Má březen coby měsíc internetu ještě smysl?

Z nadšenecké akce na podporu internetu – „protože tu je“ – se stává lobbing pro rychle rostoucí hospodářské odvětví. Ale na tom přece není nic špatného.
Má březen coby měsíc internetu ještě smysl?

Za posledních osm let „český internet“ urazil cestu jako jiné odvětví za celé století. Ostatně i sám pojem český internet, který nám kdysi připadal tak výstižný, v sobě obsahuje hned několik rozporů – dost na to, že se jedná o dvě slůvka. Internet, ať pod ním vidíme cokoli (médium, prostředí, technickou stránku…), je svou podstatou nadnárodní a zůstává jedním z mála pojmů, kde přívlastek globální je jen a pouze pozitivní.

Sám internet ztrácí zřetelný, ohraničený význam, což lze jasně ilustrovat například na tzv. internetovém obchodování. Stav, kdy na jedné straně existují kamenné a na straně druhé čistě internetové obchody, se postupně zamlžuje a oba světy se prostupují – dobře to ukazuje třeba Dell. Moderní obchodník zpravidla obchoduje jak na internetu, tak mimo něj a usiluje o to, aby zákazník nakoupil právě u něho; jestli na internetu, v kamenné prodejně nebo přes tištěný katalog, je mu jedno.

Svátek internetu

Při zrodu akce Březen - měsíc internetu se jednalo hlavně o „šíření popularity“ samotného internetu; ten byl v roce 1997 objeven a nadšeně prozkoumán nepočetnou skupinou lidí, z nichž někteří se chtěli o kouzlo tohoto zázraku podělit i s ostatními. Dnes považujeme internet za jakousi spojovací nitku několika hospodářských odvětví - médií, prostředí pro obchodování a nakupování, rozsáhlé skupiny služeb… a samozřejmě je to i významný trh sám o sobě, trh s připojením k internetu.

I přes tuto vyzrálost a mnohotvárnost má stále smysl šířit popularitu internetu tak jako před sedmi lety – nízká penetrace v domácnostech ukazuje, že dílo není ani zdaleka za námi. Tomu, kdo letos slaví své desáté narozeniny strávené ve společnosti internetu, se může zdát nepochopitelné, že nemalá část české populace dosud neví, co to je internet. A ještě více zarážející je, že podstatně větší procento našich obyvatel připojení nejenže nemá, ale ani o to příliš nestojí, neboť netuší, k čemu taková divná věc vůbec slouží.

Kvůli tomu, že internet je na jedné straně už dospělým hospodářským odvětvím, ale na druhé straně o něm půlka národa pomalu nic neví, je Březen - měsíc internetu v poněkud schizofrenní situaci (ostatně už několikátý rok). Sice usiluje tak jako ze začátku o základní propagaci a popularizaci internetu, avšak zároveň mocně propaguje komerci, i když s předponou „e“. Nicméně nejde to jinak – „hrnout“ je potřeba na všech frontách, u začátečníků i u těch, kteří už se trošku osmělili (tj. již navštívili Seznam.cz), ale ještě neskočili do vody (nic přes internet nekoupili).

Cenné na akci je pak to, že se její pořadatelé nenechali komercí příliš „přemoci“ a do středu své pozornosti směřují např. podporu užívání internetu tělesně postiženými; i sebemenší snaha v tomto směru si zaslouží velké díky. Podobně hodnotná je i letitá juniorská akce, na které se „vyloupl“ už nejeden budoucí informatický talent.

Především přilákat pozornost

Otázkou jistě zůstává, zda už nepatří do starého železa samotné omezení akce na jeden měsíc v roce (navíc ukradený knihám…). Vždyť, má-li se podporovat internet, je třeba tak činit stále, nejen v březnu... Soustředěná akce ale svůj smysl má, neboť přiláká pozornost ostatních médií, dokonce i televizí, které v internetu vidí zcela správně svého budoucího konkurenta, možná i smrtícího. V březnu se zkrátka koncentrace slova internet v ovzduší prudce zvýší, takže si jej všimnou i ti, kteří toto slůvko zatím nezařadili do své jazykové výbavy.

Mohli bychom určitě k desítce pořádaných akcí přidat dalších sto deset, které se nekonaly, ale konat měly. Jenomže toto je cesta, kterou si sdružení dobrovolně vybralo: být spíše určitým obecným zastřešovatelem (vlastní akce nechť organizují jiní) než nějakou mocnou lobbistickou organizací se štábem lidí a velkým rozpočtem, která do podpory internetu mocně buší celý rok. Internetoví podnikatelé by si možná raději přáli tuto druhou možnost. To ovšem nejde právě vzhledem k různorodosti cílů: někdo by chtěl zlevnit připojení, jiný podporu obchodování, … další by požadoval snížení cen domén nebo všeobecné rozšíření e-podpisu a podobně.

Březen coby měsíc internetu má v dnešní době význam zrovna tak velký jako před osmi lety. Je sice možné, že jednotlivá hospodářská odvětví působící na internetu si postupně založí vlastní sdružení a uspořádají vlastní akce (některé tak již činí), ale i přesto březnový svátek internetu svůj smysl ještě řadu let neztratí.

Diskuze (30) Další článek: Nová verze kompilátoru GCC má urychlit linuxové jádro i OpenOffice.org

Témata článku: Internet, Měsíc, Velká popularita, Celé století, Velká fronta, Lobbistická organizace, Televize akce, Březen, Významný trh, Smysl, Velký smysl, Rozsáhlá snaha, Druhá strana


Určitě si přečtěte

Dark web: rejdiště nekalých živlů, nebo ostrůvek svobody?

Dark web: rejdiště nekalých živlů, nebo ostrůvek svobody?

** Dark web a deep web jsou rozdílné pojmy ** Temný web je legální, ale často je zneužíván k nelegálním činnostem ** Dostat se na dark web není nic až tak složitého

Karel Kilián | 36

Elon Musk: kupovat si jiné auto než Tesla je bláznovství, chystáme velké věci

Elon Musk: kupovat si jiné auto než Tesla je bláznovství, chystáme velké věci

** Tesla uspořádala prezentaci pro investory na téma autonomního řízení ** Zveřejnila podrobnosti o vlastním neuročipu i autonomní technologii ** Příští rok chce spustit vlastní platformu samořídicích sdílených aut

Karel Javůrek | 102



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test Wi-Fi mesh

Nejlepší hodinky pro všechny aktivity

Důležité aplikace na cesty

Jak streamovat video na Twitch