LucidTouch: budeme displeje lechtat zezadu?

Zdánlivě průhledný displej a ovládání grafického rozhraní ze zadní strany displeje, to je technologie LucidTouch.

Zařízení, která zvládají zpracovat více vstupů z dotykového displeje, už jsme na Živě několikrát probírali. Další prototyp, na kterém Microsoft spolupracuje s University of Toronto a Mitsubishi, jde ale ještě dál. Dotykový displej by totiž mělo být možné obsluhovat z obou stran. Důvod?

U mobilních zařízení s malými displeji je navigace pomocí prstů dost neohrabaná, i jediný prst dokáže překrýt velkou část displeje. Když se jej dotkne, je v kontaktu s displejem velká plocha bříška prstu a při miniaturní grafice je tak pro software problém určit, na co přesně prstem ukazujete, takové ovládání je nepřesné. A s každým dalším prstem na displeji se situace zhoršuje. Na nepřesnost takového ovládání si stěžují například majitelé iPhonů; třeba psaní textových zpráv na virtuální klávesnici na displeji obtížnější.

Kombinací několika známých technologií se autorům projektu podařilo vymyslet, jak by se dalo ovládání mobilních zařízení pomocí více prstů výrazně usnadnit. Asi jediný možný způsob, jak se vyhnout obtížím souvisejícím s tancováním prstů před displejem, je přestěhovat ovládání někam jinam. Docela dobře se k tomu hodí zadní stěna mobilního zařízení. Prsty tak přestanou na displeji překážet, ale také neuvidíte, kde se za displejem přesně nachází.

K tomu, abyste měli o tom, co se vzadu děje přehled, se využívá malého triku. Snímá se dění na pozadí displeje, které se kombinuje s obrazem na displeji tak, aby vznikla iluze průhledného či průsvitného displeje. Díky tomu si tedy uvidíte na prsty i pod prsty.

Klepněte pro větší obrázek

Prototyp určený k testování této technologie je složený ze stávajících zařízení – konvenčního dotykového displeje, webové kamery, a multitouch dotykové plošky na zadní stěně. Obraz z webové kamery zpracovává připojený počítač, který odfiltruje zbytečnosti tak, aby zůstal jen obrys prstů, a poté jej zrcadlově převrací. Navíc přidá ke každému prstu tečku reprezentující polohu kurzoru. Díky tomu je možné vybírat prsty jednoduše a přesně i malé objekty.

Klepněte pro větší obrázek

U komerčního produktu pak kameru na rameni nahradí snímače z druhé strany displeje. Na papíře už existují tři odlišné principy, jakým způsobem snímat polohu prstů. První z nich by fungoval obdobně, jako touchpad či kapacitní snímače, jen na větší vzdálenost – prsty, které se ocitnou v prostoru snímače, změní kapacitu elektrického pole v závislosti na tom, jak jsou od senzoru vzdálené. Další možností je pole miniaturních jednopixelových snímačů, které budou v závislosti na množství světla, které na ně dopadá, určovat, zda se nad ním nachází prst či nikoliv. Třetí metoda pak využívá infračervených LED, blikajících na prsty. Podle odrazu světla od prstů pak snímač na zařízení určí jejich polohu. Na podobném principu funguje multitouch displej Microsoftu, který jsme vám představili již dříve.

Nějak takto by mohl vypadat takový produkt ve své konečné podobě:

Klepněte pro větší obrázek

To, zda jste se plošky vzadu dotkli, se pak snímá podobně, jako u klasického touchpadu. Každá tečka na následujícím obrázku reprezentuje pozici jednoho z kurzorů. Pokud je pod displejem osmero prstů a na něm jen osm teček, je dle autorů obtížné jednotlivé kurzory ovládat a představit si, který kurzor patří ke kterému prstu. Promítání prstů na displej tak významně usnadňuje orientaci. Červený bod reprezentuje prst nad plochou, v okamžiku, kdy se dotykové plošky dotkne, bod zmodrá.

