Lídrem elektromobility se může stát Čína. Růst výroby, poptávky i infrastruktury je tam nejrychlejší

Tesla je sice tahounem nového trendu v podobě elektromobilů, ale takřka všechny automobilky se na výrobu elektromobilů rovněž připravují. Ovšem v Číně je v tomto ohledu zcela jiné tempo a hlavně objemy, a to i ve srovnání s celým světem.

Jak informoval web South China Morning Post, Čína se potýká s obrovským množstvím elektromobilových startupů, kterých je už přes 500. Ve všech případech se samozřejmě nejedná o přímou konkurenci Tesly či jiným věhlasným značkám, protože většina z nich se zaměřuje na jednodušší levná a malá elektroauta do města, která mají typicky jen dvě sedačky.

Růst rychlejší než kde jinde

Zatímco čínská vláda plánovala, že se tento rok prodá v Číně kolem 2 milionů elektromobilů (minulý rok to bylo 1,26 milionu), s tempem vzniku nových elektromobilových startupů by se jich v roce 2020 vyrobilo přes 20 milionů kusů za rok. Protože by to mohlo znamenat přebytek a spoustu z těchto malých a nových startupů zkrachuje, mohlo by to negativně ovlivnit celou ekonomiku. Vláda proto nařídila omezení právě pro menší startupy.

Pokud firma nedokáže vyrobit alespoň 100 tisíc elektromobilů ročně, nedostane výrobní licenci. Omezení se tak dotkne všech malých výrobců a k výrobě elektromobilů se tak dostanou jen velké a finančně zabezpečené firmy. Například Tesla má v plánu v Číně vyrábět přibližně 500 tisíc elektromobilů ročně, Volkswagen pak asi 300 tisíc kusů.

Celkově se v Číně během roku 2018 prodalo 22,3 milionu automobilů, takže i když se tento rok dostanou prodeje elektromobilů na 2 miliony kusů, stále půjde teprve o 10 % z celkových prodejů. Tempo růstu je ale na poměry dynamiky globálního automobilového průmyslu velmi vysoké.

Čína se může stát centrem elektromobility

V Číně je kromě rychlého růstu poptávky pozitivním výhledem i to, že se v tamních podmínkách může ve svižném tempu přizpůsobovat i nutná infrastruktura dobíjecích stanic. Zářným příkladem je síť vysokorychlostních železnic, která vznikla během posledních patnácti let a aktuálně představuje přibližně 15 tisíc kilometrů nově vybudovaných tratí, po kterých se vlaky prohání rychlostmi 200-350 km/h.

Když je vůle vlády, staví se neuvěřitelně rychle. A protože by přechod na elektromobilitu mohl znamenat silnou šanci pro větší uplatnění čínských automobilek v globálním automobilovém průmyslu, je celkem bezpochyby, že vůle bude. Ostatně, aby na všechno byla čistá elektrická energie, staví Čína nové jaderné elektrárny.

Diskuze (12) Další článek: Neotevírat zprávy není řešení. Jak se bránit proti nechtěným Premium SMS?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,