Je to hlavně z důvodu bezpečnosti cestujících.
Před pár lety byl na Ruzyni případ, kdy kapitán ATR na sestupu zemřel na srdeční příhodu. Druhý pilot to musel odřídit ve stresu z úmrtí kolegy a přistání. No-man cockpit si dovedu představit u podzemního vláčkuu, co věže cestující z terminálu X do terminálu Y, a i tak jsou kamery všude.
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 1. 2025 12:23
Je pro AI složitější řídit auto, nebo letadlo?
Auto řídíte ve dvou osách, letadlo ve třech. Jako bývalý pilot aerolinek považuji jednopilotní dopravni letadla za naprostou hloupost. Příklady katastrof Boeingu MAX ukazují jak je nebezpečné spoléhat na " chytrost" strojů v krizových situacích.
rozdil je v potencionalni skode... s autem zabijes par lidi, s letadlem se bavime o stovkach lidi...
Je jednodušší řídit letadlo když se nic neděje. Je řádově složitější až na hranici možnosti letět, když se něco podělá. U auta lze většinu krizí vyřešit zastavením u krajnice, letadlo takovou ekvivalentní možnost nemá.
Jednodušší to rozhodně není.
Myslím tím, když bude zadání vyrobit autonomní stroj, který se dostane z bodu A do bodu B. Vzduchem to bude rozhodně jednodušší než po silnici v běžném provozu.
V tom se bohužel mýlíte. Míra složitosti řešení situací ve vzduchu i na zemi je nesrovnatelná. To si troufám tvrdit jako řidič (více než půl století) i jako bývalý dopravní pilot. Pohyb vzduchem je v důsledku neustálých změn počasí i situace v podstatě chaos vyžadující neustálé zásahy. Jak ze strany pozemní kontroly tak pilotů. Navíc AI se může učit pouze na základě publikovaných příčin nehod. Má zkušenost je taková že se často jedná o mylné závěry.
Však píšu za předpokladu, že se nic neděje. Čili technicky zajistit, aby stroj dorazil na dané souřadnice vzduchem je relativně jednoduché v porovnání s autem na silnici. Když se započítá doprava, počasí atd. tak se situace obrátí.Ostatně třeba ve válce UA posílají zcela autonomní drony vzduchem a ne po silnici...
Je neskonale jednodušší zastavit auto s poruchou, než s poruchou přistát. U auta, když chcípne motor nebo se cokoliv jiného podělá, tak zastaví a ohrozí jen pár lidí uvnitř a v nejbližším okolí. I to zastavení je vcelku jednoduchý problém, rozblikají se blinkry na varování okolí a pak už jen stačí udržet zpomalující auto v bezpečném směru, přinejhorším zůstane stát na silnici, s tím musí ostatní počítat. V letadle je ukončení letu neskonale složitější problém, musí se navést na vhodné letiště, správně klesnout, upravit rychlost, kompenzovat vlivy počasí, vysunout podvozek a přesně udělat mnoho dalších věcí. Takže za sebe bych byl raději v porouchaném autě, řízeném AI, než v porouchaném letadle, řízeném AI.
Auto. Pro letadlo lze dodat mnohem lepší informace o okolí, nejsou problémy s chodci co ti mohou kdykoliv vběhnout pod kola auta…Tím neříkám že pilotovat letadlo je snažší než řídt auto pro člověka. Ale pro počítač je řízení letadla jednodušší než autaOstatně podívej se na jiné létající objekty, to že SpaceX rakety by člověk řídt nedokázal any se vrátily je vcelku jistý…
Cenu letenek určuje poptávka. Ne náklady.
maloktera spolecnost asi bude prodavat letenky pod sve naklady
A přesto se to děje běžně. Tipnul bych, že to dělají všechny.Ve chvíli, kdy se rozhodnete ten let realizovat, tak zbývající letenky znamenají pořád výnos. Je lepší prodat je pod cenou než vůbec. Nebo na lety, kdy potřebujete letadlo přesunout, tak pořád lepší dostat po $5 USD za lístek než nic. Je to trochu komplexnější, než že by každá letenka měla svůj konkrétní náklad.
