Ze všech tzv. kamenných firem investovala nejvíce do vlastních projektů na českém Internetu bezpochyby MaFra; vybudovala na českém trhu až neuvěřitelně bohatý web, který jak zpravodajským obsahem, tak i později dalšími, pro vydavatele už netypickými službami (katalog, fulltext, letenky, internetový obchod, zájezdy, inzertní server, rádio atd.) zřejmě přesahuje konkurenci. Vybudovat a udržovat takovýto konglomerát není snadné, především ale ne levné – hovoří se o více než sto zaměstnancích, které rodina serverů iDnes zaměstnává.
Během rozrůstání sbíral iDnes spoustu ocenění i pochvalných uznání, a sám sebe neustále označoval za nesmírně úspěšný projekt; v posledních měsících se ale tento obraz začíná trošku kazit. Velmi náhle odešli z multimediální divize MaFry, kam iDnes padá, klíčoví manažeři (Gallo, Kubíček), a v odborném tisku jsou publikovány informace o „finančně napjaté situaci iDnesu“. Vedení firmy toto samozřejmě nekomentuje, a tak informace o tom, že iDnes se „zavine“ a vrátí se k tomu, co je jeho primárním záběrem, tedy kvalitním zpravodajství, zatím potvrzeny nejsou.
O finančním hospodaření iDnesu je také velmi těžké se cokoli dozvědět; zprávy, které jsou publikovány, jsou občas dokonale zmatečné. Například: „z vlastních výnosů zatím iDnes své náklady nepokrývá. (…) V letošním roce chce dosáhnout vyrovnaného hospodaření“. „iDnes vykázal čisté příjmy ve výši 4.5 mil. Kč, v roce 2002 chce dosáhnout příjmy ve výši nejméně 12 mil. Kč a zisky 3 mil. Kč“. (Vše publikováno v Marketing a Média 2001).
Pokud má multimediální divize skutečně přes 100 lidí, pak lze její náklady odhadnout na plusmínus 50-70 miliónů korun ročně. Kompletní trh internetové reklamy, která je stále dominantním zdrojem příjmů iDnesu (iDnes uvádí 70%, odhaduji, že mírně víc), je letos na nějakých 150 mil. Kč a zřejmě žádný subjekt nemá více než 10% z tohoto koláče. Pokud tedy bývalý šéf iDnesu Jan Kubíček kdysi tvrdil, že „museli jsme nabízet i další služby, jinak bychom nepřežili“, a „iDnes je zisková záležitost“, pak jsou to průpovídky, které by mohly vejít do historie jako „640 kB ought to be enough for everybody“ Billa Gatese, kdyby ovšem Kubíček byl slavný jako Gates.
Důležité informace o tom, co i u takového iDnesu „dává a nedává smysl“, nám řekne statistika návštěvnosti jednotlivých článků. Naprosté „bomby“, jako byly například teroristické útoky na USA jedenáctého září, vylétnou nahoru a překonají sto tisíc přečtení – jenomže takových článků je pár do roka. Jenomže pak čtenost prudce klesá a například dvacátý nejčtenější článek za dva měsíce (tento) dosáhne na 20 000 čtení – připomeňme, že tištěnou Mladou Frontu čte zhruba milión lidí denně – a stý nejčtenější článek na celém iDnesu za období dvou měsíců už klesá pod deset tisíc čtení, tedy na číslo obvyklé pro články na velmi specializovaných a cílených médiích, jako je Živě nebo třeba Lupa.
A to jsme u toho hlavního – u denního zpravodajství z nejatraktivnějších oblastí, které je zřejmě každý z nás zvyklý hltat! Podíváme-li se na další rubriky iDnesu, klesá návštěvnost jejich článků už na tristní čísla: v rubrice Dům a Byt se druhá padesátka nejčtenějších článků pohybuje okolo 600-700 čtení, v Kultuře rovněž tak, ve zprávách z Regionů jsme na 200-300 čteních, a i atraktivní Fincentrum má svou druhou půlku nejčtenějších článků se čteností okolo 2500 shlédnutí na článek.
