Levné počítače od IBM s předplaceným Internetem: příležitost i u nás?

Nic originálního, nicméně od Big Blue se to příliš nečekalo.
Jak dnes prodávat počítače? Všechny metody se zdají být vyzkoušené a všechny jsou už dobře obsazené: prodej obchodním kanálem si žárlivě střeží Compaq nebo Hewlett-Packard, přímý prodej umí nejlépe Dell nebo Gateway. Může další gigant vymyslet něco nového? Firma IBM přichází s „revoluční“ koncepcí prodeje osobních počítačů – revoluční v tom, že se velká a tradiční firma pouští do podnikání, které zatím v posledním roce zkusilo několik firem podnikajících málem v garáži. Jedná se o vytvoření maximálně levných (což též znamená „funkčně ořezaných a nepříliš výkonných“) počítačů a jejich prodej jako součást balíku dalších služeb, spojených zejména s nabídkou internetového připojení. Tento koncept „proslavila“ firma Microworkz, zatím bezvýznamná firmička, která ale vyrazila všem dech s nabídkou počítače „Webzter“ za 299 dolarů. Při podrobnějším zkoumání zjistíte, že aby byl počítač aspoň trošku provozuschopný (měl třeba monitor atd.), musíte jít skoro na dvojnásobek, ale to nevadí – zvedla se obrovská vlna zájmu a firma údajně nestačí plnit požadavky zákazníků.

IBM nyní přichází s něčím podobným, i když přesné plány (tj. kolik bude počítač stát, co bude obsahovat atd.) zatím známé nejsou. Jde spíš o koncept: oslovit nové, dosud nedotčené vrstvy zákazníků „nabídkou, která se nedá odmítnout“ – počítačem tak levným jako nikdy a současně obsahujícím i přídavné služby, jako je atraktivní Internet. Nový počítač od IBM (zřejmě osvědčené řady Aptiva) bude navíc prodáván jakousi splátkovou metodou.

Živě komentuje: je v tom samozřejmě pořádný kus marketingu. Rozhodně neplatí, že by se zrovna nyní změnila mysl všech zákazníků, kteří začnou tvrdit, že počítač nemusí být výkonný, ale hlavně levný; pouze do tohoto segmentu zainvestovalo několik důležitých firem (třeba také Apple s iMacem) a podařilo se jim zákazníky přesvědčit. Na této vlně vybuzeného zájmu se veze Microworkz a nasednout chce i IBM: firma například nyní tvrdí, že „lidé chtějí svobodu barvy“ a proto budou nové počítače mít atraktivní design, zřejmě budou hrát všemi barvami. To je obzvláště komické poté, co IBM (stejně jako všichni ostatní) dvacet let produkovala tvrdošíjně stále stejné béžové krabice a tvrdila, že důležité je to, co je uvnitř; nyní zřejmě nastala v myslích všech lidí přes noc změna a zákazníci chtějí především počítače v barvě červené, růžové nebo světlounce zelené.

Jestli bude firma IBM úspěšná, je dost sporné – staré dobré přísloví praví, že když dva dělají totéž, není to totéž; a nevím, jestli se podaří rozhýbat těžkotonážní obchodní strukturu tohoto giganta k pružnosti, jakou prokazují Microworkz.

Dále je otázkou, zda se podobný koncept objeví někdy i v našich zemích. Zdejších „Microworkz“ je u nás samozřejmě mnoho desítek a jmenují se třeba „Zábranský– počítače a pečivo Humpolec“, jenomže jejich úspěch spočívá spíše v dokonalé znalosti velmi omezeného, lokálního trhu, ale nikdo z velkých (ať českých či zahraničních) firem ještě s podobným konceptem na náš trh nepřišel. Ví se, že se „cosi chystá“, ale tajemství je zatím nutné držet pod pokličkou – i kvůli tomu, že zatím není definitivně rozhodnuto, kdy a v jaké podobě to bude.

Váš názor Další článek: Jednoduchá obnova uživatelů

Témata článku: Apple, Internet, IBM, Příležitost, Obrovská vlna, Vlna, Humpolec, Pečivo, Levné monitory k počítači, Nová metoda, Aptiv, Lev


Určitě si přečtěte

Z rozmazané šmouhy krásná fotka. Takhle kouzlí nová umělá inteligence MyHeritage

Z rozmazané šmouhy krásná fotka. Takhle kouzlí nová umělá inteligence MyHeritage

** MyHeritage slibuje nejlepší neuronovou síť pro vylepšování fotek ** Funguje tím líp, čím horší fotku upravuje ** Otestovali jsme desítky různých snímků

Marek Lutonský, Lukáš Václavík | 39

Velký test televizorů v Computeru: i levnější značky překvapily kvalitou obrazu

Velký test televizorů v Computeru: i levnější značky překvapily kvalitou obrazu

** Jak funguje biometrické zabezpečení ve Windows ** Nejlepší správci hesel ** Létáme v Microsoft Flight Simulator

Časopis Computer | 5

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

** Zjistili jsme, kam do cloudu nejvýhodněji uložíte data ** Vytvořili jsme žebříček cen deseti cloudových úložišť ** Ceny se liší - často i velice výrazně!

Karel Kilián | 102

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

20 let nám vědci slibují revoluční baterie, ale revoluce se pořád nekoná

** Technologie baterií se stále zlepšuje, ale žádné revoluce se nekonají ** Nejpopulárnějším typem baterií je Li-ion ** Efektivní baterie se stávají důležitější s příchodem elektromobilů

Karel Javůrek | 96

Epic chce rozbít monopol Play Storu a App Storu. Nastražil trik s hrou Fortnite a žaluje Google i Apple

Epic chce rozbít monopol Play Storu a App Storu. Nastražil trik s hrou Fortnite a žaluje Google i Apple

** Apple a Google odstranili z obchodů s aplikacemi hru Fortnite ** Její vývojáři nejprve přichystali parodické video ** V žalobách viní obě firmy z monopolního chování

Karel Kilián | 134


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 8 000 Kč

Test bezdrátových headsetů

Linux i pro začátečníky

Jak surfovat anonymně