Tomáš Trepáč
Tomáš Trepáč
27. 1. 2025 • 12:47

Je to hlavně z důvodu bezpečnosti cestujících.

Hynek Walner
27. 1. 2025 • 12:23

Před pár lety byl na Ruzyni případ, kdy kapitán ATR na sestupu zemřel na srdeční příhodu. Druhý pilot to musel odřídit ve stresu z úmrtí kolegy a přistání. No-man cockpit si dovedu představit u podzemního vláčkuu, co věže cestující z terminálu X do terminálu Y, a i tak jsou kamery všude.

Názor byl 1× upraven, naposled 27. 1. 2025 12:23

Subtronek
27. 1. 2025 • 11:55

Je pro AI složitější řídit auto, nebo letadlo?

Net.Xtreme
27. 1. 2025 • 10:44

Cenu letenek určuje poptávka. Ne náklady.

mattthew
mattthew
27. 1. 2025 • 10:13

"Letecké společnosti by rády tento počet snížily, což by jim přineslo významné úspory na mzdových nákladech, které by se mohly promítnout do cen letenek." - nemohli, jediny dovod preco to chcu, je vyssi zisk, to je jedine kde by sa to premietlo. Z celkovych nakladov na jeden let je pilotova mzda za ten jeden let tak zanedbatelna, ze keby ju chceli rozpocitat do leteniek, tak klesnu o 3 eura mozno. To by fakt nikoho nezachranilo. Zachrani to ale letecke spolocnosti, ktore usetria 50% na mzdovych nakladoch pri rovnakej cene letenky a dalsich X milionov za treningy, certifikacie, preskusanie a podobne, ktore sa premietnu do vysokych odmien manazerov a nejake drobne pre ostatnych zamestnancov mozno.

Názor byl 1× upraven, naposled 27. 1. 2025 10:15

zelenymungo
27. 1. 2025 • 9:41

Pokud letecké společnosti tlačí na cenu tak, že se chtějí zbavit pilota kvůli ušetřenému platu, tak je něco hodně špatně.

Libor Žák
27. 1. 2025 • 7:59

No na první pohled to v lidech vyvolá pobouření, ale letadla dnes prakticky dovedou vzlétnout, letět a přistát zcela bez pilotů, takže druhý pilot, který měl původně bezpečnostní účel suplovat nemocného, nebo zemřelého prvního pilota, přestává skutečně dávat smysl, protože jako záloha vlastně z větší části figuruje první pilot. V reálu to tak asi stále není, ale technologie to umožňuje. Otázkou je, do jaké míry je schopen převzít řízení lidský pilot v případě vážné poruchy. V současných letadlech jsou detekční systémy dublovány a patrně jsou zdvojeny i řídící okruhy. Takže pokud by se stalo něco tak vážného, že by přestal fungovat zdvojený systém, tak může být v kokpitu klidně pět pilotů a nic to nezmění.
Myslím, že by naopak měly být implementovány systémy umělé inteligence, které budou vyhodnocovat chování pilotů a v případě výrazné odchylky od kurzu a změny výšky, odstřihnou šílence od kniplu a přistanou na nejbližším letišti. V poslední době bylo hned několik havárií způsobených labilním pilotem a ne technikou.
Když tedy pominu katastrofální technická selhání Boingu v posledních letech.

Určitě si přečtěte

Články odjinud