Tohle byl jeden z důvodů, proč jsem nedávno přešel z macbooku na iMac (desktop). Nebudu už muset řešit problémy s baterkou.
Žena ma doma MacBook Pro Mid 2012. Za tie roky v podstate stále pripojený do siete v kuchyni.Minuly týždeň som na ňom pozeral 1.5h film a trocha surfoval. Celkovo vydržal 3 reálne hodiny používania. Spokojnosť.
Najvacsia sranda je, že Vyrobcovia ako Lenovo, samsung, ci asus maju rôzne manažmenty kde sa notebook nabije max na 80% a podobne výmysly.Ale v reale ked donesiem moj starý Surface PRO 3 z 2014, ktory nema nič, a nabijal sa furt do 100% tak stale vydrží dlhsie ako tieto notebooky z novšieho roku.Surface PRO 6 budem mat teraz rok, a stale drži ako pribitý. A furt bol nabijany na 100.Take macbooky su na tom tiež fajn, ale napr čo sa iphonov tyka, to je čistá katastrofa. Po 1 roku je to už totalna bieda, 2 rokoch použivania, už je baterka uplne v cajklu
těší mě, že se tohle šetření baterek začíná dostávat i do spotřebitelského segmentu a pomalu snad i do povědomí uživatelů (zatím je v tom povědomí jen plno kravin jako "baterku vždy plně vybít a pak až nabít"). Ikdyž to teda trvalo. Starý Thinkpady měly možnost nastavovat manuálně maximální úroveň nabití už tak před deseti lety...A pak je tam taky nějaká automatika - asi žádná složitá logika, ale pokud notebook plně vybbiju tak se příště nabije na 100%, když se delší dobu používá jen na elektrice nebo se vybíjí jen málo, tak se nabije míň (kolik % není vidět, jelikož to ukazuje pořád 100%, ale ikonka je zelená a maá to nižší napětí)
Už tak je výdrž mizerná a ještě si ji mají lidé zhoršit? 😂
MacBooky mají mizernou výdrž? Ty jsi už zase po lobotomii, co?
Proti jeho kalkulačce rozhodně ano.Co si pamatuju, ve škole mi vědecká kalkulačka s pár kilobajty RAM vydržela i celý semestr 😀
tvl, apple objevil ameriku, tohle umí delly nastavit tak min 8 let. Dokonce to jde udelat i "hardwarove", staci kus izolantu.
tohle mam na starem ntb samsung a diky tomu, ze se baterie nabiji pouze do 80%, tak dodnes vydrzi 5 hodin. Super ze uz to maji i iphony. Po roce mel muj Xs Max 99% kapacity
Snad vybíjí pouze na 80%.... (technicky vzati na 100% - 80%). Jinak byste si tu životnost pěkně zkrátil. Lithium totiž oxiduje když je pod malým napětím, ne naopak.
Prave ze ne. Li-ion baterky starnou rychleji kdykoli se dostanou mimo sladovaci napeti (3.7V). Cili idealne je potreba drzet nabiti kolem 50%. Nabijeni do 60% (nejdelsi zivotnost) nebo 80% (pokud je potreba mit rezervu pro odpojeni) maji dnes implentovany notebooky Lenovo, Dell, MSI, ASUS a asi i dalsi...
Minimalne Thinkpady to maji (mely?) spoustu let. Ale stejne to nezabranilo tomu, abych pri 99% pouzivani notebooku v docku nemel u T61 vzdy po roce a pul baterii se Sanyo clanky chciplou (max 5 minut vydrze).
li-ionky nejlip fungujou mezi 4.15-3.6V 😝
Když už vyplazujete jazyk, možná by nebylo od věci napsat li-polky. Protože mezi li-ionky patří spousta druhů lithiovek, z nichž většinu by takové napětí zničilo za doprovodu pyrotechnických efektů.
