Longhorn za tři roky. Znamená to, že pořádně?

Microsoft předvedl „vizi“ příštího operačního systému a brzy začne rozdávat vývojářům betaverze. Komerčně dostupný ale bude zřejmě až v roce 2006: dává si vývojář čas na důkladnou práci?

Výraz „Longhorn“ znají lidé, kteří se zajímají o výpočetní techniku, už několik let; s trochou jedovatosti se dá říci, že se podobá Temelínu, který byl také celá devadesátá léta stále „dva roky ke spuštění“. Jakási kuriózní pre-alfa (či co) verze systému se dokonce dostala do rukou našich redaktorů v Computeru – na začátku letošního roku. Kdo se chce podívat na naše první zmínky o Longhornu, nechť se podívá na tento článek ze srpna roku 2001 – z něj jaksi vyplývá, že Longhorn měl být uveden na trh asi někdy v roce 2002…

Na nedávné vývojářské konferenci namířil Microsoft všechna svá děla právě na Longhorn. Jedná se zřejmě o nejvýznamnější produkt firmy za několik let, a i když jsme už o této události už psali (například zde), dovolím si s určitým odstupem dodat ještě několik informací a komentář.

Čím později, tím lépe

I když nikdo z Microsoftu neřekl, kdy přesně bude Longhorn na trhu (a také, jak se bude doopravdy, finálně jmenovat), všeobecně se bere rok 2006 jako nejpravděpodobnější. Bill Gates uvedl, že na produktu je ještě „několik let práce“, a pokud zkusíme selským rozumem zvažovat, že dvěma letům se obvykle neříká „několik“ a čtyři roky se zdají zase jako neúnosně mnoho, vychází nám právě tato časová vzdálenost. Longhorn tak bude jednou z nejdéle vyvíjených verzí operačního systému od Microsoftu, a zkušenosti z předchozího vývoje říkají, že i u Microsoftu platí, že pokud firma něco vyvíjí dlouho, stojí výsledek za to hlavně z pohledu robustnosti, dotaženosti, odladěnosti. Můžeme poskytnout příklady: velmi dlouho firma vyvíjela Windows 2000 (mezi NT 4 a 2000 byly cca čtyři roky), a šlo nepochybně o největší kvalitativní skok, o produkt, kterým si Microsoft možná napravil vůbec nejvíce vývojářskou reputaci. Na druhé straně doslova rychlokvašeným produktem byla Windows ME, která po zásluze rychle zapadla do zapomnění a mezi produkty, kterými se firma asi moc chlubit nebude. I když Longhorn, který bude jak ve stolní, tak serverové verzi, následuje za Windows XP a Windows 2003 serverem (obojí ovšem z roku 2002), vyvíjí se ve skutečnosti déle, nejméně od roku 2001 - až přijde na svět, bude mít za sebou zřejmě dlouhých pět let vývoje.

Zatím oznámené významné nové funkce Longhornu jsou dobře známé (je ovšem možné, že některé Microsoft z konkurenčních důvodů důkladně tají). WinFS je nová nadstavba souborového systému, který bude potřeba jako sůl jak ve stolní, tak serverové verzi. Avalon je pak úplně nové grafické rozhraní, využívající například průsvitných oken a dalších efektů, které vytvářejí jakoby trojrozměrnou plochu.Třetí novinkou je Indigo, nová komunikační architektura systému, určená právě pro využívání internetových (webových) služeb.

Bezpečnost především

Na novinky se uživatelé budou určitě těšit, ale stejně tak důležité jsou některé „všední“ věci. Microsoft s naprostou jistotou musí zapracovat na bezpečnosti. Pokud ji Longhorn nebude mít vyřešenou fundamentálně, pokud nebude v tomto směru postaven od základu jinak, nemá šanci na úspěch u firemních zákazníků ani na desktopu, ani na serveru – a obojí je pro firmu podstatné. Ani Linux, ani jiné běžné operační systémy nejsou bezpečné, ovšem pro všechny vývojáře je to dnes hlavní priorita. Pokud by za několik let měl některý z vývojářů vyřešenou ochranu lépe než jeho konkurent, může to pro něj znamenat rozhodující výhodu na trhu. Otázka bezpečnosti navíc dnes ovlivňuje vývoj moderního, celosvětově propojeného computingu jako takového. I když nechci malovat čerta na zeď, je docela pravděpodobné, že všechny současné útoky virů a červů jsou jen nevinnou palebnou přípravou slepými náboji, neškodným „zaměřováním se“ před útokem, který zlikviduje data na pětině počítačů na světě. Skoro se zde nabízí paralela se světovým terorismem – individuální útoky, které nastávaly každý den, byly sice nepříjemné, ale „dalo se s tím žít“, drtivé většiny lidí se nijak osobně nedotkly. Až do jednoho dne… Pokud by podobný útok skutečně nastal, dalo by se zcela právoplatně a odůvodněně očekávat „ucouvnutí“ od moderního computingu v korporacích, odpojování běžných pracovníků od Internetu, zastavení aktivit a investic do firemních webů, intranetů a extranetů. O rozvoji nějakých rozsáhlých internetových služeb či „My .NET Services“, si pak můžeme nechat jenom zdát.

