Málo slávy s gigabajtovými freemaily

Pár týdnů po aprílovém vyhlášení ztrácí Googlův tah na lesku. K čemu je nápad, když je jeho kopie tak snadná?

Říká se, že v podnikání je nejdůležitější nápad, a málokdo se odváží s tím nesouhlasit. Pak se také říká, že kopírování nápadů je neúspěšné – že ten, kdo přijde s nápadem jako první, slízne smetanu a na ostatní zbude to řídké kyselé dole, a i s tím obvykle nelze nesouhlasit.

Případ freemailu s gigabajtovou schránkou, který před dvěma měsíci ohlásila firma Google, ale bude, domníváme se, vzácnou výjimkou potvrzující pravidlo. Gigabajtovou schránku totiž nabídne časem prakticky každý freemailový provider, a za rok už nikdo nebude vědět, že Google byl první.

Freemaily se označovaly jako dosti nevděčné a neatraktivní podnikání: pro zákazníky navždy zdarma, náročné na programování, údržbu, konektivitu a hardware, nevděčné vinou častých poruch i ztracených zákaznických e-mailů a uživitelné pouze z reklamy. Jeden čas se spekulovalo, že poskytování této služby zdarma skončí a že je jen otázkou času, kdy freemailoví provideři své služby zpoplatní. Nestalo se tak a už se asi ani nestane: ty, kteří se vyškrábali na kopec a nezahynuli při tom, už čeká jen vcelku příjemná procházka po rovině. Cena konektivity i hardware drasticky klesá, systémy jsou už celkem naprogramované a vyladěné, a příjmy z reklamy stoupají. Zmizela spousta malých provozovatelů freemailů a velcí využívají „economy of scale“: jejich náklady s růstem počtu uživatelů nerostou, příjmy ano.

Google, který potřebuje „vlastní stránky“ a který freemail neměl, provedl tah, jenž se zdál být na první pohled geniální: jeho služba nabízí zhruba stokrát více volného prostoru než jakýkoli konkurent. Ale ještě než stačil utichnout potlesk, konkurenti se ozvali a všichni velcí zareagovali – než zvládne první uživatel svou gigovou schránku zaplnit, budou tuto schránku nabízet zřejmě všichni jako standard. A to včetně českých freemailových poskytovatelů – aniž jim to způsobí nějaké potíže.

Deset megabajtů, určitá nepsaná norma, kterou většina freemailových poskytovatelů dodržovala až do doby, než se Google rozhodl změnit pravidla hry, byla reliktem minulosti – pocházela z doby před pěti či sedmi lety, kdy běžný pevný disk měl několik gigabajtů kapacity, zatímco dnes mají ty nejlepší několik stovek gigabajtů kapacity. Za stejnou cenu!

Pokud tedy před několika lety bylo deset megabajtů maximum, kolik mohl provider dát, aby neprodělal, je dneska touto hodnotou gigabajt. Ale vlastně je to pro providera ještě lepší: zatímco 10MB schránku je nemalá část uživatelů schopna využít, zaplnit, 1 GB zaplní jen titěrný zlomeček zákazníků.

Pokud použijeme analogii, je 1 GB totéž jako satelitní televize s 300 kanály – díváte se stejně na své dva nejoblíbenější a většinu z těch ostatních ani neznáte jménem. Navíc celý mediální závar s gigabajtem – Google dokonce mazaně přiložil pod kotlem marketingu, kdy „jakoby omylem“ zvýšil prostor z gigabajtu na celý terabajt, a opět se o tom psalo na celém světě – je v podstatě humbuk. Kdo chtěl mít gigabajtovou, nebo terabajtovou, nebo petabajtovou schránku, mohl ji mít už dávno: stačilo vlastnit dostatečně velký pevný disk (v posledním případě diskové pole) a přístup POP3 k e-mailové schránce a všechnu poštu mohl nekonečně dlouho skladovat na svém počítači.

Nápad není úspěšný jen proto, že je inovativní – musí odpovídat na potřeby trhu. Další vlastnosti Googlova Gmailu jsou, že uživatel „už nikdy nemusí mazat svou poštu“, protože všechna se mu vejde do schránky a bude možné v ní vyhledávat - jsou však funkcí, která neodpovídá na potřeby. Uživatelé promazávají starou poštu – stejně jako vyhazují staré věci z domácnosti – ne proto, že na ně není místo, ale proto, že je nepotřebují, že si chtějí udělat pořádek, chtějí mít ve věcech jasno a přehled.

Zakladatelům Googlu nelze upřít nápad a vtip – mnohokrát předtím, nyní a určitě i mnohokrát v budoucnosti. Gigabajtový Gmail ale nebude velkou výhrou, protože pro všechny ostatní znamená jeho následování realizaci technicky velice prostého kroku. Opravme tedy úvodní podnikatelské tvrzení: pokud je nápad zkopírovatelný bez námahy a velice rychle, míjí se účinkem.

Nápad v podnikání přináší ovoce proto, že s sebou nese jednak mediální pozornost a popularitu, jednak technický náskok, který se nesnadno dohání. Náskok Googlu ve freemailu ale je už nyní smazán: konkurenti rovněž zvedli schránky o řád až dva, a Googlův Gmail je stále ještě v betaverzi, takže vlastně nefunguje. A freemail má ještě jednu specifickou vlastnost: je nositelem adresy. Zatímco už jsou miliony lidí i jejich okolí zvyklí na adresy typu hotmail.com, aol.com nebo yahoo.com – u nás seznam.cz, centrum.cz, email.cz atd. – zvykat uživatele na nějakou novou adresu a nutit je ke změně adresy, neboť drtivá většina z nich už nějakou má, je pracné a může být stěží úspěšné. A to i v případě takové firmy, jako je Google.

Diskuze (48) Další článek: AMD uvede novou rodinu procesorů s názvem Sempron

Témata článku: Hardware, Google, Velký prostor, První případ, Starý uživatel, Kopec, Málo, Nepsaná norma, Gigabajt, Velká popularita, Kotel, M/s, Satelitní televize všichni provozovatelé, Velká kapacita, Nemalá cena, Freemail


Určitě si přečtěte

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 35

Google dosáhl revolučního milníku v kvantové nadvládě. IBM ale nesouhlasí

Google dosáhl revolučního milníku v kvantové nadvládě. IBM ale nesouhlasí

** Google představil nový kvantový čip s 53 qubity ** Oznámil, že díky němu lidstvo poprvé dosáhlo kvantové nadvlády ** IBM toto tvrzení zlehčuje

Karel Javůrek | 16

Pojďme programovat elektroniku: Rádiový čip, který má skoro každá bezdrátová myš

Pojďme programovat elektroniku: Rádiový čip, který má skoro každá bezdrátová myš

** Bezdrátové myši řídí čip od Nordic Semiconductors ** Jeho rádiové vysílače si před lety oblíbila i komunita kutilů ** Dnes si je vyzkoušíme v praxi

Jakub Čížek | 9



Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 bezdrátových reproduktorů

Jak ovládnout Instagram

Test levných 27" herních monitorů

Jak se zbavit nepotřebných věcí na internetu