Pokud se podíváme na všechna „počítačová“ zařízení od Applu, rozdělují se na dva hlavní tábory – jedna část zařízení používá starší koncept desktopového operačního systému (macOS) a procesory Intel založené na instrukční sadě x86 a druhá, modernější, je pak už se systémem iOS a vlastními čipy ARM série Apple Axx.
Apple už v historii několikrát měnil platformy, na kterých byly jeho počítače postavené a vzhledem k tomu, jaké prostředky má v současnosti, je jen otázkou času, kdy bude chtít mít plnou kontrolu na hlavními výpočetními čipy nejen u zařízení s iOS, ale i macOS.
Začalo to s úspěchem iPhonu
I když Apple upravoval použité čipy ARM už u prvních tří iPhonů, oficiálního představení se dočkal až čip Apple A4, který byl součástí iPhonu 4 a prvního iPadu. Apple začal plně využívat zkušeností a týmu, který nabral v rámci akvizice společnosti PA Semi a od té doby velmi rychle postupuje ve vlastním vývoji.

Oficiálního představení se dočkal až čtvrtý čip z dílen Applu postavený na ARMu
Rychlý postup je znát, protože mobilní procesorové čipy Applu patří obvykle k tomu nejvýkonnějšímu, co je v danou chvíli na trhu s dostupnou výrobní technologií k dispozici.
V nejnovějším případě se už jedná o čtyřjádrový 64bitový čip Apple A10 vyrobený 16nm technologií, který je v nových iPhonech 7 a 7 Plus, přičemž v tomto čtvrtletí se očekává představení nových iPadů Pro, které by měly mít výkonnější variantu Apple A10X.

Jak šel čas s čipy Applu v jeho mobilních zařízeních
Ve všech těchto případech Apple kombinuje tyto procesory s grafickým čipem PowerVR od Imagination Technologies, kterou zároveň částečně vlastní (podle posledních informací má 9,5 % akcií). Výkon a efektivita těchto mobilních grafických čipů patří rovněž mezi ty nejlepší na trhu, což je rovněž vidět při srovnávání v různých grafických testech. Navíc výkon každoročně stoupá ještě mnohem rychleji, než je tomu v případě procesoru.
Nelze se tomu divit – pomocí grafického čipu lze dnes akcelerovat spoustu obecných výpočtů, takže nejde jen o hry nebo grafické prostředí, ale i zpracování fotografií, rendering, strojové učení a další formy výpočtů.
Vlastní čipy v hodinkách i sluchátkách
Apple pokračuje ve vývoji vlastních čipů i pro nová mobilní zařízení. Vlastní čipy má tak i pro chytré hodiny Watch, ve kterých jsou SoC čipy Apple S1, S1P a S2, které už mají dvě jádra, bezdrátové technologie i GPS v jednom balení.

U hodinek je pouze jeden SoC čip, který integruje všechny části v jednom balení
Speciálním případem je i čip Apple W1, který je integrovaný v nových bezdrátových sluchátkách AirPods nebo BeatsX, kde se stará o úsporné a efektivní zpracování zvuku. Díky tomu mohl opět nabídnout lepší uživatelský zážitek, než si mohou konkurenční výrobci dovolit se standardními systémy postavenými na technologii Bluetooth. Apple tak stále více využívá předností kombinace vlastního hardware a softwaru v rámci uzavřené platformy.
MacBooky s čipy ARM? Přechod už začal
V případě MacBooků je však situace jiná. Nejedná se o nové zařízení, ale o staré dobré „počítače“ s desktopovým operačním systémem a rozhraním určeným pro ovládání pomocí klávesnice a myši.
I když by se mohlo zdát, že tato zařízení mají výkon zcela jinde, než v případě mobilních zařízení s iOS, není tomu tak. Výkon čipů Apple Axx se totiž velmi rychle dostává na úroveň toho, co poskytují čipy Intel, které Apple používá. A to je velký problém především pro Intel.
Intel v poslední době postupuje velmi pomalu a už rozhodně neinovuje tak rychle jako v minulosti, kdy měl pořádnou konkurenci v podobě AMD. Vidět je to i na poslední generaci MacBooků, kdy kvůli zpožděnému uvedení nových čipů sedmé generace (Kaby Lake) musel Apple postavit MacBooky ještě na čipech s architekturou Skylake a aktualizace se tak fázově posune až na tento rok. To určitě není přístup, který by se perfekcionistickému Applu líbil.
Apple ale už začal vystrkovat růžky a v nových MacBoocích tak používá první vlastní čip Apple T1 postavený na architektuře ARMv7, který se stará o bezpečnost v rámci přihlašování pomocí Touch ID (dotyk prstu).