S nezávislými proti Open Source

Dalším výrazným faktorem, který bude Longhorn provázet, je nebývale časná a intenzivní spolupráce s vývojáři. Ti dostanou záhy betaverzi a v průběhu času zřejmě ještě další dvě nebo tři; je opět docela bezprecedentní, aby celkem jakýkoli vývojář, nikoli úzce vybraná a prověřená elita dostala přístup k programu tři roky před jeho uvedením. Microsoft dobře ví, že nezávislá vývojářská komunita je klíčem k úspěchu firmy – ostatně za úspěchy dnes největšího konkurenta firmy, Linuxu a vůbec open source produktů, stojí právě nezávislí vývojáři a nikoli žádná komerční firma. Komerčního oponenta je Microsoft schopen přetlačit – zřejmě s jistotou každého s výjimkou IBM, ostatně naprosto žádná z konkurenčních softwarových firem není schopna investovat ročně 8 miliard dolarů do vývoje tak jako Microsoft (opět, s výjimkou IBM, kde jde ovšem mnoho peněz do jiných než softwarových technologií a také s výjimkou Intelu, ale to je hardwarová společnost). Microsoft potřebuje nalákat nezávislé vývojáře ve velkém množství – ostatně jedním z klíčových faktorů, proč jsou Windows dnes „lepší“ než Linux, není systém sám o sobě, ale dostupnost a kvalita aplikací. Bez zaváhání se dá říci, že tato časná a intenzivní spolupráce s vývojáři je velmi chytrým krokem od Microsoftu, která zároveň demonstruje jednu z nesporných výhod vývoje komerčního software: centrální manažování celého „ekosystému“, od produktu samotného, přes základní vývojářské nástroje (Visual Studio.NET) až po další související produkty (například příští verze SQL Serveru). Oproti v podstatě spontánním, decentralizovaným vývojovým snahám u open source software, které se podobají spíše přírodní evoluci, se všemi výhodami i nevýhodami, má centralizovaný vývoj, jaký předvádí nejlépe právě Microsoft, rovněž své výhody i nevýhody – těmi je právě obtížnost vše zkoordinovat. Nároky na koordinaci rostou, jak se říká, se druhou mocninou složitosti úkolu; když se pak má postavit vesmír, je nejlépe vše ponechat silám absolutního chaosu, protože ty provedou úkol zcela perfektně. Rozsáhlost úkolu, který před sebou Microsoft má, je už někde na půl cestě ke kosmickému inženýrství.

Diskuze (122) Další článek: Narodil se další z rodu červů - Mimail.K

Témata článku: Microsoft, Open source, Komerční let, Hlavní priorita, Rozsáhlá snaha, Longhorn, Avalon, Nejvýznamnější produkt, Konkurenční výhoda, Indigo, Chaos, Soli, Související produkt, Všední den, Určitý odstup, Windows, Konkurenční důvod, Běžný pracovník


Určitě si přečtěte

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jakub Čížek | 89

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

** Typické žluté obálky z Číny už před lety zavalily nejen Českou poštu ** Pokud ale něco stojí dolar, často tomu odpovídá i kvalita ** Jak vypadají příklady těch nejbizarnější šmejdů?

Jakub Čížek | 150

Windows 10 černé, nebo bílé? Rozhodněte, zda je hezčí černý motiv, nebo nový světlý

Windows 10 černé, nebo bílé? Rozhodněte, zda je hezčí černý motiv, nebo nový světlý

** Do Windows míří bílé téma a přebarví se spodní lišta i Start ** Od minulého roku má ale i téma tmavé. ** Jaké z těchto dvou je ale to hezčí?

Vladislav Kluska | 71



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test Wi-Fi mesh

Nejlepší hodinky pro všechny aktivity

Důležité aplikace na cesty

Jak streamovat video na Twitch