Má Amazon budoucnost?

6. října 2000
Computer 19/00 SDÍLET NA FACEBOOKU TWEETNOUT
Amazon jako prales možná. Amazon jako firma určitě ano. Amazon jako akcie určitě ne.
Bohužel jsem si trochu zasedl na firmy z oblasti B2C a tím pádem samozřejmě na Amazon. Proč ale? Je mi líto těch nových investorů, kteří každý den přicházejí na trh a prodělávají peníze na Amazonu.

Důvodem, proč pořád kupují jeho akcie, je, že okolo sebe neustále slyší, že Internet a e-komerce mají budoucnost (proti tomu samozřejmě nejsem). Bohužel ale Amazon je synonymem pro e-komerci, takže tito noví investoři si koupí budoucnost prostřednictvím Amazonu. Většinou ale neví, že doba B2C firem je už dávno pryč. Dnešní investování je už v podstatě jenom o sledování trendů.

Pokusím se tady vysvětlit, proč akcie Amazonu nemají budoucnost. Všichni velcí hráči na trhu už dávno pochopili, že Amazon je pasé. Když o akcie firmy nemají zájem instituce, malí investoři s tím nic nenadělají.

Ve středu například vystoupila analytička z Robertson Stephens s výrokem, že Amazon má pramalou šanci stát se ziskovým se stávajícím business modelem. Analytici z tohoto makléřského domu odhadují, že Amazon ztrácí 2,91 dolaru jenom na dopravě a balení u každé objednávky. To není dobrá věc před svátky.

Teď mám pro vás jednu lahůdku. Víte, že aktiva minus pasiva u Amazonu mají zápornou hodnotu?! Tomu se opravdu říkají virtuální peníze. Víte také, že Amazon bude muset ročně splácet 150 milionů dolarů jako úroky?! Se ziskovostí v nedohlednu by to něco mohlo znamenat. Nebudu vyslovovat co.

Zajímavá věc také je, že konvertibilní dluhopisy Amazonu jsou hodnoceny Standard & Poors jako zralé pro vrakoviště. Takovéto hodnocení dostávají firmy, které mají poměrně velkou šanci zbankrotovat. Nechci vás ale strašit.

Pak jsou tady problémy Amazon-jugendu (tak jsem provizorně nazval firmy, které si Amazon vychoval za účelem získávat profit s většími maržemi). Living.com spolu s oddělením nábytku na Amazonu to zabalil, s prodejcem sportovního zboží Gear.com to vypadá také mizerně, ani nemluvím o GreenLight.com. Amazon si ale drží diamant, firmu drugstore.com, které se akcie na burze dneska pohybují okolo 3 dolarů z maxima 50 dolarů (ten diamant jsem myslel ironicky).

To byla ale jen část důvodů. Nejzávaznějším důvodem je, že Amazon je pouze resellerem zboží. Jeho budoucí zisky budou vždy záviset na tom, jak se vyrovná s nesmírně velkou konkurencí. Amazon má sice výhodu, že má velice silnou značku, ale v boji proti Wal-Martu nemá velkou šanci.

I přes to má velkou šanci přežít, velký Jeff Bezos určitě něco vymyslí. Na druhou stranu má ale i šanci zbankrotovat, určitě větší než všechny firmy této tržní kapitalizace. S tím riskem, který podstupujete, když kupujete Amazon, byste měli požadovat daleko větší odměnu ve formě zhodnocení. Neudělejte tedy chybu, kterou udělaly tisíce malých investorů.

Diskuze (4) Další článek: Computer 19/00

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,