To jsou čísla, která jsou místy i hluboce pod průměrnými články u specializovaných serverů – je vidět, že to, že iDnes je centrálou, kde je všechno možné, je u tzv. menšinových témat spíše na škodu – návštěvník si tak jako tak přečte pár zpráv z titulky a víc jej nezajímá, nemá čas, chuť, peníze na brouzdání, těžko říct. Každopádně podobné zkušenosti jako iDnes mají i další tvůrci serverů s rozsáhlým množstvím denních zpráv (např. Svět Namodro): přidávání dalších zpráv denně téměř nezvyšuje návštěvnost a příjmy z inzerce. Zato ale pronikavě zvyšuje náklady…
Nepochybuji, že tyto informace má i vedení MaFry (pokud ne, tak jim je rád poskytnu :)) a že ji neuspokojují – to, že na značnou část článků klikne jen pár stovek lidí (z toho jich možná jen polovina či méně článek skutečně přečte!), vydavatele největšího českého deníku uspokojovat nemůže. Navíc tato čísla během času příliš nestoupají: lidé netráví na Internetu hodiny čtením článků a v dohledné době asi ani trávit nebudou, možná s výjimkou pár internetových maniaků – znamená to, že velká část článků se nezaplatí, ani kdyby se vyprodal veškerý inzertní prostor, který na dané stránce je.
Idnes byl v dřívějších dobách označován za „strategický“ projekt MaFry, což lze přeložit jako „jsme smíření s tím, že projekt kumuluje ztrátu, očekáváme, že je vytvářena hodnota, která tuto ztrátu více než vynahradí“. Ona hodnota pak může být několikerá: a) buď se projekt v budoucnu draho prodá, b) nebo má tak obrovský synergický efekt s finančně klíčovou aktivitou (papírový deník), že se utrpěné ztráty v jedné divizi bohatě nahradí získanými zisky v divizi druhé, c) nebo začne brzy razantně vydělávat. Bohužel, v dnešní době není ani jedno pravděpodobné. Na českém Internetu je dnes tak vysoká převaha nabídky k prodeji nad nabídkami ke koupi, že ceny, které kupci a investoři za internetové podniky nabízejí, jsou směšné. Synergie je zajímavější argument, ale nedomnívám se, že by dominantní český deník potřeboval pomoc webu k tomu, aby se více prodával či aby prodával více inzerce. A razantní vydělávání v dohledu také není – pokud iDnes skutečně dosáhne vyrovnaného toku hotovosti v příštích letech (nehovořme o účetních profitech, neboť tam se dá zakouzlit leccos – ale obrátit záporný tok hotovosti v kladný dokáže pouze dobrý podnikatel, ale ne sebelepší účetní kouzelník), může si velice gratulovat.
Proto určité „zavinování“ iDnesu, které může být i velmi postupné a nenápadné, aby se ušetřilo, je poměrně pravděpodobné. Zajímavými indiciemi, které mohou napovědět o budoucím směřování iDnesu (ono se ale už o „i“-Dnes moc jednat nebude), jsou plánované papírové projekty. Kupříkladu Zdeněk Polách, bývalý šéf Bonuswebu, uvádí, že dochází k „určitému utlumení internetových aktivit“ (každý zkušený dobře ví, co v korporátním newspeaku výraz „určité utlumení“ znamená – zde konkrétně z Bonuswebu odchází značná část redakce), a k plánu spuštění „nového papírového magazínu o počítačových hrách“. Rovněž projekt „knihy.idnes.cz – bývalý Unis Publishing“, jak byl prezentován na Invexu, znamená, že se další rozvoj internetového iDnesu ponese ve znamení potiskávání papíru. Nic proti tomu: papíroví vydavatelé fungují většinou velmi slušně a na recesi nebo nemožnost dosáhnout zisků si nestěžují. Jenom to „i“ v názvu přestává být zcela srozumitelné…