Možná by neuškodilo zopakovat si fyziku a chemii pro zvláštní školy...😉Pro akumulátory všeobecně bez rozdílu jsou smrtící hlavně dva stavy:1) hluboké vybíjení2) přebíjení+ takové ty vyfikundace typu rychlo nabíjení, přehřívání, podchlazení,...Takže pokud někdo baterii ždíme pravidelně 100% - 0% - 100%, tak mu vydrží třeba 500 cyklů, ale pokud jí člověk využívá jenom 80% - 20% - 80%, tak může vydržet násobně vyšší počet cyklů. Sice na jedno nabití vydrží jenom 60% času, ale zase nebude muset zařízení vyhodit za rok jenom kvůli mrtvé baterce.Přidám osobní zkušenost:loni jsem si koupil lepší akumulátorovou vrtačku (cca 5000Kč). Ze začátku baterky vydržely jako hrom, ale po cca 3 měsících jsem zjistil, že baterky nevydží ani půlku toho co vydržely, když byly nové. Takže reklamace - samozřejmě bez úspěchu, tak jsem začal zjišťovat kde je problém a zjistil jsem, že originální nabíječka 18V akumulátory ládovala na skoro 21V (:-O). Takže další pokus o reklamaci - opět bez úspěchu. Ale protože jsem s vrtačkou spokojený, tak se mi ji nechtělo vyhazovat - akumulátory jsem si zrepasoval sám, origo nabíječku jsem odevzdal do sběrných surovin a pořídil jsem si k tomu modelářskou nabíječku, kterou jsem si nastavil tak, aby nabíjela na těch 18V, proudem 1C a od té doby akumulátory víc než půl roku jako nové.
Takove "kurv...ko" :)
Negeneralizovat! Sodíkovým, co jsem četl hluboké vybití nevadí.
Bez rozdílu?louhové, kadmiové, olověné baterie přebíjení zvládají levou zadní. Ostatně pokud v autě máte startovací olověnou baterii, jistě jste si všiml, že se neustále přebíjí.Kadmiu nevadí ani hluboké vybíjeníI lithiu nemusí vadit přebíjení nebo hluboké vybíjení. LTO.Každý typ baterie se chová jinak a je třeba brát to v potaz. Momentálně v kapacitě na objem a hmotnost vyhrávají li-pol, mají rozumnou cenu, životnost a navíc jsou teď zrovna eko friendly, tak je najdete skoro ve všem. Nevýhoda je, že patří zrovna k těm, co vyžadují zacházení v rukavičkách. Ne všechny baterie se navíc nabíjejí tak, že do nich cpete konstantní napětí, těch 21V vůbec nemuselo být problémových, záleží na tom, co za baterie to bylo.Často se stává, že se kadmium ve vrtačkách zamění za lithium, ale nedoplní se potřebné obvody, pak to končí rychle. Výměna kadmia za Ni-MH je na tom podstatně lépe. Ale zase musíte dávat pozor na podbíjení.Problematika je o dost složitější a není jednoduché to zobecnit. Dříve bych řekl, že je dobré přečíst si návod k údržbě. Jenže nic takového člověk dneska ke spotřebáku nedostane, protože návod k údržbě zavání tím, že by se muselo něco udržovat, a žijeme přeci v moderní době. Baterie se mění s celou vrtačkou, olej v převodovce je doživotní...
jj, to s nabíječkama dělaj naschvál, zkus si přeměřit krámy s usb výstupem, žasneš, jak nám přejou.. B-]všechno holt dnes měřit....nedávno sem ve fabrice rozdělal jeden PROFI zdroj určenej k zabudování do stroje.. byla tam odpálená LM7824 a na šroubku mezi ic a chladičem byla matička!
pletete si olovene alukumulatory s liion. liion nejvic vadi nabiti na 100% a vysoka teplota. tedy napr. zapnuty notebook, zahrivajici baterii ktera je vetsinu doby plne nabita. po roce je zrala na vymenu. nabiti na pouze 80% max kapacity prodlouzi zivotnost na nekolika nasobek.
Jak určítě, co je 80%?Jen z datasheetu. Když výrobce řekne, že plné nabití je při 4,1V, tak 100% je při 4,1V. U toho samého článku můžu ale říct, že plné nabití je při 4,2V, a v té chvíli je 4,1V někde u 90% nabití, a životnost mu podstatně klesla.Zatímco Tesla využívá Li-pol články, u kterých se tvrdí 4,2V pro 100% nabití, modeláři využívají Li-pol, které mají 100% při 4,35V, když preferují výkon před životností.Tohle "80%" pravidlo je úplně nanic, protože to je hodnota, kterou už něco přechroustalo, a pokud netušíte, jaký proces to byl, tak ani nevíte, jak moc jste si pomohl. Když už tu životnost člověk prožívá, měl by si podle mě pořídit baterie, které ji mají vyšší. Naštěstí takové jsou. Koupit si notebook a pak vyškubávat při 80% nabití kabel, to teda ne, v životě jsou důležitější věci. Buď se smířím s tím, že ji za pakatel jednou vyměním, nebo si pořídím jiný typ baterie.U baterkomobilů je to daleko horší, protože tam je jakákoli jiná možnost než li-pol nepoužitelná, protože to neobjede ani komín. Takže pak výrobce vymýšlí všechno možné, aby to bylo alespoň nějak použitelné. Některá ta opatření jsou docela rozumná, třeba varianta vybrat si vlastní rozsah napětí baterie (byť vyjádřený v procentech) u Tesly nebo Thinkpadů je svoboda pro uživatele. Často je to ale drbání se levou rukou za pravým uchem v rámci vyznávání ideologie.
kapacita a pracovni rozsah zavisi na pouzite chemii a na pozadavku zivotnosti, jde tedy o udaje specifikovane vyrobcem. ale rozumim jak to myslite. jsem si dost jisty, ze apple zna velmi datailne chovani tech akumulatoru je tedy schopen rict, co je 80%
80% čeho? .....kapacity! Ale jaké?
..proč to řešíš? vyvíjíš snad šváb do nabíječek? omfg! je to 80% max napětí, odpojuje to nabíječka.. v diskuzi se to nedočteš! B-] Charge level *(V/cell) /Discharge cycles /Available stored energy[4.30] [150–250] [110–115%]4.25 200–350 105–110%4.20 300–500 100%4.15 400–700 90–95%4.10 600–1,000 85–90%4.05 850–1,500 80–85%4.00 1,200–2,000 70–75%3.90 2,400–4,000 60–65%3.80 See note 35–40%3.70 See note 30% and less* Similar life cycles apply for batteries with different voltage levels on full charge.
Názor byl 2× upraven, naposled 18. 4. 2020 10:53
Jak jsem psal, i běžné 18650 nacpu na 4,35V. Problém bude v tom, že to mockrát nevydrží. Celá ta věc je jen o tom, jak to výrobce specifikuje.Například, chcete li dokázat o lipolky tisíce cyklů, do datasheetu napíšete maximální napětí 4,0 V a cyklus definujete jako nabití&vybití 40-60%. A je vymalováno. Podle toho ty datasheety taky vypadají, není od věci si je přečíst.Samozřejmě k datasheetu od baterie v Macu se nedostanu, usuzuji z těch baterií, se kterými přicházím do styku.
nabíjecí cyklus ukončuje jev, kdy se baterie již nenabíjí, prodejci krámy na nichž sou random samolepky často přeceňují a není problém najít 18650 ve sleeve s potiskem 9800mAh! UltraFire Rulez LOL! B-]
Jo tak fejkové baterky bych sem raději netahal vůbec, to bychom se mohli bavit rovnou o plyšácích.Nabíjecí cyklus v případě Li-pol ukončuje stav, kdy proud u zdroje konstantního napětí klesne pod prahovou hodnotu. Pokud to konstantní napětí zvednete, nabíjení bude pokračovat, a tak dále, dokud se baterie nerozhodne opustit pouzdro. Minimálně do 4,35V pokračovat bude, jestli mi nevěříte, vyzkoušejte si to, s patřičnými ochrannými pomůckami samozřejmě, sám.
(V případě Ni-CD nebo Ni-MH zase nabíjení ukončujeme zpravidla tehdy, jakmile náhle dojde k malému poklesu napětí u zdroje konstantního proudu - řádově jsou to desítky mA)
desítky mV, samozřejmě...Jinak nabíjení může pokračovat dál, kadmiu to ani moc vadit nebude, jak jste psal, a akorát začne hřát. Napětí se zastaví na konstantní hodnotě a přebytečný výkon se vyhřeje.Ni-MH to mají podobně, až na tom, že jim tento stav zrovna dvakrát nesvědčí, proto jsou pro ně nabíječky lehce složitější, díky tomu úbytku napětí se jim totiž podstatně zvýší životnost.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.