Slyšel jsem že autopilot dopravaku umí i start i přistání
To ano, ale potrebuje k tomu ILS (k pristani). Vzletnout sam podle me uplne neumi, ale jisty si tim nejsem. Myslim, ze po zemi ho proste musi ridit clovek, aspon doleva doprava (stejne jak u toho pristani). Podle vseho - to jsem se z clanku nedozvedel - je tohle snaha o komplet autonomni letadlo, ktere je schopne vzletnout a pristat i v Horni Dolni na travnate draze bez jakychkoliv elektronickych pomocniku na zemi.
Názor byl 4× upraven, naposled 2. 1. 2024 10:01
Ono vidí i psa na ploše?
Rekl bych, ze ho vidi v kazdym pripade, ale jak s tim nalozi, to fakt netusim.
Aktualne se v Japonsku srazily dve letadla. Tezko rict zda za nehodu muze automat nebo pilot, ale je videt, ze ani jeden system neni spolehlivy.
Az to bude umet pristavat velka dopravni letadla pri silnem narazovem bocnim vetru s turbulencemi, pak to bude zajimave. Zivy piloti maji s bocnim vetrem sve problemy.
Takové systémy jsou dopravních letadlech již instalovány. Tzv. autoland. A při bočním větru se obvykle zapínají a řídí přistání místo pilotů.
To pochybuji, protoze nektera letadla pristanou lepe nez jina. Asi to zalezi prave na schopnostech pilotu. Ten autopilot je zrejme jen podpurny system.
Vzdy zalezi na pilotovi, jestli ten system zapne nebo nezapne.
Tak ono na kolejích/ve vzduchu je pro počítač daleko jednodušší řízení, než na klasických cestách...
Ve vzduchu jo, ale tohle si samo dojede na drahu, vzlitne, pristane a zase se zaparkuje.
Jen podotknu, že podobný systém, i když sloužící "pouze" pro nouzové přistání v případě, že pilot např. dostane infarkt, v malých letadlech už nějakou dobu existuje a dokonce je certifikovaný pro reálný provoz. Je možné nechat si letadlo tímto systémem vybavit - viz. Garmin Autoland https://www.youtube.com/watch... https://www.youtube.com/watch... Podobný systém také už nějakou dobu vyvíjí rakouský Diamondhttps://www.youtube.com/watch... Mám dojem, že něco takového "kutí" také i na brněnské VUT ve spolupráci s Honeywellem. Ale tohle jsem fakt jen zaslechl a nikdy jsem se o to dál nezajímal, takže nemám tušení jestli je to fakt pravda a příp. v jakém stádiu rozpracovanosti to je.
Názor byl 1× upraven, naposled 1. 1. 2024 12:42
Dobrý den,přesně tak. O tom systému od Garminu jsem psal před čtyřmi roky zde: https://vtm.zive.cz/clanky/konec-strachu-z-ko... ... Zajímavá technologie.Přeji hezký den.Karel Kilián
Ano, to je přesně ono.
Let proběhl už 21. listopadu na letišti http://www.airnav.com/airport/KCVH... . Co se tu neobjevilo, jak se řeší VFR a radio komunikace?
Předpokládám že nijak, jako u každé hračky. 😉
V Class B airspace je poskytována separace i pro VFR.Jinak komunikace nejspíš přes CPDLC. https://en.wikipedia.org/wiki/Controller%E2%80%93p... ... Každopádně tohle dává spíš smysl operovat jako IFR, zvlášť ve Státech, kde mají přístrojové procedury a remote TWR v kdejaké díře 🙂
To se řeší snahou změnit předpisy, aby autonomní letadla nemusela komunikovat stejně jako ta pilotovaná.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.