To se týká krátkodobého kolísání poptávky, ale dlouhodobý pokles bude znamenat zrušení letů…
Ale řekl bych, že většiny společností, a ne jak píše Walkeer_CZ, že málokteré.
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 1. 2025 14:53
"Letecké společnosti by rády tento počet snížily, což by jim přineslo významné úspory na mzdových nákladech, které by se mohly promítnout do cen letenek." - nemohli, jediny dovod preco to chcu, je vyssi zisk, to je jedine kde by sa to premietlo. Z celkovych nakladov na jeden let je pilotova mzda za ten jeden let tak zanedbatelna, ze keby ju chceli rozpocitat do leteniek, tak klesnu o 3 eura mozno. To by fakt nikoho nezachranilo. Zachrani to ale letecke spolocnosti, ktore usetria 50% na mzdovych nakladoch pri rovnakej cene letenky a dalsich X milionov za treningy, certifikacie, preskusanie a podobne, ktore sa premietnu do vysokych odmien manazerov a nejake drobne pre ostatnych zamestnancov mozno.
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 1. 2025 10:15
Pokud letecké společnosti tlačí na cenu tak, že se chtějí zbavit pilota kvůli ušetřenému platu, tak je něco hodně špatně.
Řekl bych, že pilot není jen o mzdě. Dokonce bych řekl, že to bude docela malá část ze všech nákladů na pilota. Plat potom dostávají státní zaměstnanci, o kterých článek asi úplně není.Pilota musíte někde získat. Musíte mít člověka, co se o něj stará. Je to jenom člověk, je daleko méně spolehlivý než stroj. Musíte ho školit. Musíte ho monitorovat. Může si stěžovat, vymýšlet, fotí si fotky na Instagram, a co si budem, je taky jedním z nejčastějších příčin incidentů.
tak to je hezkej blábol
Co konkrétně?Že plat dostávají státní zaměstnanci?Nebo že nejen mzdou je pilot živ, a ve skutečnosti stojí mnohem, mnohem více?Případně že člověk je obvykle nejméně spolehlivým článkem bezpečnostního řetězce?Nebo vám prostě vadí, že jsem to napsal já?
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 1. 2025 10:13
Tak je to logické ekonomické chování, snižovat náklady. Ale od toho jsou regulační úřady, aby stanovily minimální mez bezpečnosti, pod kterou se nemůže jít.
V ČSA svého času byly náklady na celou letovou posádku (piloti i stewardi) méně než čtyři procenta. Náklady na paliva více než čtyřicet procent. Naprosto zcestná myšlenka šetřit na počtu pilotů.
drive byl v kabine jeste letecky technik, pripadne dokonce 2. Kdo si myslite, ze dosahl toho, ze uz nejsou potreba? vyrobci letadel to muze byt zcela jedno.
To se týkalo delších letů, složitějších letadel, takových těch letů kolem světa s dvaceti mezipřistáními a tak. Nejvíc to bylo v době, kdy prakticky žádné letecké předpisy neexistovaly.Mám dojem, že u některých dlouhých velkých letů je ten technik dokonce předepsaný dodnes.Výrobci letadel to vůbec není jedno. Pokud dosáhne toho, že jeho letadlo může létat bez technika navíc, je to letadlo provozně levnější, a lépe se prodává. Proto se naopak právě výrobci snaží tyhle potřeby eliminovat. Hezky to bylo vidět na prosazování dvoumotorových letadel pro lety přes Atlantik.
lepe se prodava! proc se lepe prodava? protoze letecke spolecnosti, ktere jej kupuju, chteji usetrit :) uplne stejne to je i ted s planovanym jednim pilotem. Ten, kdo to tlaci, jsou samozrejme letecke spolecnosti, vyrobci pouze reaguji na tuto poptatvku.
Jestli někdo tlačí na cenu, je to koncový zákazník... kupodivu chce ušetřit. Ta aerolinka, jejíž zákazník vůbec nehledí na cenu, nebude řešit jednoho pilota, to se klidně vsadím 🙂
No na první pohled to v lidech vyvolá pobouření, ale letadla dnes prakticky dovedou vzlétnout, letět a přistát zcela bez pilotů, takže druhý pilot, který měl původně bezpečnostní účel suplovat nemocného, nebo zemřelého prvního pilota, přestává skutečně dávat smysl, protože jako záloha vlastně z větší části figuruje první pilot. V reálu to tak asi stále není, ale technologie to umožňuje. Otázkou je, do jaké míry je schopen převzít řízení lidský pilot v případě vážné poruchy. V současných letadlech jsou detekční systémy dublovány a patrně jsou zdvojeny i řídící okruhy. Takže pokud by se stalo něco tak vážného, že by přestal fungovat zdvojený systém, tak může být v kokpitu klidně pět pilotů a nic to nezmění.Myslím, že by naopak měly být implementovány systémy umělé inteligence, které budou vyhodnocovat chování pilotů a v případě výrazné odchylky od kurzu a změny výšky, odstřihnou šílence od kniplu a přistanou na nejbližším letišti. V poslední době bylo hned několik havárií způsobených labilním pilotem a ne technikou. Když tedy pominu katastrofální technická selhání Boingu v posledních letech.
Není problém standardní let, který zvládně v pohodě i jeden pilot, případně jde vyřešit zcela autonomně. Ale situace, kdy dojde k technickému selhání - třeba senzorů, které dodávají informace tomu autonomnímu systému. Potom je tu ten "člověk" co to dokáže nezávise vyhodnotit a situaci vyřešit - ať už třeba resetem nebo odpojením nějakého celku, nebo manuálním řízením. A ano, senzory jsou zálohované, ale když vám vypadne polovina z nich, tak systém těžko určí, které ukazují správně a které špatně - což ten člověk na základě zkušeností může zvládnout ....No a dva piloty potřebujete proto, že kdyby se stalo zrovna tehdy, když ten první sedí s průjmem na toaletě, tak je v kokpitu ten druhý ... a taky ..víc hlav, víc ví ... jsou schopni konat a zároveň listovat v příručce nebo komunikovat atd.....
A taky nezapomínat na situace, kdy jeden z pilotů využil momentu kdy byl v kokpitu sám, a schválně to narval do země :(
Ano, stalo se několik jednotek případů za století létání. Mezi tím se ale stalo tisíce případů, kdy spolupráce pilotů při komplikovaných technických potížích, které jak na potvoru bývají v kombinaci třeba s mizerným počasím, dokázala letadlo bezpeně dostat na zem a cestující zachránit. Mimochodem, není to sice dokonalé řešení, ale právě na základě těch několika málo případů sebevražedného jednání pilota je v aktuálních předpisech stanoveno, že v žádné fázi letu nesmí v kokpitu zůstat pilot sám. Když jde jeden třeba na WC, musí místo něj do kokpitu vstupit steward/ka, kteří sice neumí letadlo ovládat, ale minimálně zajistí, že ten pilot nebude moci kokpit uzamknout a nepustit druhého pilota zpět.
Proč to ale? To co píšeš nijak nezpochybňuju. Jen těch pár sebevrahů je další důvod proč je žádoucí mít vícečlennou posádku. Naopak by se dal ještě zmínit případ, kdy se s letadlem děly takové věci, že ani ti dva piloti při vší snaze neměli šanci to zvládnout, a situaci zachránilo že shodou okolností byl mezi pasažéry další jejich kolega, který si vzal na starosti motory (letadlo nebylo schopné klopit a onen třetí pilot tak korigoval let neustálou úpravou tahu motorů až do úspěšného přistání. Kdyby tam nebyl, takový způsob letu by vůbec nebyl možný.)
A je vôbec v moderných lietadlách možné manuálne riadiť ťah motorov z nejakého tretieho stanovišťa?V nejakých starých sovietskych prašinách to bolo opačne - popri dvoch pilotoch bol ešte "technik", ktorý tam o.i. rutinne hýbal pákami riadenia motorov, piloti toto nerobili. A k tomu ešte navigátor, veliteľ, nástenkár a politruk. Zamestnanosť treba podporovať.
Jistěže je.
Páky motorů bývají umístěny tak, aby byly v dosahu obou pilotů, tedy ve středu kokpitu, a je tedy možné se k nim dostat z pozice mezi piloty za středovým panelem. V tom konkrétním zmíněném případě šlo (jak zmiňuješ) o starší stroj (událost je tuším někdy z 80. let), kde si onen třetí pilot do této pozice mohl přesunout sedadlo od panelu, kde před modernizací byl palubní inženýr.
Letectví moc nerozumím, ale nejsou náhodou základní pravidlaAviateNavigateCommunicate?Takže pokud dojde k problému, potřebujete jednoho pilota k tomu, aby udržel letadlo ve vzduchu, a druhý se pak může věnovat troubleshootingu? Jakmile dojde k poruše, celá slavná AI může jít do kopru, a pak potřebujete jednoho jenom pilota na to, aby se staral o to, aby letadlo nespadlo. Nárůst strestu je enormní. Jakýkoli problém by při incidentu znamenal ještě mnohem vyšší nároky na pilota, a co vím, tak nemálo nehod bylo způsobeno tím, že piloti jednali pod příliš velkým stresem.Dokážu si asi představit, že druhá osoba na palubě nebude přímo pilot, pokud pilotování dokáže zastoupit AI. Ale pořád se hodí mít tam druhou osobu. Dokážu si asi představit, že by to byl "ne až tak vyškolený pilot" a dělal by ve volném čase letušku, akorát na vycvičení takového člověka byste měl úplně stejné nároky jako na pilota, a navíc by neměl žádnou praxi.Čistě z mého amatérského pohledu. Nevím o létaní nic, z letectví mě zajímá jen přístup k řešení problémů a bezpečnosti.
Aviate, Navigate, Communicate jsou základní pravidla jen velmi úzké výseče poměrně rozhlehlého koláče oboru nazvaného "letectví"...
A pokud dojde k částečnému zablokování řízení a pilot musí tahat za knipl silou, tak dojde k momentu kdy se unaví a bude potřebovat vystřídat. Naopak lepší by bylo mít tam navíc palubního technika, který je schopen i nouzově pilotovat.
Nouzově pilotovat může akorát pilot. Technik, který teoreticky ví, jak se letadlo řídí, ale nemá skoro žádnou praxi, to je předpoklad k prů*eru. Takže to je nesmysl. Řešením jsou dva kvalifikovaní piloti, kteří navíc mají solidní technické znalosti o letadle, což je nutnost.
Možná to vypadá jako nesmysl, ale stal se takový případ. Letadlu zkolabovala hydraulika a bylo možné řídit jen maximálním úsilím obou pilotů. Palubní inženýr pak obstaral veškerou nezbytnou komunikaci, prošel s piloty checklisty a během přistání prováděl konfiguraci letadla dle pokynů kapitána. Tento palubní inženýr byl nakonec jedinou obětí nehody, jelikož kvůli úkonům které prováděl (a bez kterých by pravděpodobně nebylo možné přistát) nemohl být připoután na svém místě a při tvrdém dosednutí utrpěl těžká zranění kterým na místě podlehl.Mimochodem, je i případ kdy po kolapsu kapitána pomáhala druhému pilotovi letuška.
Názor byl 1× upraven, naposled 27. 1. 2025 11:50
Ale letadlo je dneska schopno letat skoro samo, ne? Pak mi taky dava smysl kombinace pilot, co trochu umi techniku, a technik, co umi trochu pilotovat.
otazka je, o kolik se snizi bezpecnost, resp. kolik lidi navic rocne zemre.
No vzhledem k tomu, jak subjektivně lidé vnímají bezpečnost, například u vás jaderné energie, je jasné, že lidem se žádné snížení bezpečnosti nelíbí.Já budu mnohem raději létat s jen jedním pilotem než jezdit autem. Stejně jako budu raději odebírat jadernou energii. Ale lidi to mají různě, spousta z nich jezdí každý den do práce autem, ale bojí se létat letadlem. Nebo se obávají jaderného výbuchu z Temelína, ale pětkrát ročně lezou na střechu ometat soláry od sněhu, což je statisticky o několik řádů nebezpečnější.Ryan Air chtěla ta místa na stání, a taky to lidi nechtějí, a ne kvůli tomu, že je to nepohodlné, ale protože to působí méně bezpečně; i když ve skutečnosti to snad žádné snížení bezpečnosti neznamená.
