Software | Grafický editor

Malování na steroidech je ještě lepší. Paint.NET 5.0 využívá GPU, má nové efekty a myslí na tablety

Oživeno 11. ledna 2023 | Autor Rick Brewster oznámil, že jeho práce skončila a Paint.NET 5.0 považuje za hotové. Seznam změn se prakticky neliší od toho, co jsme viděli v alfaverzi, viz níže. Odpadla podpora starších a 32bitových Windows, současně se pátá řada dramaticky více opírá o grafickou jednotku.

Používá ji už skoro ke všemu, což se zjednodušeně napsáno rovná lepšímu výkonu. Konečné vydání Paint.NET si můžete koupit ve Storu, k dispozici jsou také bezplatné instalační balíčky a přenosná verze.


Původní článek ze 29. listopadu 2022 | Bezplatný bitmapový editor hlásí významný pokrok. Paint.NET 5.0 ještě není hotový, vyšla ale první alfaverze. Je přitom jasné, že vývojář Rick Brewster za rok vývoje odvedl kus práce. Posouvá práci s tablety, více využívá výkon grafických karet a nabízí více funkcí zásuvným modulům.

Než si novinky přiblížíme, sluší se upozornit, že pátá řada Paint.NET už nepodporuje Windows 7 a 8, musíte mít aspoň Windows 10 verze 1809. Dále pojďme v bodech:

  • Detekce přítlaku. Editor už sice přítlak digitálních per detekoval před více než 10 roky, ale vývojáři chyběl hardware na testování a implementace nebyla zdařilá, a tak detekci kdysi vyřadil. Teď se v lepší formě vrací. Podporu vypnete či zapnete v nastavení, pero musí podporovat Windows Ink.
  • Širší využití grafického procesoru. Paint.NET už grafické jednotky využívá pro vykreslení většiny uživatelského prostředí a pro většinu efektů a úprav. Grafická akcelerace je otevřena i zásuvným modulům. Ve všeobecnosti to znamená lepší výkon a prodloužení výdrže. V nastavení si vyberete, jaké zařízení se má pro vykreslování použít.
  • Barevný profil. Grafický editor dnes nemá systém pro správu barev. Teď k němu konečně vykračuje a přidává možnost aplikovat na obrázek vložený barevný profil, takže obrázek uvidíte tak, jak měl původně vypadat.
  • Změna velikosti. Když se rozhodnete upravit velikost obrázku, setkáte se se dvěma novými režimy. K dosavadním možnostem přibyly adaptivní převzorkování, slibující nejlepší kvalitu, a Lanczos. Bikubické a bilineární převzorkování jsou kvalitnější.
  • Nové úpravy. K paletě možností, jak upravovat obrázky, se přidávají expozice, zvýraznění a stíny a také teplota a odstín. Sépiové zobrazení už nemá pevně danou intenzitu, nastavíte ji posuvníkem.
  • Nové efekty. Narovnání patří k novým efektům a otočíte díky němu obrázek tak, že zůstane celé plátno vyplněné. Od páté řady je také v Paint.NET integrovaný efekt stínu pod objektem. Přibyl i Bokeh Blur, který zajistí vysoce kvalitní rozostření. Manuálně nastavíte kvalitu, gamu a rádius. Mějte ale na paměti, že vysoké kvalita v kombinaci s náročnými obrázky dá počítači zabrat. Dle autora jde o zabíječe grafických procesorů. Spousta dalších starších efektů byla zmodernizována, takže slibuje lepší výsledek.
  • Nový systém pro zásuvné moduly. Brewster předělal systém pro zásuvné moduly, ten starý ale nezahodil, takže původní moduly jsou stále použitelné. Nový systém nabízí podporu grafické akcelerace, moduly mohou zasahovat do všech vrstev a metadat obrázků.
  • Lepší výkon. Veškerý starší kód C++/CLI byl převeden do C#. Program nově používá .NET 7, což všechno ústí v lepší výkon.

Detailní seznam změn, který postihuje řadu dílčích menších novinek, najdete na oficiálním fóru. Na alfaverzi zatím můžete přejít jedině tak, že program manuálně stáhnete a aktualizujete. Interní aktualizační mechanismus pátou řadu nabídne v momentě, kdy bude mít autor jistotu, že je už program dostatečně funkční.

2022-11-28_19-32-57.png
Narovnání patří k novým funkcím v Paint.NET 5.0

Zdroje: Rick Brewster / paint.net Forum

Diskuze (9) Další článek: Stačí tři sekundy a VALL-E od Microsoftu dokonale napodobí jakýkoliv hlas

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,