Dlouhý seznam konferencí a výstav, o které jsme letos přišli, nemá už smysl rozepisovat. Jediný větší CES v lednu sice proběhl, ale i tak se mu dává za vinu rozšíření coronaviru do USA. Computex se přesunul na září, ale u něj stále není jasná konkrétní podoba. Když už se dnes nějaká konference koná, tak jedině virtuálně.
Hodně jsme tak byli zvědaví, jak se to dotkne přece jen nám dostupnější akci se světovým významem. Tradičně zářijová IFA v Berlíně se navíc má konat před oficiálním povolením větších akcí v berlínské oblasti.
Nyní je jasno a známe oficiální podobu letošní IFA. Nepřestěhuje se kompletně do virtuálního prostředí, ale skutečně proběhne na místě v Berlíně od 3. do 5. září.
Jen pro zvané
Nejzásadnější změnu představuje uzavření výstaviště pro veřejnost. Běžně se může na IFA podívat každý, kdo si zaplatí vstupné, nově ale přeplněné výstaviště nezažijete.
Oficiálně IFA proběhne jako čtyři samostatné akce omezené s počtem účastníků na 1000 osob. IFA Global Press Conference by měla pozvat zhruba 800 novinářů z celého světa, kde na omezeném prostoru proběhnou hlavní tiskové konference s prostorem pro rozhovory a seznámení se s produkty.
Původně samostatné akce IFA NEXT a IFA SHIFT Mobility se spojí do jedné technologické konference zaměřené na propojenou mobilitu a a technologické startupy.
IFA Global Markets, tradiční akce propojující výrobce a prodejce, běžně probíhající mimo výstaviště, proběhne opět, ale také za přísnějších hygienických podmínek. A IFA Business, Retail & Meeting Lounge tedy pronajaté zasedačky pro jednání v malém počtu osob také zásadní změnu nepotřebují.
Pro veřejnost bude dostupná jen Virtual IFA Experience, tedy virtuální procházka výstavou, ale tady zatím není jasné, v jaké konkrétní podobě to proběhne.
Letos se rozhodne o budoucnosti
Všechny tyto ohlášené akce se především snaží zachránit význam IFA ve světovém kontextu. Velkým otazníkem zůstává, zda na tuto hru přistoupí i firmy. Ty na IFA láká možnost oslovit velkou koncentraci odborníků na malém prostoru, současně také prezentovat veřejnosti novinky pro vánoční sezónu. Jedna skupina tam bude v malém počtu, druhá pak nebude vůbec. Novinářů se běžně na IFA akredituje několik tisíc, seškrtání na zlomek počtu a omezení jen na tiskové konference, zmenší atraktivitu akce pro firmy i pro novináře.
Případný neúspěch letošní úsporné podoby ještě organizátorům IFA projde. Ale pro mnoho firem by to mohlo působit jako prozření, že bez IFA se dá vlastně také v pohodě existovat a příští rok tak rozhodne, zda se IFA nepřidá k vyhynulým dinosaurům jako byl CeBIT, Comdex, nebo k té naší ještěrce se jménem Invex.