Velmi slušný nárůst, daný ale hlavně vyrovnáním očekávaného prosincového poklesu.
Zatímco prosinec znamenal – logicky díky velkému množství svátků a dovolených, během kterých lidé neseděli za Internetem – pokles o několik procent (
více v tomto článku), leden si polepšil: oproti prosinci stoupl počet prohlédnutých stránek o skoro 20 %, unikátní IP adresy stouply o 14 %. Vzestup stránek je trvale větší než vzestup IP adres, což má dvě příčiny: jednou je to, že lidé intenzivněji využívají Internet, druhou zřejmě to, že stále více uživatelů Internetu se „schovává“ za firemní firewally, a tím se skupinka návštěvníků jeví jako jediná IP adresa. Dobrou zprávu o lednovém vzestupu ale trošku zchlazuje fakt, že inzerenti celkem tradičně v lednu „zůstali doma“; inzertní tržby většiny serverů (které na nich obvykle závisí jako na jediném zdroji příjmu) byly blízko nule. Drtivá většina inzertních bannerů na českém Internetu v této době pocházela z výměnných služeb, popřípadě servery „točily“ reklamu samy na sebe.
Jaké byly lednové růsty? Tzv. portály jsou stále odpovědné za většinu růstového objemu Internetu – Seznam šel nahoru o 22 %, Atlas o 28 % a Centrum o 25 %. Vypadá to vyrovnaně, ale v absolutních číslech poskočil Seznam o 220 tisíc, Atlas o 110 a Centrum o 36 tisíc návštěv denně, což už mění pohled na situaci: Seznam si bez sebemenšího ohrožení upevňuje první místo, Atlas je i díky „msn“ komfortně druhý a Centrum zatím příliš nedohání.
V médiích výborně poskočil Mobil server, který oslavil dva milióny stránek (+32 %) a zase se o trošku vzdálil všem ostatním specializovaným médiím. Pokles iDnes (- 22 %) je těžko pochopitelný, možná jsou v tom nějaké technické faktory (počítání stránek), protože naopak v prosinci měla iDnes zase těžko pochopitelný třicetiprocentní nárůst – takto se to aspoň trošku srovnává. Porostla i Trafika (+26 %), která má nyní pod sebou Zmiji (www.trafika.cz/zmije2). Mimochodem, takovéto uklizení Zmije pod jiný web už znamená uznání neúspěchu tohoto katalogu, o kterém jeho tvůrci kdysi tvrdili, že „porazí Seznam.cz“. U ostatních médií je „setrvalý stav“, což znamená, že pokračuje vývoj předchozích měsíců: Živě o 13 % nahoru, Svět Namodro o 26 % nahoru, ale zůstává podle stránek za Živě, České Noviny zase pokles, tentokrát o 10 % (kdysi čtvrtý nejčtenější server na českém Internetu, dnes osmnáctý! Holé agenturní zprávy zajímají stále méně lidí, server „nežije“. Neviditelný pes o 5 % nahoru, ale stále méně než v listopadu loňského roku; oproti loňskému listopadu má navíc i citelný pokles IP adres, a jen o 6 % šly nahoru Novinky.cz. Že by úspěch serveru Fudge.cz (1,7 mil. stran) ukazoval, že i Novinky.cz jsou příliš měkkým bulvárem?
Nebývalý vzestup zájmu zaznamenaly herní servery, kterých je na českém Internetu asi pět slušných, přitom ten nejnavštěvovanější (jaydee.cz) není auditovaný, v seznamu jsou dva „nezávislé“: Doupě a Bonusweb, a dva patřící časopisům: Level a Gamestar. Doupě šlo nahoru o mimořádných 86 %, i Bonusweb ale poskočil o 60 %, Gamestar podstatně o méně, Level je v průzkumu poprvé. Soumrak papírových časopisů? Ještě je brzo a jaksi chybí to cédéčko.
V auditu je poprvé (či poprvé po delší době) vidět i email.cz, významná freemailová služba, pod (původním) názvem ATC Organizér. Ve srovnání s post.cz má méně stránek (8,8 mil. vs. 14,7 mil.); v pořadí další nejpoužívanější freemailové služby (seznam.cz a centrum.cz) nejsou bohužel auditovány zvlášť.
Poprvé je auditován aukční server aukce.cz, který zatím bohužel nemá na českém Internetu srovnání s podobně navštěvovanou službou, takže nelze říci, zda je jeho 45. místo v žebříčku dobré nebo ne. Jeho vzestupná křivka je ale rychlá, takže se (doufejme) bude šplhat na místa vyšší – z podobných serverů je zatím auditován jen Bazar.cz (25. místo). I obchodní servery jsou na českém Internetu stále auditovány pouze tři, a všichni tito tři mušketýři se drží pospolu na konci čtvrté desítky; obě Vltavy vedou před Shop.cz, ale jen mírně. Obchodní weby vesměs klesly, protože se „zotavují“ z prosincového náporu.
Na závěr tabulka porovnávající velké servery meziročně, leden 1999 s lednem 2000. Můžeme zkusit odhadnout, že průměrný růst návštěvnosti českého Internetu je okolo 250 % ročně; kdo byl nad touto hranicí, rostl „rychleji, než se nafukuje sám balón“, kdo ne, tak vlastně ztrácel tržní podíl.
Server | I.00 | I.99 | Nárůst/pokles |
Seznam.cz | 39 324 563 | 9 741 619 | 404% |
POST.CZ * | 14 706 922 | 5 492 797 | 268% |
MůjWeb |-2 | 12 293 596 | 4 356 984 | 282% |
Trafika | 4 177 621 | 1 961 957 | 213% |
Seznamka | 3 952 517 | 1 793 794 | 220% |
iDnes | 2 493 166 | 623 781 | 400% |
Seznam DNES | 2 250 867 | 367 551 | 612% |
Mobil Server | 2 185 931 | 1 191 222 | 184% |
Živě | 1 602 819 | 507 692 | 316% |
Svět Namodro | 1 540 737 | 892 340 | 173% |
Neviditelný pes | 1 330 842 | 1 259 949 | 106% |
Seznam - Novinky.cz | 1 321 173 | 654 908 | 202% |
České noviny | 1 288 400 | 1 471 132 | 88% |