Potřeba dvou (zkušených) pilotů je potřeba pro tu setinu promile případů, kdy se letadlo samo řídit neumí. Třeba když mu po sestřelu selže hydraulika… ne, že by technik byl úplně k ničemu, ale…Jde taky druhého pilota administrativně přejmenovat na technika, ale pak se nic vlastně nemění.Faktem je, že piloti jsou potřeba jen na minimum úkonů, ale na jejich správném provedení závisí hodně.
A ono je přitom lepší mít u řízení vycvičeného pilota, který je cvičen také na zvládnutí mimořádných situací a nouzí a který rozumí té technice na které letí. Lepší řešení to nemá a dlouho ani mít nebude.
Ještě lepší by bylo mít tam těch špičkově vycvičených pilotů deset. Je potřeba ale najít hranici, kdy za to ta bezpečnost ještě stojí.
Pane kolego, psal jste několikrát, že letectví nerozumíte. Takže nerozumíte ani tomu, co by tedy bylo ještě lepší. Více se Vám na to říct nedá.
Ale vzhledem ke svému oboru studia vím něco o bezpečnosti, a tom, že vždy může být ještě bezpečněji, ale je třeba volit kompromis vzhledem k nákladům.Já to teda studoval vzhledem k jaderným elektrárnám, ale hádám, že u letadel to bude dost podobné.Nebo ne? Není o kompromisu?
jak se prosim v airbusech, ktere maji fly-by-wire, taha silou za knipl? asking for a friend
Z principu s tebou souhlasím a pouze doplňuji (taky nejsem pilot). Pokud máš chuť mrkni třeba na Youtube kanál Approach and Departure Videos. Ideálně Full Flight videa. Tam je vidět, kolik mají oba piloti práce před vzletem a přistáním. Prakticky u všeho je obousměrná kontrola, aby nedošlo k chybě. Vždy musí počítat s nejhorší variantou. Vždy jsou např. připraveni na poruchu obou motorů po startu. Ale i když jsou v cestovní hladině, tak např diskutují: "Jsme na Alpami, v případě krize můžeme klesnout maximálně do výšky XY stop. Nejbližší letiště je zde. Palubní počítač se také nenaprogramuje sám. Přiblížení k letišti vzhledem k provozu ostatních letadel také není plně automatické. Tvrzení Libora Žáka o automatickém přistání je taky trochu mimo mísu. Ano, letadlo to umí, ale pokud fouká boční vítr, tak běžně např A320 má povolený limit 30kt, ale při Autoland pouze 20kt. Pak diskuse o AI (vím, že jsi s tím nezačal) je absolutně mimo. AI tohle možná nikdy nebude umět, a to i z důvodu potřebného výpočetního výkonu a podstatně delší doby učení. Např, jak si AI poradí s kouřem v přihrádce vpravo dole? Nebo jak resetuje jističe? Těžko.V kabině je vždy kapitán plus druhý pilot. Kapitán je vždy ten zkušenější. Jsou letiště, kde může přistávat pouze kapitán. Pro některé případy létají dva kapitáni. Ještě doplnění k "všemocné" AI. Máme tu jazykové modely, které se naučili na milionech podkladů, stejně tak obrázkové. Ale je to o tom, že se AI musí naučit. Máme ve firmě AI na třídění zboží a hledá vady. Pět let intenzivního učení, nyní už z nemluvněte vyrostla do puberťáka. Něco odhalí lépe než člověk, ale něco stále neumí a učení pokračuje. Ani za 5 let intenzivního učení, člověka 100% nenahradila. A někdo by chtěl AI naučit to co umí pilot? Opravdu dětinské.
