Takže jediné co potřebujete je vlastní zájem a minimální aktivita a chuť se dovzdělat. (Když ho nemáte, ani ta "škola a učitel" Vám nepomůže)
Soutěž v software, který se už desítky let nijak nevyvíjí. Raději používám Sheets od Googlu, kde pár užitečných a výkonných funkcí přibylo. Např ARRAYFORMULA, IMAGE, IMPORTXML...
Sice nadávám na Excel, ale pravdu nemáte. Byť třeba taková funkce OBRÁZEK (IMAGE) načítá v Microsoft Excel (365 Insider) jen obrázky z URL.
Ondrej exceloval...
:)
Je to borec. Chci taky líp umět s Excelem a Wordem. V takovém článku chybí odkazy na studijní materiály a testy. Ideální by byl takový větší všeobecný test, kde by byli i odpovědi. Trochu by to zlepšilo počítačovou gramotnost Česka. V práci máme lidi kterým musím radit i věci jako Ctrl+C, nebo kopírovat formát buňky. Ty lidi musí běžně jen vyplnit pár čísel v tabulce, ale co když náhodou je potřeba něco víc, jako třeba vytvořit kopii tabulky pro další měsíc, nebo opravit formát buňky, tak to je katastrofa. V práci nedostali žádný školení na základy práce s PC a to jde o větší firmu.
Joo, to znám.Hlavně že dotyčný mají v CVčku jako znalosti práce na PC a Office 😃 a pak volají se základními věcmi.
To zas ne, znalosti nikde neuváděli, protože tady pracují delší dobu než znají počítač. Tady vidím chybu ve firmě, že je neseznámila se základama práce na PC plus občas zopakovat.
A narazil jsem i na takové, kteří tvrdě hájí názor, že jim "dolary" v adresách k ničemu nejsou.
Máte pravdu s tou nízkou počítačovou gramotností. Před půl rokem jsem měl šok, když kolegyně v práci s VŠ titulem po mě chtěla abych jí skenoval dokumenty po jedné stránce do jednoho PDF. Prý když je více stran v PDF tak se jí to tiskne vše najednou. Tak jsem se nabídl, že jí ukážu jak si vybrat jednu konkrétní stranu pro tisk. To odmítla a že prý jí to mám raději dávat vytištěné.
Bohužel, speciálně humanitní a netechnické obory VŠ jsou na tom, jak jsou. Není mi pak jasné, kdo, jak a v čem jim napsal závěrečnou práci.
Uvědomte si ale, že jsou tu pořád ročníky cca 1971 a starší, kteří počítač na škole nepotkali, a pokud neprošli kurzem, tak zkrátka pořád něco dohánějí a plácají se v tom.
Omylem jsem kliknul na Nesouhlasim, jinak právě že to je tak že počítače z mládí neznají, tak by firmy měli jejich znalosti posouvat, což u nás se neděje.
Tak "klukovi" samozřejmě patří gratulace, určitě ho to stálo nemálo úsilí. Ale osobně si dokážu teda představit spoustu lepších činností, než se učit excel a sám bych si to teda do CV určitě nedal 😀
Já to vidím přesně naopak. Kdyby v naši firmě uměli s excelem víc než tři lidi, tak za prvé mám mnohem méně práce a za druhé bychom měli mnohem menší ztráty.
jestli nekdo na úrovni sekretářky a výše neumí pracovat s obyčejným kancelářským balíkem, pak - promiňte mi to - nemá dnes na takové pozici co dělat.
Tak většina lidí stejně umí akorát pár funkcí (pravidlo 80/20), člověk by se možná divil, co všechno se v tom dá udělat. Jiná věc je, jestli to prakticky někdy využije. Pak taky záleží na firmě, kde pak pracuje, jak moc věcí řeší třeba přes ten excel nebo přes nějaký extra sw. Pokud to není IT firma a neexistuje žádná free verze, tak může být pro někoho zajímavé nějaké procesy řešit třeba i přes ten excel (dneska možná spíš v těch online verzích).
Proč něco dělat v Excelu, když máme spoustu opravdových databází. To je jako by se někdo chlubil, kolik umí "zašroubovat" rutů pomocí sekerky.
Protože databáze není Excel, stejně jako Excel není databáze (ale řekněme, že Power Pivotu už bych "licenci" udělil).
