Lidé chtějí jediný zdroj informací o produktech

Vyhledávání a porovnávání je únavné, zákazníci chtějí důvěryhodnou centrálu.
Nová ekonomika se často prezentuje jako „informačně otevřený svět“: svět, ve kterém není nic utajeno, vše je k nalezení, k dispozici jsou názory expertů i zkušenosti zákazníků, pohledy výrobců i obchodníků, testy zkušeben i „jedovatosti“ konkurentů. Budiž: tyto informace se na Internetu vyskytují nebo spíš časem mohou vyskytnout, v různé míře splnění výše uvedeného ideálu – ale studie firmy Yankelowitch Partners dokazuje, že zákazníci příliš netouží po nějakém rozsáhlém hledání, ověřování a porovnávání informací z tisíce zdrojů – naopak, preferují jediný zdroj, kde by to všechno měli jako na dlani (pro spravedlnost dodejme, že průzkum byl objednán a tudíž placen webem Productopia, který se právě zaměřuje na soustředěné informace o produktech).

Výsledky výzkumu tvrdí, že uživatel (zákazník) si žádá jeden web jako místo, kde jsou soustředěny informace umožňující zároveň srovnání, namísto toho, aby porůznu hledal. Což samozřejmě asi není překvapivé – pokud bych si měl vybrat mezi tím, zda si informace budu muset posbírat, a mezi tím, že je za mě posbírá někdo jiný, je asi jasné, jak to dopadne. V tom samozřejmě jádro věci nevězí – spočívá v tom, zda onen centralizovaný web nebude chtít vytvářet „obchodní model“, což je eufemistické označení pro to, že si musí nějak vydělávat na živobytí a že zdrojem zisku budou právě různé poplatky od výrobců či obchodníků… pak si o nezávislosti a objektivnosti onoho „posbírání a soustředění informací“ můžeme myslet své.

K některým zajímavým číslem z výzkumu (týkal se náhodně vybraných Američanů, kteří jsou připojeni k Internetu). 93 % z nich hledalo informace o produktech na webu a 85 % pak nakupovalo. 88 % tvrdí, že je pro ně důležité až velmi důležité, když se informace nalézají na jednom místě; 85 % si žádá nalézání informací o široké škále produktů s možností vzájemných porovnání na jednom místě. Pozoruhodné: 86 % respondentů tvrdí, že je pravděpodobné, že na základě těchto zkoumání nakoupí produkt na Internetu, a 93 % respondentů tvrdí, že na základě těchto zkoumání nakoupí produkt mimo Internet. Co lidé nejvíce v těchto testech hledají: a) rady a doporučení expertů, b) názory a doporučení existujících uživatelů a kupců produktu), c) cenové informace, d) technická data (v tomto pořadí).

Data z výzkumu dodávám spíš pro dokreslení – důležitá je otázka, zda např. na českém Internetu mohou vzniknout rozsáhlé weby, které skutečně budou sloužit jako „generátor nákupních impulsů“. Není vůbec těžké vysázet na web technická data – tak to už ostatně je, nejlépe např. na autokatalog.cz. Lze tam umístit i cenové informace, ovšem zatím pouze „bez záruky“, tedy jenom orientačně. Provázání aktuálních nabídek, slev a akcí výrobců a prodejců s centrální internetovou databází neumí pořádně zatím nikdo. A to jsme zatím pouze u dvou nejméně důležitých věcí, které zákazníci (byť Američané, tj. trošku divné bytosti) požadují. Rozsáhlé uživatelské recenze si zatím na web, který má generovat impulsy ke koupi, netroufá dávat skoro nikdo: u nás je žel zvykem, že spokojený zákazník nezveřejní pochvalný názor, ale nespokojenec okamžitě napíše tu nejjedovatější kritiku. Podobně jsou na tom i „názory expertů“: kde je vzít a nekrást.

Většina obchodně porovnávacích webů (obchody.atlas.cz, obchody.centrum.cz, shopfinder.cz) má zatím daleko menší ambice než poskytovat potencionálním zákazníkům opravdové služby s přidanou hodnotou. Jsou to robotky s občasným, nepříliš častým a nepříliš kvalitním zásahem administrátora: kdo si co zadá, to tam má. Porovnávání produktů „side by side“ neumějí; zvládají pouze vyhledávání v obchodních databázích podle názvů zboží, které zadá prodejce: výsledkem je hromada sena, ve které máte hledat jehlu. Neberte to prosím jako kritiku: toto je pouze jakási prenatální fáze „inteligentního pomocníka nakupujícího na Internetu“; tvůrci portálů i speciálních webů (shopfinder.cz) jistě vědí, co všechno by šlo v jejich službách zlepšit, ale zatím to skutečně není v jejich silách. Je ale otázkou, zda jejich obecné a široké zaměření na produkty od mikrotužek po nákladní automobily vůbec kdy může vést ke skutečnému rádci nakupujícímu, zda jim obchodně-porovnávací weby, zaměřené na konkrétní oblasti a ušité jim namíru, nevyzobnou časem tu nejcennější smetanu: destinaci pro určitý typ zákazníka a tím ideální prostor pro cílenou reklamu.

Diskuze (5) Další článek: Vlastní chybová hlášení Internet Exploreru

Témata článku: Internet, Opravdový konkurent, Různá místa, Jediný zdroj, Produkt, Nákladní automobil, Expert, Doporučené pořadí, Jed, Zdroj informací, Výrobce automobilů, Zdroj, Side, Ideální prostor, Jedi, Záda jeden


Určitě si přečtěte

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

Hesla jsou zlo. Hackeři napáchali tolik škody právě proto, že vůbec existují

** Nikdo si je nepamatuje ** Žádné není zcela bezpečné ** Nejlepší by bylo je prostě zrušit

Jakub Čížek | 64

Hledá se způsob, jak uložit elektřinu. Možná pomohou obří gravitační baterie

Hledá se způsob, jak uložit elektřinu. Možná pomohou obří gravitační baterie

** Jak uložit elektřinu z fotovoltaiky a větrných turbín ** Pomohou třeba staré autobaterie, nebo setrvačníky ** A pak tu jsou bizarní gravitační akumulátory velikosti mrakodrapu

Jakub Čížek | 250

Podívejte se, jak vypadá mikrofon nebo blecha pod elektronovým mikroskopem

Podívejte se, jak vypadá mikrofon nebo blecha pod elektronovým mikroskopem

** Z Brna pochází třetina světové produkce elektronových mikroskopů ** První československý kus vyrobila Tesla už v 50. letech ** Dnes na ni navazuje třeba brněnský Tescan

Jakub Čížek | 19

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč. Tipy, co se dnes vyplatí koupit

** S cenou do 20 tisíc lze vybrat solidní notebook na práci i hry ** Přenosné notebooky nabídnou i kovová těla a rychlý hardware ** Na hraní se hodí více peněz, ale na použitelný základ dvacet tisíc stačí

Tomáš Holčík, David Polesný | 47

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jakub Čížek | 93


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky