Loga IT firem: Malůvky s hodnotou miliard dolarů

Je to jen obrázek nakousnutého jablka, nebo nápis "Google" vyvedený barevným fontem. A přitom mají tyto jednoduché grafiky hodnoty v miliardách. Každý totiž ví, co za nimi stojí.
Kapitoly článku

Logo firmy je součást její identity, vyjadřuje její styl a poslání v jednoduché grafice. Některá loga byla vytvořena prakticky zadarmo, jiná loga stála i statisíce dolarů, někdy je za jejich vznikem zajímavý příběh, jindy prozíravý kalkul kreativců. Podíváme se, jak jsou na tom loga nejznámějších IT firem, na základě zjištění a statistik FinancesOnline.

Původní cena loga Googlu? Nula.

Podle studie amsterdamské univerzity rozeznávají loga již malé děti, spojovat si logo s konkrétní firmou začínají již mezi 3 a 5 lety. Celých 67 % tříletých dětí je schopno přiřadit logo ke správné firmě (produktu), mezi osmiletými dětmi je to celých 100 %.

Základním požadavkem na logo je tak jednoduchost na zapamatování a zařazení, aby to dokázal opravdu každý. Některé značky máme tak pod kůží, že v logu nemusí být ani jedno písmenko a přesto víme, o značku čeho jde.

Klepněte pro větší obrázek
Uvidíte a hned víte... to je účel

Do tvorby firemního loga se leckdy vkládají nemalé peníze, ale v případě úspěšných IT firem se ukazuje, že logo na začátku nebylo až tak důležité a šetřilo se na něm. Příkladem „nízkonákladového“ loga je znak společnosti Google. Bylo zdarma, protože jej vytvořil spoluzakladatel společnosti Sergey Brin v programu GIMP. Sám říká, že je na svou práci patřičně hrdý, avšak ne kvůli výsledné podobě loga, ale díky tomu, že jej v GIMPu vůbec dokázal vytvořit. V té době byl totiž tento program docela komplikovaný z hlediska ovládání.

Klepněte pro větší obrázek
První verze loga společnosti Google (vlevo) byla zdarma – vytvořil ji Sergey Brin. Do dnešních dnů se toto logo moc nezměnilo (vpravo)

Logo Googlu se do dnešních dnů moc nezměnilo. Zatímco první verze obsahovala plastický text a nakonci ještě vykřičník, do dnešních dnů vykřičník nepřežil a písmo se zjednodušilo. Typické barvy však dokážou evokovat Google mnohdy i bez písmen.

Geometrie za ptáčkem

Za nízkonákladové logo se dá považovat i nové logo Microsoftu. I když designoví odborníci hodnotí náklady na vytvoření loga na 250–500 tisíc dolarů, kdyby jej dělala externí firma, Microsoft si vytačil sám a změnu připravili interní zaměstnanci.

Klepněte pro větší obrázek
Logo z roku 1987 (vlevo) bylo v roce 2012 nahrazeno logem, jehož oficiální součástí je i barevný čtverec

Také začínající Twitter si nemohl dovolit platit tisíce dolarů za logo. Proto byl design loga – známý modrý ptáček – zakoupen pomocí služby iStockphoto za 15 dolarů. Jeho tvůrce Simon Oxley za něj dostal 6 dolarů.

Klepněte pro větší obrázek
Původní logo Twitteru nevytvořila žádná agentura za tisíce dolarů, autor za něj dostal 6 dolarů

Logo Twitteru bylo v roce 2012 nahrazeno jeho zjednodušenou verzí. Úplně z něj vypadl název služby a zůstal pouze typický ptáček, který byl také lehce upraven a zjednodušen. Vychází ze starého loga od Simona Oxleyho, velmi se mu podobá, ale nově jej tvoří složitá soustava kružnic.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tvorba firemních log je v některých případech obrovská magie geometrických tvarů jako v případě Applu a Twitteru (zdroj: designhack.net)

Ona složitá soustava kružnic není v magii firmeních log nic zvláštního, ostatně také logo Applu, které tvoří jablko, není jen tak obyčejný kus ovoce, ale tvar založený na soustavě kružnic a Fibonacciho řadě.

Nynější logo Applu se od roku 1977, kdy jej vytvořil Rob Janoff, měnilo jen lehce. Nejvíce ceněná je jeho jednobarevná varianta z roku 1997, která pomohla vrátit Apple znovu na výsluní a která zároveň ustanovila jednoduchý firemní design. Původní logo Applu z roku 1976 od Rona Wayna však bylo kompletně jiné a chyběla mu jednoduchost.

Klepněte pro větší obrázek
Logo Applu se od roku 1977 změnilo jen z hlediska barev (zdroj: logopie.com)

Ovlivněna dobou

Obrovskou změnou prošlo logo IBM. Tato firma dostala název International Business Machines až v roce 1924. Firma měla od roku 1888 v logu písmeno „T“, protože vyráběla stroje zpracovávající děrné štítky (anglicky „tabulating machines“).

Klepněte pro větší obrázek
Logo IBM původně obsahovalo také písmeno „T“ (zdroj: tdaxp.com)

Také Nokia, která byla ještě nedávno vnímána jako moderní firma a lídr na trhu mobilních telefonů, má za sebou dlouhou historii. Společnost vznikla již v roce 1965 ve finském městě Nokia. Nejdříve byla papírnou, později vyráběla gumárenské výrobky.

Až po druhé světové válce se začala zabývat výrobou telefonních a telegrafních kabelů a až v 70. letech pronikla na trh telekomunikací a elektroniky. Změnu lze vidět na logu, které v roce 1865 obsahovalo rybu, změna do dnešní podoby byla během na dlouhou trať.

Klepněte pro větší obrázek
Nokia v průběhu své historie radikálně měnila zaměření a také logo (zdroj: Huffington Post)

Také originální logo Canonu vypadalo naprosto jinak. Původní podoba byla v japonském stylu, ale v roce 1935 přišlo zjednodušení , do dnešní doby se jen drobně změnil font.

Klepněte pro větší obrázek
Původní logo Canonu to dnešní vůbec nepřipomíná (zdroj: libraries.ucsd.edu)

Malůvky v s hodnotou v miliardách

Cenu značek můžeme vyjádřit také pomocí žebříčku „Most Valuable Brands in the World“ (nejhodnotnější značky světa), kterou sestavuje časopis Forbes. Na prvním místě je zde Apple s cenou 104 miliard dolarů, značka Microsoftu je na druhém místě s téměř poloviční hodnotou. 

Žebříčku 10 nejvýznamějších značek dominují technologické firmy, kterých zde nalezneme 6: Apple, Microsoft, IBM, Google, Intel a Samsung. Do TOP5 se z netechnologických firem probojovala pouze Coca-cola.

Klepněte pro větší obrázek
Nejhodnotnější značku světa má Apple (zdroj: financesonline.com)

 

Témata článku: Sociální sítě, Sergey Brin, Psychologie, Původní data, Maloobchodní řetězec, Alex, Původní podoba, Moderní firma, Imdb, Externí firma, Modrá barva, Softwarový gigant, Víra, Coca Cola, Zapamatování, Alexa, Barvy do tiskárny canon, Cola, Huffington Post, IT, Best Buy, Filmová databáze, Čtverec, Logo, Log


Určitě si přečtěte

Windows 95 slaví 23 let. Vzpomínáte na ně? Jak dlouho jste je používali?

Windows 95 slaví 23 let. Vzpomínáte na ně? Jak dlouho jste je používali?

** 24. srpna 1995 zahájil Microsoft prodej Windows 95 ** Uvedení na trh doprovázela masivní reklamní kampaň ** I 23 let poté je určitě na co vzpomínat!

Karel Kilián | 118

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas

** Evropská komise přijala legislativní návrh na zrušení střídaní času ** Možná tak v březnu 2019 přesuneme ručičky hodinek naposledy ** Od toho okamžiku bude permanentně platit letní čas

Karel Kilián | 96

Rozlučte se s Inboxem, Google ho v březnu „zařízne“

Rozlučte se s Inboxem, Google ho v březnu „zařízne“

** Google Inbox je alternativní aplikace pro práci s e-maily ** Nabízí řadu inovativních funkcí a novinek ** V březnu 2019 však Google tuto službu ukončí

Karel Kilián | 19

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

David Polesný | 34


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 13 grafických karet

Srovnání 7 dokovacích stanic s USB-C

Jak na perfektní noční fotografie

Kvalitní zdroje informací pro sebevzdělávání