No jasně, ale databáze je normálnímu uživateli k ničemu, nad tím je většinou nějaká aplikace. A pokud někdo neumí programovat a nemá na to peníze, tak aplikaci nemá. Do Excelu si může nasypat data rovnou a dělat s tím nějaké jednoduché operace... Prostě záleží na tom, co od toho člověk chce.
Excel používám jako zdroj dat pro data merge v Indesignu. Kdyby byl na straně klienta takový člověk, který tomu rozumí, tak bych na tom trávil 1/3 času. Jenomže klienti jsou bohužel z 90 % vypatlaní a Excel používat neumí.
Klient nemusí být chytrý, hlavně aby platil.
"Excel používám jako zdroj dat pro data merge v Indesignu"Tak používat Excel jako nějaký validovaný zdroj dat - to chce taky hodně odvahy, takové řešení bych nenabídl ani nejhoršímu nepříteli v nouzi, natož zákazníkovi.
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 9. 2022 17:15
jo, kdyby pouzival bezny kancelarsky pocitac, tak si ani neskrtne. Tam totiz produkty od MS neustale swapuji s diskem a jakakoliv solidnejsi prace je nemozna. Zlate w311.
Zkuste si tam dát více než 4GB RAM 🙂.
Možná máte částečně pravdu stran swapování (koupit počítač s méně než 8 GB RAM je zkrátka hloupost), ale ne stran rychlosti výpočtů atp. Excel se až s postupem času naučil používat více RAM, takže i kdybyste měl před pár lety 16 GB RAM, nepomohl jste si. Dnes Microsoft již technické parametry prakticky neuvádí, takže kdo ví. Další neznámou je, nakolik Excel dokáže využít procesor, více vláken atd., nemluvě o tom, že složitější výpočty dnes necháváme na grafické kartě. Každopádně milion řádků na listu Excelu není nic než blbá frajeřina, kterou Excel není schopen reálně zpracovat (a Power Pivot sotva).
Pokud někdo potřebuje zpracovávat miliony záznamů, tak na to Excel asi fakt nebude nejvhodnější... S více lánky by ale být problém nemusel, pokud na sobě všechny vzorce v sešitu nemají závislosti mezi sebou, takže se musí počítat postupně.
"Každopádně milion řádků na listu Excelu není nic než blbá frajeřina, kterou Excel není schopen reálně zpracovat (a Power Pivot sotva)"milion řádků na listu je především na přesdržku tomu, kdo to takhle používá. Sorry, ale "right tool for the job" je naprostý základ a pokud to někdo neumí vyhodnotit a používá na milion řádků Excel, není mu pomoci... Diplomka se taky dá napsat ve Wordu (a neustále řešit formátování, odkazy, rejstříky) nebo pohodlně v jakémkoliv DTP (včetně vychytávek jako jsou řeky apod) - volba ja vždy na dotyčné svéprávné bytosti a sama musí nést i případné následky špatného rozhodnutí.
Tak ve wordu rejstříky fungují automaticky a formátování jde dělat přes styly. To spíš řada lidí používá blbě a styly nepoužívá (naformátuje ručně a tím tam vznikají pořád další).Kdysi jsem v rámci jedné semestrálky psal v LaTeX a stačilo 🙂
"a formátování jde dělat přes styly"Tak tohle jsou snad samozřejmé základy, o tom se snad ani nebudeme bavit. (Kdo formátuje bez stylů, tomu není pomoci už vůbec). Ale i přes správné "naformátování pomocí stylů" pak si něco vložíte doprostřed 100 stránkového dokumentu (obrázek, tabulku, cokoliv) a ono si to hezky různě odskočí, rozbije odstavce nebo sloupce (nedej bože když stránky mají různý počet sloupců textu atd), obtékání je neuvěřitelně neprediktivní atd."Kdysi jsem v rámci jedné semestrálky psal v LaTeX a stačilo"Jakože cože? Celý dokument si napíšete klidně v poznámkovém bloku (nebo jiném, klidně plain textovém editoru) s příslušnýma značkama a pak jen proženete TEXem. Výstup je na pixel přesný, jak co nadefinujete, tak to je, vždycky. Práce s tím je rychlá a absolutně přehledná. Celou diplomku jsem psal v LaTeXu taky a než jsem dokončil hlavní text, WYSIWYG výstup jsem neviděl - nebyl potřeba. Pak se jen doladily drobnosti a bylo hotovo a zdrojáky mám dodnes a výstup by po procesingu byl na pixel stejný jako před těmi cca 20 lety --- což se o Wordu říct nedá (20 let starý dokument napsaný v něčem jako MS Office 97 by po dnešním importu vypadal značně jinak -- a to jen v případě, že by se vše naimportovalo správně, takže například na takové složitější matematické vzorce bych si rozhodně nevsadil)...A o základních typografických nástrojích a výsledné sazbě textu se u Wordu fakt nedá mluvit, výstup je ve srovnání s jakýmkoliv (i těch 20 let starým) DTP tristní. Ani za takovou dobu neumí eliminovat ani takové základní věci jako jsou mnou zmíněné "řeky" v textu apod.
