Loga IT firem: Malůvky s hodnotou miliard dolarů

Je to jen obrázek nakousnutého jablka, nebo nápis "Google" vyvedený barevným fontem. A přitom mají tyto jednoduché grafiky hodnoty v miliardách. Každý totiž ví, co za nimi stojí.
Kapitoly článku

Logo firmy je součást její identity, vyjadřuje její styl a poslání v jednoduché grafice. Některá loga byla vytvořena prakticky zadarmo, jiná loga stála i statisíce dolarů, někdy je za jejich vznikem zajímavý příběh, jindy prozíravý kalkul kreativců. Podíváme se, jak jsou na tom loga nejznámějších IT firem, na základě zjištění a statistik FinancesOnline.

Původní cena loga Googlu? Nula.

Podle studie amsterdamské univerzity rozeznávají loga již malé děti, spojovat si logo s konkrétní firmou začínají již mezi 3 a 5 lety. Celých 67 % tříletých dětí je schopno přiřadit logo ke správné firmě (produktu), mezi osmiletými dětmi je to celých 100 %.

Základním požadavkem na logo je tak jednoduchost na zapamatování a zařazení, aby to dokázal opravdu každý. Některé značky máme tak pod kůží, že v logu nemusí být ani jedno písmenko a přesto víme, o značku čeho jde.

Klepněte pro větší obrázek
Uvidíte a hned víte... to je účel

Do tvorby firemního loga se leckdy vkládají nemalé peníze, ale v případě úspěšných IT firem se ukazuje, že logo na začátku nebylo až tak důležité a šetřilo se na něm. Příkladem „nízkonákladového“ loga je znak společnosti Google. Bylo zdarma, protože jej vytvořil spoluzakladatel společnosti Sergey Brin v programu GIMP. Sám říká, že je na svou práci patřičně hrdý, avšak ne kvůli výsledné podobě loga, ale díky tomu, že jej v GIMPu vůbec dokázal vytvořit. V té době byl totiž tento program docela komplikovaný z hlediska ovládání.

Klepněte pro větší obrázek
První verze loga společnosti Google (vlevo) byla zdarma – vytvořil ji Sergey Brin. Do dnešních dnů se toto logo moc nezměnilo (vpravo)

Logo Googlu se do dnešních dnů moc nezměnilo. Zatímco první verze obsahovala plastický text a nakonci ještě vykřičník, do dnešních dnů vykřičník nepřežil a písmo se zjednodušilo. Typické barvy však dokážou evokovat Google mnohdy i bez písmen.

Geometrie za ptáčkem

Za nízkonákladové logo se dá považovat i nové logo Microsoftu. I když designoví odborníci hodnotí náklady na vytvoření loga na 250–500 tisíc dolarů, kdyby jej dělala externí firma, Microsoft si vytačil sám a změnu připravili interní zaměstnanci.

Klepněte pro větší obrázek
Logo z roku 1987 (vlevo) bylo v roce 2012 nahrazeno logem, jehož oficiální součástí je i barevný čtverec

Také začínající Twitter si nemohl dovolit platit tisíce dolarů za logo. Proto byl design loga – známý modrý ptáček – zakoupen pomocí služby iStockphoto za 15 dolarů. Jeho tvůrce Simon Oxley za něj dostal 6 dolarů.

Klepněte pro větší obrázek
Původní logo Twitteru nevytvořila žádná agentura za tisíce dolarů, autor za něj dostal 6 dolarů

Logo Twitteru bylo v roce 2012 nahrazeno jeho zjednodušenou verzí. Úplně z něj vypadl název služby a zůstal pouze typický ptáček, který byl také lehce upraven a zjednodušen. Vychází ze starého loga od Simona Oxleyho, velmi se mu podobá, ale nově jej tvoří složitá soustava kružnic.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tvorba firemních log je v některých případech obrovská magie geometrických tvarů jako v případě Applu a Twitteru (zdroj: designhack.net)

Ona složitá soustava kružnic není v magii firmeních log nic zvláštního, ostatně také logo Applu, které tvoří jablko, není jen tak obyčejný kus ovoce, ale tvar založený na soustavě kružnic a Fibonacciho řadě.

Nynější logo Applu se od roku 1977, kdy jej vytvořil Rob Janoff, měnilo jen lehce. Nejvíce ceněná je jeho jednobarevná varianta z roku 1997, která pomohla vrátit Apple znovu na výsluní a která zároveň ustanovila jednoduchý firemní design. Původní logo Applu z roku 1976 od Rona Wayna však bylo kompletně jiné a chyběla mu jednoduchost.