Apple představil nový integrovaný čip T1 v rámci nových MacBooků Pro, slouží pro hardwarové zabezpečení při biometrickém ověřování pomocí Touch ID
Podle spekulací se ale ještě tento rok v rámci aktualizací MacBooků na nové čipy Intel Kaby Lake dočkáme integrace dalšího, mnohem významnějšího čipu – Apple T310. Ten by měl nahrazovat některé úsporné funkce čipu od Intelu.
Apple má s tímto velké zkušenosti z mobilních zařízení, jedná se totiž především o zpracování úloh v uspaném režimu – stahování emailů, oznámení a podobně, aniž by bylo nutné probouzet celý hlavní procesor.
Čipy Intel přitom podobné funkce podporují – ať už se týkají zabezpečení (Apple T1)., tak i úsporných režimů. Je jasné, že se Apple postupně zbavuje závislosti na schopnostech čipů Intel a další „funkčnosti“ budou jen následovat.
MacBooky bez Intelu možná již brzy
Vzhledem k tomu, jaký výkon mají současné mobilní čipy Apple A10 v telefonech a iPadech, lze si jistě představit to, že by Apple už v této chvíli dokázal vyrobit procesor, který bude v rámci vyššího TDP u MacBooků poskytovat podobný nebo vyšší výkon, než který nabízí čipy od Intelu.

S operačním systémem se jistě dokáže Apple poprat, přeci jen řadu věcí sdílí s mobilní variantou iOS, která sama z OS X vychází. Dle několika spekulací se dokonce v laboratořích Applu potuluje několik prototypů MacBooků, které mají čipy ARM a speciální verzi macOS, která na těchto čipech běží.
Pro uživatele by tak z pohledu systému nemusela nastat žádná viditelná změna, naopak by si Apple mohl dovolit ještě lepší optimalizaci podobně jako u iOS.
Tím hlavním problémem je ale software. Jasně, Mac App Store není rozhodně tak populární jak App Store na iOS, takže ztráta funkčnosti spousty starých aplikací by nebolela tolik lidí. Navíc existuje možnost emulace, kterou by mohl Apple do systému zabudovat. Problémem jsou ale velké profesionální aplikace typu Photoshop a podobně, které by rozhodně nebylo lehké přenést na novou platformu. Jak by si Apple poradil s tímto neduhem, je tak otázkou.
Pokud by MacBooky byly postavené na výkonných čipech ARM, bylo by možné na upraveném macOS jistě nativně spouštět i aplikace pro iOS, kterých je obrovské množství a v mnoha případech nabízí rovněž možnosti pro profesionály. Jsou pochopitelně určené pro dotyk, ale jak ukázal Microsoft s Windows 10, lze některé aplikace efektivně používat jak dotykem, tak i myší.
V konečném důsledku by měl Apple plnou kontrolu nad hlavními čipy (CPU, GPU) a hlavním softwarem (OS) jak u zařízení s iOS, tak s macOS. A to je jistě strategie, kterou Apple do budoucna tlačí, protože mu umožní vyrobit lepší produkt za nižší cenu.