Linux je prý výborným prostředím i pro počítačové hry

Jak budou vypadat hry portované na Linux? Musí ještě překonat hodně překážek, aby v rychlosti grafiky konkurovaly pécéčkům.
Kam se Linux ještě všude nehodí: vývojářská firma Loki Entertainment ohlašuje, že bude překládat nejznámější hry pro počítače PC na tento operační systém a nabídnout už během příštího roku desítku nejžádanějších titulů. Lidé z firmy stojící za tímto nápadem si zatím nedělají gigantické ambice – říkají, že „je to prostě napadlo jako první a že vyzobou pár třešniček“. Firma samozřejmě musí dospět k dohodě s vlastníky těchto her, ale to by neměl být velký problém – je to pro ně koneckonců další trh a hry budou pochopitelně komerční software, nebudou zdarma šiřitelné. Šéf firmy tvrdí, že je zde nějakých 7,5 mil. uživatelů Linuxu, kteří jsou „chudáci, zbavení možnosti hrát hry“; zatím existuje jen naprosté minimum her pro Linux, nejznámnější je neautorizovaná předělávka Quake.Celá věc ale není technicky jednoduchá. Linux nebyl vytvořen pro hry a dnes zdaleka nepodporuje softwarovou akceleraci grafiky, videa a zvuku, takže grafika bude muset být obsluhována základním procesorem. Linux je tak pro hry paradoxně podstatně pomalejším prostředím než Windows, což si ne každý uvědomuje. Živě komentuje: odmyslíme-li si administrátory webových serverů, pak je linuxová komunita samozřejmě velice náchylná k hraní her, a trh je dostatečně velký, aby byl lákavý – je jasné, že si je spousta linuxových fanoušků koupí už proto, aby vyzkoušeli, jak chodí. Možnou překážkou může být to, že linuxová komunita není příliš zvyklá platit běžné ceny za software, takže světový warez může získat nový impuls k životu.Hry pro Linux mohou být velice důležitým katalyzátorem urychlení grafiky a multimediálních funkcí Linuxu. Je známé, že pro Linux je v posledních fázích dokončování grafické rozhraní, ale zatím jen málo výrobců grafických karet optimalizuje své adaptéry i pro Linux. Vše je otázka peněz – firmy nebudou investovat do programování ovladačů pro Linux, dokud neuvidí tržní potenciál, a hry či grafické rozhraní se nechytne, pokud nebude hardwarově urychlené.
Váš názor | Portégé 3010CT - malý krůček k dokonalému notebooku

Témata článku: Software, Hry, Linux, Lin, Vývojářská firma, Velký potenciál, Hra, Prostředí, Velká ambice, Loki

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší