Majitel Tesly se chlubí, jak Autopilot zabránil srážce s divočákem

Funkce Autopilot, kterou automobilka Tesla nabízí jako příplatkovou výbavu svých elektromobilů, je vnímána poměrně kontroverzně. Zejména na sociálních sítích často vzbuzují značný zájem videa, dokumentující jeho neschopnost vypořádat se se zdánlivě banálními situacemi. Autonomní systém však není tak nešikovný, jak by se na základě těchto zpráv mohlo zdát.

Důkazem schopností Autopilota Tesly je video, které koncem minulého týdne na sociální síti Twitter publikoval jeden z majitelů – programátor Pranay Pathole. Záběry z palubních kamer zveřejnil se záměrem vyvrátit přesvědčení, že autonomní funkce Tesel jsou v současném stavu značně limitované.

Autopilot a kanec

Ze záběrů nevalné kvality je zřejmé, jak Tesla v noci na osvětleném úseku silnice zaregistruje statného kance, nacházejícího se v jejím jízdním pruhu. Reaguje na něj poměrně prudkým úhybným manévrem, během kterého přejede do protisměru a po těsném minutí zvířete se vrátí zpět.

Na video hned následující den reagoval generální ředitel Tesly Elon Musk, který napsal, že hlavním cílem Autopilota je nehavarovat. Zmínil, že automobil je vybaven kamerami, pokrývajícími všechny směry kolem vozidla, které „vidí“ i při nízké úrovni osvětlení.

Zabránit střetu pomohlo dle Muska i další hardwarové vybavení automobilu: sonar a vpřed směřující radar. Díky nim má prý Autopilot „nadlidské“ schopnosti, přičemž skutečný potenciál celého řešení má odhalit nadcházející aktualizace softwaru.

Autonomní otazníky

Schopnosti Autopilota dokazuje celá řada videí, na kterých Tesla zabránila nehodě díky včasné reakci na vzniklé nebezpečí. Důkazem může být například následující kompilace, obsahující sestřih více než dvaceti situací, během kterých automatické systémy zabránily možné kolizi (v čase 2:55 je například k vidění další incident s divokým prasetem).

Jak už to u podobných zpráv bývá, pod Patholovým tweetem se rozjela doslova komentářová bitva. Diskutující například kladou otázku, jak by se Autopilot zachoval, pokud by v protisměru jelo jiné vozidlo. Další zpochybňují samotné tvrzení, že uvedený manévr Tesla provedla v autonomním režimu.

Tesla dlouhodobě tvrdí, že auta, jedoucí v režimu Autopilota, jsou mnohem bezpečnější než vozidla řízená člověkem. Při tomto hodnocení však vychází z vlastních dat. Každopádně v aktuálním stavu je za provoz v autonomním režimu zodpovědný řidič, který musí sledovat dění před vozidlem a měl by být v případě potřeby schopen zasáhnout.

Diskuze (28) Další článek: Pandemie s úsměvem: Švýcaři vyvinuli průhledné roušky

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,