Klepněte pro větší obrázek

Podobně, jako je to s navigací u ostatních multitouch zařízení, která zatím neprošla přirozenou evolucí tak, jako je tomu třeba u klasických myší či tabletů, teď vědci pracují na tom, jak realizovat ovládání přirozené a co nejpohodlnější. Krom gest, která už z multitouch zařízení známe, vznikla například speciální mutace metody drag and drop, neboli táhni a pusť, která dovoluje při přetahování objektu po ploše prsty snadno přesunout objekt z jedné poloviny displeje na druhou tak, že jakmile se přiblíží ke středu obrazovky, objekt se roztáhne, abyste na něj druhou rukou lépe dosáhli.

Klepněte pro větší obrázek

Úchop zespoda čtyřmi prsty každé ruky zase dovoluje vyrobit jinou variantu dotykové klávesnice. Namísto klasického rozvržení, na kterém se píše dvěma prsty, jsou tlačítka uspořádána tak, že jednotlivá písmena zhruba odpovídají poloze prstů při psaní všemi deseti na klasické klávesnici. Dá se tak při troše cviku psát více prsty najednou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Přidáním dotykové plochy na zadní stěnu zařízení má takový produkt dotykový displej z obou stran – díky kombinaci vstupů z obou stran displeje mohou být gesta pro ovládání grafického rozhraní zase o něco rafinovanější.

Klepněte pro větší obrázek

Důležitá bude také rychlá odezva zařízení. Naneštěstí nevíme, na jakém hardwaru prototyp běží, ale na následujícím videu je vidět, že virtuální prsty občas nestíhají ty reálné a ovládat osm kurzorů s půlvteřinovým zpožděním musí být přinejmenším matoucí.

Zdroj: Technology Review, Patrick Baudisch's Project

Diskuze (6) Další článek: Tlačítko „Turbo“, tentokrát u GeForce 8600 GT

Témata článku: Microsoft, Software, University of Toronto, Rychlá odezva, Jediný prototyp, Infračervený LED, Dotykový displej, Luci, Lec, Lucid, Virtuální prst, Toronto, Bude, Červená tečka, Třetí metoda, Zadní stěna, Malý objekt, Displej, Velká plocha, DIS, Mitsubishi, Virtuální klávesnice, Software na Heureka.cz



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Return to Monkey Island ukazuje záběry z hraní. Kromě PC vyjde také na Nintendo Switch

Return to Monkey Island ukazuje záběry z hraní. Kromě PC vyjde také na Nintendo Switch

Pokračování legendární pirátské adventury má vyjít ještě letos, a tak je načase, abychom se podívali, jak nové dobrodružství Guybrushe Threepwooda vlastně bude vypadat.

Martin Nahodil
Return to Monkey IslandVideo
Jak poznat, že máte možná hacknutý telefon? Toto je devět symptomů, které můžete pozorovat

Jak poznat, že máte možná hacknutý telefon? Toto je devět symptomů, které můžete pozorovat

** Jak poznat, že je váš smartphone hacknutý? ** Hledejte známky po nestandardním chování telefonu ** Stačí když telefon vydrží méně nebo topí i v klidovém režimu...

Martin Chroust
Jak...Malware
Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

** Google umí kromě vyhledávání i spoustu dalších věcí ** Vybrali jsme více než 15 užitečných funkcí a schopností ** Stačí zadat do vyhledávače ta správná klíčová slova

Karel Kilián
TipyVyhledávačeGoogle
Jak „vykrást“ jakýkoliv web. Vyzkoušíme si to na Doprácenakole.cz

Jak „vykrást“ jakýkoliv web. Vyzkoušíme si to na Doprácenakole.cz

** Mnohé webové služby nabízejí API pro vývojáře ** Většina ale nic takového nemá ** Jak strojově vytáhnout prakticky cokoliv z libovolného webu

Jakub Čížek
Pojďme programovat elektronikuProgramování
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
Unikají červencové hry zdarma pro předplatitele služby PS Plus Essential

Unikají červencové hry zdarma pro předplatitele služby PS Plus Essential

Venku máme nový systém předplatného Playstationu a s ním i čerstvé úniky.

Michal Maliarov
Hry zdarmaPlayStation PlusSpekulace