Názor byl 4× upraven, naposled 16. 9. 2022 10:41
Jako, možná to lepší je, mě to tehdy nepřesvědčilo a věnovat tomu týdny času taky každý nechce. Na psaní normální textu zbytečně komplikované a s vlastní inteligencí. Člověk dal někam do textu obrázek a on se zobrazil o kus dál, protože nějaká inteligence se rozhodla, že to bude vypadat lépe. Jednou jsem narazil i na skripta, kdy byly příklady s řešeními a tam to obrázky z řešení prvního příkladu dalo i do zadání dalšího příkladu (tam bych ale věřil, že to byla chyba toho, kdo ten dokument vyráběl). Prostě mi tahle propagace jednoho nástroje a odsuzování wordu přijde asi jako kdybyste novináře místo redakčního systému s pár formátovacími značkami nutil psát to přímo v html a definovat si vlastní css. To normální člověk taky řešit nechce. Pokud někdo píše třeba nějakou technickou literaturu a vydává x kusů ročně, tak to třeba přínos má. Ale pro normální texty mi to přijde zbytečně překomplikované. Člověk se má soustředit na vlastní text a ne zjišťovat, jak tam něco řešit.U těch matematických vzorců nevím, jak byly v rámci verzí stabilní a jestli se fakt zobrazují v čase jinak. On to ani neřešil samotný word (i když se to s ním distribuovalo), alespoň dřív se to tam vkládalo jako speciální objekt (Microsoft Equation nebo tak nějak). Tak je možné, že časem aktualizují i tyto závislosti a vykreslují to třeba trochu jinak.
"Člověk se má soustředit na vlastní text a ne zjišťovat, jak tam něco řešit."Přesně tak, teď jste trefil hřebík přesně na hlavičku. Mám psát vlastní text, ne řešit při tvorbě dokumentu nějaké formátování --- proto prostě ze všeho nejdřív a jako první věc napíšu čistý text --- opravdu jen text --- v nějakém plain textovém editoru (klidně třeba notepadu atd). neřeším nadpisy, nic (drtivá většina lidí napíše nadpis a hned ho má potřebu ozbačit jako nadpis tučně, velkým atd. a teprve pak poktačovat v psaní textu).. prostě se soustředím a napíšu vlastní text. Až mám hotovo - tedy po obsahové stránce do poslední tečky, prostě jen přidám formátovací značky pro nadpisy-odstavce atd. Nic se při tom nerozbije a vše funguje. Na první dobrou. A napořád.Je zajímavé, že například (a zejména) u takových prací, jako jsou displomové práce např. apod, které Vás mají reprezentovat, lidi absolutně neřeší (Vy zjevně také ne) typografii - tedy výsledný vzhled a "uhlazenost" textu. Není výjimkou, že je text zarovnán špatně, nerespektují se pevné mezery a pokročilejší věci (jako ty neustále mnou omílané řeky/sirotci apod) se neřeší už vůbec --- výsledný text a jeho úprava pak vypadá naprosto příšerně. Pokud nevíte "vo co go", koukněte třeba sem https://dabrianmarketing.com/blog/web-design/widows-or... "Ale pro normální texty mi to přijde zbytečně překomplikované."naopak, je to mnohem jednodušší (stačí se naučit pár značek) než řešit a dlouze (i několikrát) opravovat stále dokola stejný text a pokažené formátování jen tím, že někde něco přidám/uberu. Tohle čas ušetři a to dost významně.Nehledě na další věc - Word (narozdíl od výše zmíněných DTP) má různá omezení na délku textu/počet slov/záložek/komentářů atd. Při běžném pár stránkovém dokumentu na limit samozřejmě nenarazíte, při takové delší diplomové nebo disertační práci, knize (nebo jiném rozsáhlejším díle) ale limitu lehce dosáhnete - totéž se týká případných příloh, obrázků atd... A spousta lidí je najednou nepříjemně překvapená, že na limity třeba narazí.Je zajímavé, že se tolik prosazuje právě ten Word. Takový Scribus (který je open source a zadarmo) udělá při sazbě a tvorbě delších dokumentů daleko lepší práci. Nemluvě o placených SW jako je QuarkXPress apod (proč se neučí tyhle, opravdu profesionální, nástroje kde ta výuka o sazbě textu bude mít smysl a namísto toho je snaha tlačit na "učení" tak jednoduché věci jako je Word a kterou každý je schopen po pár hodinách obstojně zvládat?)
Názor byl 6× upraven, naposled 17. 9. 2022 08:50
Jste zamrzl někde před 15ti lety? "Běžný kanacelářský počítač" Dnes za pár korun má člověk takový výkon, že až zírá, obzvlášť u AMD. Za cca 10.000 Kč je počítač s 16.000 bodů v Passmarku + 8 GB RAM + SSD.
Repas ano (dokonce se štěstím pod 9 000 Kč, i když poslední moje zkušenost říká, že musím ještě sehnat CMOS baterku a přepastovat), ale to Vaše si lze vyložit tak, že rozumný NOVÝ počítač koupíte za 10 000 Kč. Ani omylem. Pokud si někdo takový v mém okolí koupí, říkám jim rovnou, ať s tím potom za mnou nechodí. Rozumnou investici do nového počítače vidím minimálně tak na 15 000 Kč, spíš 17 000 Kč a více (v akci).
16GB DDR4 RAM stojí dnes 1300 Kč. S tím fakt dnes MS Office swapovat nebude.Win3.11 je 30 let zpátky, neuměly ani multitasking. Tam fakt není na co vzpomínat.
No není jako není. Fakt je ten, že vtedy mi to staré PC s výkonom možno 1000 krát menším nabootovalo do Windows za 17 sekúnd. Dnes mi to trvá skoro minútu. 🙁
A bootováni do OS jakože má vypovídat o schopnostech HW nebo SW? Od kdy? Viděl jste někdy bootovat nějakou pracovní stanici od IBM apod?
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 9. 2022 10:42
To netvrdím. Píšem len, že 1 000 x výkonnejší počítač dnes nie je schopný nabootovať rak rýchlo ako ten starý krám so starým OS.Neviem ako vám, ale mne by to prišlo celkom užitočné, keby mi PC nabootoval napr. za 15 sekúnd.
moderní OS pro domácí uživatele přesně z tohoto důvodů umí sleep 😃
Názor byl 1× upraven, naposled 19. 9. 2022 15:27
Ten samozrejme využívam, ale sleep nie je boot.Inak to je nutnosť (aj keď veľmi užitočná). Ja som sa len vyjadril k tomu, že boot kedysi trval veľmi krátko na rozdiel od dneška, hoci PC sú dnes o niekoľko rádov výkonnejšie. BTW v sleep mode je PC stále napájaný a žerie prúd. A tak používam deep sleep (t.j. uloženie RAM na HDD a vypnutie PC), ale tam zobudenie trvá tiež dosť dlho (desiatky sekúnd). Našťastie veľká výhoda je, že pokračujem tam, kde som skončil.
"že boot kedysi trval veľmi krátko na rozdiel od dneška"To je OK, ale zmínil jste to ve vztahu k výkonům současného HW ... tam to nijak nesouvisí, špičkové výkonné servery bootují klidně několik minut - jen kontrola HW po startu zabere klidně u IBM dlouhé minuty. Samotné načtení OS je už velmi rychlé, to platí o pro domácí PC.
O serveroch som nepísal. Súhlasím, že nemalú časť času pri štarte počítača zaberie kontrola HW, ale aj načítanie OS je stále výrazne pomalšie ako kedysi (možno aj 2x), a to mám systémový SSD.Inak psychologicky najrýchlejší počítač som mal okolo r. 1994. keď boli ešte len Windows 3.11 a prišlo Pentium. Štart Windows cca 7 sekúnd, odozvy bleskové. Odvtedy som takú "prevahu" HW nad SW nezažil. Dnešné OS sú síce (na rozdiel od vtedajších) neporovnateľné, ale ani najmodernejší HW (myslím domáce PC) to s takým prehľadom, ako bolo spojenie Pentia a Windows 3.11, nedáva.
Názor byl 2× upraven, naposled 21. 9. 2022 09:32
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.