Málo peněz ve Wi-Fi

Pozor, hrozí podobná bublina jako v Internetu: technologicky úžasné, nadšeně přijaté, ale jen když to bude zadarmo.

Wi-Fi, WLAN, bezdrátové sítě – jeden z nejvýraznějších, nejzajímavějších, nejdynamičtějších (a ještě bychom určitě našli několik nej-) trendů současnosti. Až podezřele to připomíná Internet před nějakými osmi lety: tehdy se také rodilo něco nevídaného, technologická vymoženost, která na první pohled je schopna změnit fungování světa – až na to, že realita ukáže, že na zvycích velké většiny populace se toho mnoho nemění a že všechno půjde nesrovnatelně pomaleji a více ztuha, než se očekávalo.

Poučena internetovou bublinou se analytická firma Gartner snaží na tento nový segment dívat pokud možno tmavými brýlemi: tvrdí, že i přes desetinásobné zvýšení počtu uživatelů bezdrátových sítí a bezdrátového Internetu během příštích pěti let v této branži ještě „nebudou peníze“ – nebude se vyplácet a bude do ní nutné jen a jen investovat. Gartner říká, že zatímco letos bude v USA okolo 4 mil. uživatelů WLAN, v roce 2007 to bude už 31 miliónů, tedy raketový nárůst, a že během této doby vznikne sto tisíc hotspots, míst, kde je možné „chytat Internet ze vzduchu“. Letos má počet hotspots celosvětově dosáhnout deseti tisíc. Gartner ve shodě s jinými analytiky tvrdí, že profit přijde až v okamžiku, když bude WLAN skutečně vysokokapacitní (se schopností přijímat bez problémů kvalitní video na setrvalé, nekolísající kapacitě) a že současný standard označený jako 802.11b, dlouho nevydrží a bude postupně nahrazován směsí 802.11g a 802.11a, které disponují technickou výhodou – méně přeplněným spektrem (5GHz u 11a verze) a menší interferencí.

Kde se na wi-fi dá vydělávat? Známý je případ největšího světového řetězce kaváren Starbucks, který byl široce medializovaný, protože šlo o pionýrské nasazení Wi-Fi ve velkém množství veřejných míst najednou. Moc krásná věc, ale podívejme se na čísla: týdně zajde do kaváren Starbucks 22 miliónů lidí. Z nich ale jen 25 000 využije v těchto kavárnách Wi-Fi Internet – tedy každý z tisíce. Žádná sláva – na tom se nevydělá ani přímo (na poplatcích za službu), ani nepřímo (že by kvůli tomu přišlo do kaváren o mnoho víc lidí, aby si zde koupili předražené kafe). Kaváren Starbucks je 2600, takže týdně do každé z nich přijde slovy devět lidí si při kafi také zasurfovat; kolik z nich přijde kvůli surfování, tedy jinak by dveře podniku neotevřeli? Vicepresident Starbucku říká: „jasně, děláme to proto, že si myslíme, že si tito návštěvníci dají kafe navíc“. Zatím ale tyto kávy navíc na jeho viceprezidentskou výplatu nevydělaly.

Podle dalších průzkumů má naprosto majorita příjmů z Wi-Fi pocházet z v podstatě „neveřejných“ hotspots, jako je pokrytí hotelů a letišť. Na letištích budou zřejmě za check-in branami, tedy vlastně placené (letenkou), zatímco v hotelech budou zřejmě dostupné po celé ploše hotelu, takže i pro kohokoli, kdo přijde. V obou případech ale bude možné inkasovat, protože je od koho, v hotelu to bude služba draze placená podobně jako minibary na pokojích – host hotelu, který dokáže platit 300 dolarů za noc, mávne nad dalšími pár dolary rukou. Jenomže kolik lidí z „normálního světa“ tráví svůj čas na letištích a business hotelech? Obchodní cestující a manažeři samozřejmě jsou velmi lukrativní cílovou skupinou, ze které celý tento průmysl v podstatě žije, ale představují zlomeček populace.

WLAN jistě dokáže ovlivnit svět komunikací tak, jako jej ovlivnila infrastruktura celosvětové datové sítě – Internetu. WLAN se může velmi dobře doplňovat s 3G mobilními sítěmi, hlavně kvůli dramaticky rozdílným nákladům na tvorbu přístupového bodu. Vybudování přístupového bodu Wi-Fi kleslo z tisíce dolarů (30 000 Kč) před třemi lety na 70 dolarů (2000 Kč) letos, a nadále klesá. Na druhé straně ale základnová stanice pro 3G mobilní síť stojí stále ne méně než 50 000 dolarů (1,5 mil. Kč), obvykle ale až několikanásobek této ceny. WLAN se zcela jistě bude šířit do firem, ovšem nepůjde o veřejné hotspoty – budou to privátní sítě, nová verze LAN sítí, nepřístupné pro použití kohokoli zvenku (dokud se do nich ovšem nenabourá). To je vše podniková sféra – u koncových, „pouličních“ uživatelů se zdá, že bude velice obtížné najít obchodní model, který by odůvodnil budování a údržbu tisíců veřejných hotspotů v městské zástavbě, v parcích a na jiných veřejných prostranstvích.

Diskuze (19) Další článek: Český Telecom: zisk za první čtvrtletí klesl o 34 procent

Témata článku: Video, Internet, Wi-Fi, Check In, Rozdílný svět, Starbucks, Raketový nárůst, Wi-Fi Hotspot, Veřejná Wi-fi, Milión uživatelů, WLAN, Celosvětové pokrytí, Wi-fi síť, velké pokrytí, Bezdrátový internet, Veřejná síť

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší