Legenda češtiny na počítačích: bratři Kameničtí

Diskuze čtenářů k článku

Milan Berka  |  29. 05. 2001 08:14

Myslím si, že ve své době to byl první a obrovský krok k systémům, které mohly s
uživatelem komunikovat v mateřském jazyce se vším všudy, asi se to dá přirovnat
např. ke vzniku kázání v kostelích v českém jazyce a ne v latině...
Ne za každým zůstane takový kus práce.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mirek  |  20. 04. 2001 20:02

Proc vlastne nedoslo k prevzeti kodovani ceskych znaku v systemu MS tak, jako to tehdy prevzal napriklad WordPerfect? Latin 2 byl pak spis pro zlost nez k uzitku s vetsinou programu. Mimochodem, dodnes, kdyz pisu neco delsiho a sloziteho tak si radeji spustim starou DOSovou WP 5.1 s parametrem /cp=895 nez cokoliv jineho.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
_  |  20. 04. 2001 20:02

To, co sa v DOSe nazyva Latin-2 (cp-852) v skutocnosti vobec Latin-2 (iso 8859-2) nie je. Dovod preco sa tieto dve sady lisili, spociva v hardveri VGA kariet (pre urcite znaky sa 8.bit kopiruje do 9.bitu, pre zvysok nie. Pre ktore znaky sa tak deje, je napevno zadratovane do VGA chipu).

Ono to bolo pretlacane Microsoftom a IBM z toho dovodu, ze takato sada obsahovala znaky pre vsetky stredo- a vychodoeuropske jazyky, nielen pre cz/sk ako kodovanie bratov Kamenickych. To znamena ze aj vsetky chvostiky a tak podobne, pouzivane kdesi v Albansku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Romulan  |  20. 04. 2001 20:02

Ešte keby mi tak niekto vysvetlil prečo napriek všetkým iso normám používame nakoniec Win1250

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
_  |  20. 04. 2001 20:02

Tak toto je lahke.

Rovnako ako Apple, aj Microsoft chcel mat svoje vlastne kodovanie, tak zobral iso latin 2, niektore znaky vyhodil, niektore pridal a zopar ich poprehadzoval. Pravdepodobne v MS chceli dostat dostat pouzivatelov Windows do lock-inu.

Inak win-1250 nie je az take rozsirene ako by sa na prvy pohlad zdalo. Kopec serverov na nete pouziva iso latin 2.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Bohuslav Roztočil  |  28. 04. 2001 22:56

(Jsem trochu spožděný, co. )

Latin-2 je označení znakové sady, tj. množiny znaků (zde konkrétně pro druhou skupinu jazyků používajících latinskou abecedu). Znovu opakuji - množina. To, o čem píšete Vy, je kódování znakové sady, tj. přiřazení numerických kódů těmto znakům. Často se to zaměňuje, pravda, a já Vás za to nechci nijak napadat.

Pro uživatel je důležitá ta množina - aby mohl používat ty obrázky, které potřebuje. pro zpracování v počítači je důležité to kódování - aby se bajtík zobrazil jako ten obrázek, který má uživatel na mysli.

A proč existuje CodePage 852, CodePage 1250 a ISO-8859/2, o tom asi nemá cenu moc uvažovat. Existuje i EBCDIC-ová implementace Latin-2, Macintosh má myslím taky svoji a nejspíš bude ještě několik dalších. Vivat Unicode!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Frn  |  20. 04. 2001 20:02

Kódování národních znaků v horní polovině ASCII tabulky bylo pro Čechy a Slováky příjemnější, než konkurenční Latin II. Přinejmenším tím, že umožňovalo zachovat všechny znaky pro vytváření rámečků a tabulek.

Ale hlavně tím, že to bylo "čitelné" i na strojích, které neměly - nemohly mít ččaské znaky. A právě tohle bylo naprosto sqělý !!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Broucek  |  20. 04. 2001 20:02

A taky to bylo citelny na tiskarnach bez cestiny !!!

Zkuste, co vam vyleze na vasi DeskJet, ktera nema cestinu pri tisku z DOSove ulohy

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
_  |  20. 04. 2001 20:02

No konkretne s DeskJetami je to trochu zlozitejsie. Napriklad ta moja (695), zakupena v krajoch kde nemaju o makcenoch a dlznoch ani paru, mala k sebe pribaleny dosovsky program, ktorym sa dali prepinat znakove sady - vratane nasich makcenov a dlznov (a vokanov, kruzkov a podobnej fauny).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor