Fotografování | Fotoaparát | Aféry

LIDAR mi zničil foťák, říká návštěvník CESu, který si vyfotil autonomní auto. Není to kupodivu úplný nesmysl

  • Firma AEye vystavovala na CESu LIDAR pro autonomní vozy
  • Návštěvníkovi, který si auto vyfotil, poškodil laser snímač foťáku
  • Je problém v LIDARu AEye, v laseru, nebo jinde?
LIDAR mi zničil foťák, říká návštěvník CESu, který si vyfotil autonomní auto. Není to kupodivu úplný nesmysl

Jedním z vystavovatelů na veletrhu CES, který probíhal minulý týden v Las Vegas, byl startup AEye, zabývající se technologiemi pro orientaci autonomních vozů v prostoru. Jit Ray Chowdhury, který si fotil jedno z vystavovaných aut, nyní tvrdí, že mu LIDAR zničil fotoaparát. O kauze podrobně informuje Ars Technica.

Chowdhury se zabývá vývojem autonomních automobilů, takže na CESu navštívil i expozici AEye. K dokumentaci použil fotoaparát Sony v ceně 1998 dolarů, tedy asi 45 tisíc korun. Po pořízení fotek vystaveného vozidla zjistil, že všechny další snímky jsou rozmazané a obsahují dvě jasné purpurové skvrny, z nichž vycházejí vodorovné a svislé čáry.

Snímač ve foťáku zničil LIDAR

Protože poslední povedená fotka bez těchto artefaktů byl snímek auta s technologií AEye, Chowdhury soudí, že LIDAR, umístěný na střeše tohoto vozidla, laserem trvale poškodil snímač jeho fotoaparátu.

„Všiml jsem si, že na všech mých fotkách jsou tyto skvrny,“ uvedl ve čtvrtek večer v telefonickém rozhovoru s redaktorem Ars Technica. „Zakryl jsem objektiv fotoaparátu krytkou, ale ty skvrny jsou tam stále – jsou vypálené do snímače.“

Novináři se pochopitelně začali o kauzu zajímat a obrátili se přímo na firmu AEye. Generální ředitel Luis Dussan v e-mailové reakci na prvním místě zdůraznil, že LIDARy nepředstavují žádné nebezpečí pro lidské oči. Nepopřel ale, že vlivem laseru může dojít poškození snímače fotoaparátu.

Dussan uvedl, že fotoaparáty jsou až tisíckrát citlivější než lidský zrak a laser (neuvedl ale konkrétně LIDAR) je za určitých okolností skutečně může poškodit teplem. Firma již poškozenému nabídla jako omluvné gesto zakoupení nového fotoaparátu. Tím ale vyřeší jen tento konkrétní případ.

LIDAR je základ autonomních aut

LIDAR je jedním z nejdůležitějších prvků autonomních vozidel. Mnozí odborníci jsou přesvědčeni o tom, že bez této komponenty není v nejbližší době možné dosáhnout plné úrovně autonomie.

Součástí palubní výbavy samořídících aut ale velmi často bývají i klasické kamery, jejichž obraz zpracovávají technologie počítačového vidění (zpravidla je kombinují s daty z LIDARu a dalších senzorů). Vyvstává tak otázka, zda LIDARy nebudou poškozovat kamery na ostatních autonomních vozech.

Klepněte pro větší obrázek
LIDAR je jedním z nejdůležitějších prvků autonomních vozidel

Zásadní otázkou v tomto okamžiku je, jak běžný je tento druh škody – a zda je specifický pouze pro LIDARy AEye, nebo se jedná o problém, týkající se všech zařízení, používajících k mapování prostoru laser. Konkurenční firma Ouster se již nechala slyšet, že jí používaná technologie je bezpečná nejen pro oči, ale i pro digitální snímače.

LIDARy jsou bezpečné, ale jak pro koho

Dotyčný návštěvník nebyl zdaleka sám, kdo si autonomní auto v provozu fotografoval. A firmy jako Waymo a Cruise GM testují auta s LIDARem v běžném provozu a jsou zachyceny na obrovském množství fotografií. Přesto je zatím jediným, kdo si na poškození fotoaparátu LIDARem stěžuje. Pokud by tedy mělo dojít k poškození čipu fotoaparátu, musela by tomu dopomoci například náhodou optimálně nastavená optika.

LIDAR je pro lidské zdraví bezpečný. Nicméně webová stránka International Laser Display Association uvádí, že „senzory fotoaparátů jsou obecně náchylnější k poškození laserem než lidské oko“. Upozorňuje spotřebitele, aby během laserových show nikdy nemířili objektivem přímo do centra záření. Praktické následky v podobě vypálené vodorovné linky můžete vidět na následujícím videu.

Většina výrobců LIDARů používá lasery o vlnové délce 1550 nm. Jejich záření v případě lidského oka filtruje nitrooční tekutina. To znamená, že takové lasery mohou pracovat s mnohem vyššími výkonovými úrovněmi, aniž by představovaly riziko pro bezpečnost očí. Takovou tekutinu však ve fotoaparátech pochopitelně nenajdeme.

LIDARy AEye jsou známy mnohem delším dosahem než konkurenční řešení. Zatímco většina výrobců uvádí schopnost rozpoznávat objekty na vzdálenost 200 až 300 metrů, AEye deklaruje, že jeho LIDAR má dosah až 1000 metrů. Jedním z faktorů je použití silného vláknového (fiber) laseru. Z kauzy však vyplývá, že stávající omezení výkonu zajišťují, že lasery jsou bezpečné pro lidské oči, ale nikoliv nezbytně pro fotoaparáty a kamery.

Diskuze (65) Další článek: IKEA začne prodávat certifikované kabely s konektorem Lightning. Cena je třetinová oproti Applu

Témata článku: Automobily, CES 2019, Autonomní vůz, Fotografování, Waymo, Fotoaparát, Sony, Aféry, Určitá okolnost, Úplný nesmysl, Poškození, Snímač, CES, Autonomní automobily, První místo, Las Vegas, Obrovské množství, Používaná technologie, Konkurenční řešení, Autonomní auto, Webová stránka, Palubní výbava, Lidské oko, Telefonický rozhovor, Návštěvníci, Levné fotoaparáty na Mall.cz