Malý Microsoft v červeném klobouku

Firma Red Hat Inc. si agresivně upevňuje své mocenské pozice v Linuxu.

Společnosti Red Hat občas přezdívají „linuxový Microsoft“ díky tomu, že zřejmě jako první poznala komerční potenciál Linuxu, a také díky jejím nebývale agresivním postupům, které v mnohém připomínají softwarového giganta. Microsoftí „embrace and extend“ mají u Red Hatu nastudované zřejmě dokonale – důkazem jsou jeho nejbližší plány, spočívající v získání silného vlivu v projektu Mozilla (produkce prohlížeče) a ve firmě Sendmail Inc. (messaging). Red Hat cíleně obsahuje jeden strategický bod open source software za druhým – operační systém, grafické rozhraní, programátorské nástroje a nyní i další aplikace, o „drobnostech“, jako jsou bezpečnostní šifrovací technologie (od RSA), ani nemluvě. Šéf firmy Young přitom říká, že toto je pouze počátek a že jeho konkurencí nejsou ostatní linuxové firmy, ale Microsoft.

Red Hat skutečně postupuje podobně jako Microsoft: nejde mu o to, být nejlepší tu nebo onde, ale ovládat všechno důležité na této platformě, používat úspěchu jednoho produktu k prosazení druhého. To sice trošku neladí s názory a postoji lidí okolo free software, pro které je právě možnost volby a nevynucování používání toho či onoho možná nejpodstatnější vlastností open source software.

Na rozdíl od dalších linuxových firem Red Hat ukazuje nejen enormní ambice, ale také schopnosti je prosadit, takže přívlastek linuxového Microsoftu mu sedí dobře. Firma je také (opět na rozdíl od dalších subjektů v této oblasti) mimořádně marketingově schopná a cíleně míří ke komerční dominanci a moci; oblast open source software si zřejmě nevybrala z lásky ke svobodě, ale z důvodu, že ji dnes považuje za nejlepší „výtah k moci“ (a tržní kapitalizace Red Hatu pár měsíců po vstupu na burzu mu dává za pravdu; Red Hat má nyní více než 55 % linuxového trhu v USA, nejbližší konkurenti mají méně než 10 %).

Mozilla (= pokračovatel Netscape Navigatoru) by se mohla stát pro Linux klíčovým prvkem k proniknutí na desktop. Tam zatím Linux není, protože nemá grafické rozhraní a aplikace, a náskok konkurence na PC je zde hodně velký. Jenomže prohlížeč dnes zastupuje stále více potřeb uživatele u počítače – průzkumy v USA například uvádějí, že 70 % lidí, kteří si kupují nový počítač, tak činí „kvůli Internetu“. Red Hat tedy potřebuje kontrolu, nebo alespoň možnost ovlivnit (zafinancovat, urychlit) vývoj prohlížeče na své platformě – a druhým nezbytným internetovým prvkem je messaging (e-mail, instant messaging), a zde máme investici do Sendmail Inc.

Určitě si přečtěte

Články odjinud