Klepněte pro větší obrázek
Logo Applu se od roku 1977 změnilo jen z hlediska barev (zdroj: logopie.com)

Ovlivněna dobou

Obrovskou změnou prošlo logo IBM. Tato firma dostala název International Business Machines až v roce 1924. Firma měla od roku 1888 v logu písmeno „T“, protože vyráběla stroje zpracovávající děrné štítky (anglicky „tabulating machines“).

Klepněte pro větší obrázek
Logo IBM původně obsahovalo také písmeno „T“ (zdroj: tdaxp.com)

Také Nokia, která byla ještě nedávno vnímána jako moderní firma a lídr na trhu mobilních telefonů, má za sebou dlouhou historii. Společnost vznikla již v roce 1965 ve finském městě Nokia. Nejdříve byla papírnou, později vyráběla gumárenské výrobky.

Až po druhé světové válce se začala zabývat výrobou telefonních a telegrafních kabelů a až v 70. letech pronikla na trh telekomunikací a elektroniky. Změnu lze vidět na logu, které v roce 1865 obsahovalo rybu, změna do dnešní podoby byla během na dlouhou trať.

Klepněte pro větší obrázek
Nokia v průběhu své historie radikálně měnila zaměření a také logo (zdroj: Huffington Post)

Také originální logo Canonu vypadalo naprosto jinak. Původní podoba byla v japonském stylu, ale v roce 1935 přišlo zjednodušení , do dnešní doby se jen drobně změnil font.

Klepněte pro větší obrázek
Původní logo Canonu to dnešní vůbec nepřipomíná (zdroj: libraries.ucsd.edu)

Malůvky v s hodnotou v miliardách

Cenu značek můžeme vyjádřit také pomocí žebříčku „Most Valuable Brands in the World“ (nejhodnotnější značky světa), kterou sestavuje časopis Forbes. Na prvním místě je zde Apple s cenou 104 miliard dolarů, značka Microsoftu je na druhém místě s téměř poloviční hodnotou. 

Žebříčku 10 nejvýznamějších značek dominují technologické firmy, kterých zde nalezneme 6: Apple, Microsoft, IBM, Google, Intel a Samsung. Do TOP5 se z netechnologických firem probojovala pouze Coca-cola.

Klepněte pro větší obrázek
Nejhodnotnější značku světa má Apple (zdroj: financesonline.com)

 

Témata článku: Sociální sítě, Psychologie, Sergey Brin, Geometrický tvar, Coca Cola, Spojení, Filmová databáze, Původní podoba, Červená barva, Původní značka, Alexa, Modrá barva, Imdb, Víra, Logo, Huffington Post, Magenta, Dlouhá historie, Simon, Původní cena, Dlouhá trať, Alex, IT, Původní data, Softwarový gigant


Určitě si přečtěte

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

Rekordy počasí: V Česku to ještě jde, skutečné extrémy zažívají jinde

** Teplotní extrémy dokážou překvapit. Seznamte se s rekordy v Česku i ve světě ** Rekordní hodnoty jsou mnohdy až k neuvěření ** Zjistěte, kdy ke bylo největší horko, zima, déšť či vítr

Karel Kilián | 7

Google ADT-2: Miniaturní krabička s Android TV 8.0, kterou si nikdy nekoupíte

Google ADT-2: Miniaturní krabička s Android TV 8.0, kterou si nikdy nekoupíte

** Dlouho se nevědělo, co to přesně má být ** Pak se s krabičkou Google pochlubil na I/O ** Do „Chromecastu“ vtěsnal celý Android TV

Jakub Čížek | 24

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

Petr Kubala | 53

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

** Total Commander je na Windows takřka legendou ** Licence však stojí více než tisíc korun ** Našli jsme pro vás deset alternativ dostupných zdarma

Karel Kilián | 141

Nová zbraň Microsoftu proti iPadu: Levný tablet Surface Go bude stát jen deset tisíc

Nová zbraň Microsoftu proti iPadu: Levný tablet Surface Go bude stát jen deset tisíc

** Microsoft představil nový tablet Surface Go ** Nový model zaujme nízkou cenou, ale schopnostmi zařízení Surface ** Microsoft nepoužil čip ARM, ale klasický procesor od Intelu 

Karel Javůrek | 116


Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test 18 bezdrátových sluchátek

Vše o přechodu na DVB-T2

Procesory AMD opět porážejí Intel

7 NVMe M.2 SSD v přímém souboji