Pošesté Microsoft měřil chování lidí vůči ostatním na internetu a konstatuje, že dlouhodobě se zlepšuje. Platilo to rovněž v uplynulém roce. V roce 2021 se na jeho Indexu digitální zdvořilosti (Digital Civility Index) kvalita prostředí usadila na hodnotě 65 %, o rok dříve to bylo 67 % a předtím 70 %.
Specificky se jedná o odpověď na otázku, který z následujících jevů se stal blízké osobě v online prostředí. Výsledná hodnota tak vlastně představuje negativní odpovědi a čím nižší výskyt negativních jevů byl zaznamenán, tím lépe. Data Microsoft sbíral ve 22 zemích a ve věkových skupinách 13–17 a 18–74 let.
Zaměřil se na jedenadvacet konkrétních rizik, kterým jsou lidé v online prostředí vystaveni. Rizika rozřadil do čtyř kategorií: reputační, behaviorální, sexuální a osobní. Konečná hodnota Indexu se zlepšila, přestože během pandemie byly naměřeny hodnoty horší v 82 % zemích.
Nůžky mezi muži a ženami se rozevírají
Hůře jsou na tom v prostředí internetu ženy, které loni zažily 57 % z nahlášených rizik (zbytek tedy připadá na muže). Jedná se o největší rozdíl a současně nejvyšší hodnotu v rámci pravidelných měření Microsoftu. Mezi roky 2016–2021 se pro ženy zvýšila online rizika:
- misogynie o 5%,
- nežádoucí sexuální pozornost o 5%,
- nežádoucí kontakt o 4%,
- obtěžování o 4 %,
- sexuální obtěžování o 2%.
Muži naprostí tomu ve větší míře:
- trolling o 3 %,
- hoaxy a podvody o 3 %.
Tyto hodnoty indikují, že není negativní jev jako negativní jev a genderová nevyváženost postihuje ženy výrazně jinak než muže. Kromě vyššího počtu a závažnosti incidentů ženy prožívají ve větší míře negativní dopady chování ostatních v online prostoru – 59 % současně platí za dlouhodobé maximum. Deset nejčastějších následků si z 90 % odnáší ženy.
Nejčastější důsledky |
Ženy |
Muži |
Méně důvěřuje lidem v online prostoru |
47% |
40% |
Méně pravděpodobně se účastní dění na sociálních sítích |
35% |
31% |
Méně důvěřuje lidem ve fyzickém prostoru |
36% |
31% |
Nízká sebedůvěra |
38% |
32% |
Omezení spánku |
32% |
26% |
Cítí se opuštěně a osamoceně |
30% |
26% |
Poškození osobní reputace |
21% |
20% |
Prožívá více stresu v životě |
29% |
24% |
Ztráta peněz |
19% |
21% |
Byl/a konstruktivnější v kritice ostatních lidí |
26% |
24% |
Rozdíl kolem dvou procent je podle Microsoftu statisticky významný. Kompletní výsledky si projděte v publikované souhrnné prezentaci.
Zdroje: Github | Microsoft News Center