Americký startup Xwing vůbec poprvé představil svůj systém pro plně autonomní létání. První zkušební let proběhl tento čtvrtek. Firma, která vznikla v roce 2016, získala finanční prostředky od zakladatelů platebního systému Stripe Johna a Patricka Collisonových či generálního ředitele GitHubu Nata Friedmana. O vývoji informuje server Venture Beat.
Šéf Xwing Marc Piette doufá, že se mu do dvou let podaří získat povolení od Federální letecké správy (Federal Aviation Administration; FAA). V tomto směru však bude průkopníkem, neboť ve Spojených státech nejsou v současnosti schválena žádná plně autonomní bezpilotní komerční letadla. Mluvčí FAA však uvedl, že „současný regulační rámec poskytuje FAA určitou flexibilitu při zavádění inovativních dopravních prostředků a technologií,“ ale odmítl se vyjádřit k harmonogramu možné certifikace.
Letadla bez pilotů
Během zkušebních letů firma předvedla svou autonomní technologii, která řídila letadlo od vzletu, během přeletů nad zálivem východně od San Francisca, až po přistání. Na palubě byli dva až tři cestující, včetně pilota, jehož úkolem bylo dohlížel na chod stroje.
Piette věří, že systém pro autonomní létání, který hodlá implementovat do původně standardních dopravních letadel pro krátké vzdálenosti, bude schválen dřív, než stihnout vzlétnout létající taxíky společností Uber a Boeing.
Zatímco ulicemi celé řady měst se již dnes prohánějí autonomní vozidla, letectví je na tento krok z mnoha důvodů připraveno lépe. Ostatně jen v málokterém segmentu dosáhla automatizace takové míry, jako například ve velkých dopravních letadlech. V jejich kokpitech však stále sedí piloti, jejichž úkolem je dohlížet na chod stroje a komunikovat s řízením letového provozu.
To bude háček i v případě Xwing – samotná letadla sice budou schopná zcela samostatně vzlétat, letět i přistávat, ovšem na jejich palubě bude muset být přítomen člověk, který bude komunikovat s leteckými dispečery.
Budoucnost na dosah
„Zaměřili jsme se na lety na střední vzdálenosti, které jsou příliš dlouhé pro cestování po zemi, ale současně příliš krátké na létání velkým letadlem.“ řekl Marc Piette. „V budoucnosti nabídnou malá autonomní letadla, na těchto trasách nový způsob přepravy.“
Pokud Xwing dostane schválení k provozu svých strojů, pak se v první řadě míní zaměřit na nákladní dopravu do odlehlých oblastí pro společnosti jako je Amazon či UPS. Autonomní letadla by mohla pomáhat při přepravě kritických zásob nebo humanitární katastrofě. V další fázi je v plánu létání nad obydlenými oblastmi a později, až budou lidé ochotni důvěřovat této technologii, bude na pořadu dne poskytování osobní dopravy.
Autonomní systém je vyroben speciálně pro letadlo Cessna 208B Grand Caravan, které používá celá řada přepravních společností – například FedEx. Na stroj byly nainstalovány různé senzory (například LIDAR), jejichž úkolem je detekce překážek a dalších strojů.
Instalace systému na již existující letadla umožňuje další rozvoj bez nutnosti čekat, až na trh vstoupí nové typy letadel. Vývoj byl realizován z větší části na simulátoru, bezmála sto hodin pak probíhaly letové zkoušky na skutečném stroji.