Názor byl 2× upraven, naposled 27. 1. 2025 11:18
To je dost dobra poznamka, ten crosscheck, kdy vsechno prochazi kontrolou druhe osoby.Sjel jsem cca pred rokem cely kanal Mentour Pilot, a bylo tam par incidentu, kdy tohle nezafungovalo, at uz se druhy pilot bal treba neco sam nahlas rict, nebo ho proste kapitan zdominoval.Rikam tomu sanity check, obcas clovek muze ztratit styl s realitou (stres, nemoc, otrava...), a ta druha osoba je tam pak nenahraditelna. To se muze stat kdykoli komukoli, zvlast v kriticke situaci.U mensich letu bych se jednomu pilotovi za sebe nebranil, prestoze to bude mit prokazatelne negativni vliv na bezpecnost. Prijde mi trochu jako alibismus kricet, ze bez druheho pilota vsichni umreme, a nasledne nastoupit do auta. Na druhou stranu, kdyby mi nekdo nabidl slevu 5%, kdyz v letadle nebude druhy pilot, tak bych radeji tech 5% priplatil 😀
Srovnání s autem je nesmysl. Když v autě dojde k problému, tak je v drtivé většině k dispozici zastavení a zvládne to i začátečník. V letadle tahle možnost není, proto tam musí být perfektně vyškolený profesionál.
Ne, srovnani s autem neni nesmysl. Auto je statisticky mnohem zabijactejsi dopravni prostredek bez ohledu na pocet pilotu v letadle.Podivejte se na pocet mrtvych na odcestovany kilometr. Lidi, co hroti leteckou bezpecnost, a soucasne jezdi autem, proste nejsou objektivni.
Já ti uplně nevim. Když jsem jel autem a uletěly rozvody (tedy jsem přišel o motor, kdyby to někomu nedošlo), nevzpomínám si že bych že bych propočítával klouzavost, vyhlížel plochu vhodnou k nouzovému přistání a neustále přemýšlel, kolik výškových metrů mě bude stát zatáčka. Prostě jsem jen vyšlápl spojku a setrvačností dojel ke kraji kde jsem počkal na odtah.
To je zase čistě subjektivní.Ale statistika hovoří úplně jinak.Jasně, já jsem taky mnohem lepší řidič než všichni ostatní. Problém je v tom, že to si očividně myslíme všichni. A těch mrtvých na silnicích je mnohem více.Nedaří se mi najít konkrétní statistiku (podivné), ale letecká doprava v Evropě tvoří asi 1/7 osobokilometrů toho, co automobilová doprava. A kolik lidí zemřelo v letectví v Evropě za posledních 10 let, mám tušení, že ani jeden. Zatímco u automobilů je to hromada.Jako super, že jste si vyšlápl tehdy spojku, gratulace. Ale až vás trefí nějakej jouda, co tu spojku nevyšlápnul, tak se stanete další obětí automobilové dopravy bez ohledu na svoje schopnosti.
Mě se zdá, že trochu pleteš jablka a hřebíky.To že létání je statisticky bezpečnější není kvůli tomu, že by pilotování letadla bylo jednodušší. Kdyby na řidiče byly takové nároky jako na piloty, taky by těch nehod bylo méně. A naopak, kdyby na pilotování 737 stačil měsíc výcviku jako u auta, tak si troufnu tvrdit, že by těch nehod bylo mnohem víc.(Jinak kdybych nevyšlápl spojku, tak bych fakt nikoho netrefil, jelikož by to auto zastavilo ještě dřív. Naopak, někdo by mohl vletět zezadu do mě, jelikož to začalo dost brutálně zpomalovat jaksi bez brzdových světel)
Já nepíšu, že je to jednodušší. Je to prostě statisticky bezpečnější tak, jak to teď je, nemá smysl příliš koukat na příčiny nebo cobykdyby.Jde o ten paradox, že lidi budou nadávat na sníženou bezpečnost letadel, bavíme se o jednotkách procent, ale přitom si neuvědomují riziko, které podstupují při jízdě autem, které je o několik řádů vyšší. A je jedno proč. Slovo takového člověka pro mě nemá váhu, protože řeší bezpečnost subjektivně (což je v rámci jednotlivce naprosto v pořádku) bez ohledu na objektivní skutečnosti.
Ano, statisticky je letadlo bezpečnější, ale je to právě díky tomu extrémnímu důrazu na bezpečnost. Na silnici je spousta řidičů, kteří tam nemají co dělat a přesto tu dopravu nějak zvládají. Kdyby to samé bylo v letectví, tak po pár dnech není s čím lítat.
Je to tak.Proto nemůžu brát člověka, co odmítá létat jen s jedním pilotem kvůli bezpečnosti, a vzápětí vleze do auta, vážně. Ten rozdíl je o několik řádů na osobokilometr.
Jenže s tím jedním pilotem by vzápětí ty silnice byly úplná pohádka v porovnání s ohromným nárůstem leteckých katastrof, chápeš?
Ne, teď vám vůbec nerozumím.Jak by jeden pilot na silnicích způsobil pohádku, pokud by vedle ohromně narostly letecké katastrofy?Nejse schopen té větě porozumět, to máte pravdu. Zkusím svůj statement zopakovat. Pokud někdo poukazuje na sníženou bezpečnost kvůli jednomu pilotovi, což může zvýšit riziko o nějaké setiny, tedy jednotky procent, a vzápětí nastoupí do auta, kde je to riziko vyšší o celé řády, tak ho nemůžu brát vážně.A je jedno proč je na silnicích méně bezpečně než v letadlech. Prostě ten nepoměr je obrovský, a málokdo si to uvědomuje. Mnohem více lidí zemře po cestě na letiště než pak při samotném letu, a na tom se nic nezmění, ani když ten pilot v letadle bude jen jeden.
Čekal bych, že nárůst nehod při jednom pilotovi nebude o nějaká procenta, ale bude o několik řádů větší, protože bude výrazně častěji docházet k tomu, že pilot ztratí přehled o situaci nebo bude přetížen. Ostatně i ten Mentour Pilot kterého zmiňujete často ukazuje, jak jsou na tom i trénovaní lidé špatně, když dojde k mimořádnostem.Nebo když to vezmem velmi zhruba - jestliže zdvojený systém selže 1 ku milionu, tak každá větev selhává 1 ku tisíci, to nejsou žádné jednotky procent. A nevidím důvod předpokládat, že by to v případě pilotů bylo v principu jiné.
Aby ten vypocet fungoval, muselz by to byt jedine prociny selhani, a nesmel by tam existovat jev, ktery jde proti.Napriklad to, ze nekdy mezi dvema piloty muze vzniknout problem, ktery by jediny pilot nemel. Napriklad kdyz se piloti "zakecaji o smenach" a zapomenou, kam leti. Nebo kdyz si navzajem spusti konfirmacni bias.
Stručně a jasně: jako Hurvínek válku.
To jsou velmi naivní představy. Automatické přistání lze provádět jen na některých letištích, rozhodně ne na každém nejbližším (k automatickému přistání je vybaveno možná 10% letišť, spíš ani to ne) a to jen za určitých podmínek. Navíc bezpečnost letadel je z velké části založena právě na tom, že piloti na palubě jsou schopni vypnout nebo změnit nastavení prakticky jakéhokoliv prvku manuálně, protože na rozdíl od jakékoliv AI mají pořád mnohem vyšší inteligenci a kreativitu při řešení nestandardních situací. Mají vyvedeno do kokpitu ovládání všeho, co může mít vliv na let a najednou by tam měl být nějaký automatický systém, který se může svojí omezenou umělou inteligencí rozhodnout, že pilot se chová nesprávně a sebrat mu komplet řízení? V takovém letadle bych fakt jako cestující letět nechtěl...
zatim...s ohledem na to, jak rychle je AI vyviji, tak brzy nastane doba, kdy bude AI proste objektivne lepsi pilot nez clovek.
Naštěstí, dokud nebude totalita, ten, kdo bude rozhodovat, co je pro něj nejlepší, bude zákazník.A jsem si jistý, že tak jako doteď, i tehdy budou tací, co budou preferovat lidi nad strojem.
Je vidět že o práci pilotů nevíte absolutně nic.
Ale to je běžný jev, kdy laická veřejnost vystuduje několik dílů televizní šou o leteckých nehodách a pak se ohánějí prakticky nevyvratitelnými názory na leteckou dopravu, ačkoliv tou jsou stále prakticky nepolíbení. Často jsou ty jejich názory velmi úsměvné a některé doslova a úplně až dechberoucí!
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.