LCD panel: Prophetview 920 DVi

To, že se značka Hercules, která je dnes zaměřená především na hráče a na domácí multimedia (a je tudíž spíše konkurentem Creative Labs), začne prosazovat v oblasti LCD panelů, bych ještě před nedávnem považoval za nepravděpodobné. V krajním případě bych předpokládal, že se bude jednat o běžné, pouze odpovídajícím způsobem "přemarkované", panely nějaké jiné firmy. Ve všem jsem se pletl...
 

Podíváte-li se blíže na nabídku současných LCD panelů (a na exotické značky, které se zde objevují jako houby po dešti) dospějete nejspíše k názoru, že vyrábět "téeftéčka" není žádný problém... a v zásadě budete mít pravdu. Pokud si totiž dotyčná firma zvolí nejjednodušší cestu - tedy "obalí" koupenou LCD "sadu" (panel s integrovanou elektronikou a podsvětlením) svým "rámem" - má panel hotový během 1 - 2 měsíců.

Výsledkem je to, že trh je přesycen průměrnými výrobky, přičemž skutečné kvality je jako šafránu.

Tedy přesněji řečeno - nechci říci, že by veškeré dnešní panely byly nekvalitní, jen to, že se ne vždy hodí pro všechno. Většina "téeftéček" sice vyhovuje běžnému kancelářskému nasazení, horší to už bývá se zobrazováním dynamického videa či akčních 3D her (kde je důležitá nízká doba odezvy), o obecně nízké vhodnosti nasazení při prezentacích (zde jsou kritické "pozorovací úhly") ani nemluvě.

Techtalk: Problémy TFT panelů

Mnoho lidí, kteří jsou při pohledu na obraz TFT panelů ihned okouzlení obrazem se zářivými barvami, výbornou ostrostí a dokonalou geometrii (zejména při předvádění šetřičem obrazovky "akvárium"), netuší, že i tyto, na první pohled dokonalé panely mají své specifické problémy.

Doba odezvy - response time

Na rozdíl od monitoru, kde je odezva zobrazení pixelu neměřitelná, je každá buňka LCD zatížená určitou "setrvačností" (response time) - pozn.: není divu, vždyť fyzikálně se stále jedná o mechanické natáčení tekutých krystalů v elektrickém poli.

Dlouhá doba odezvy způsobuje rušivé mlžení a optický neklid na hranách pohybujících se části obrazu. Nevyhovující response time se projevuje rušivě zejména v těchto situacích: při převíjení dlouhého dokumentu, v dynamických video scénách, v akčních 3D hrách...

Poznámka: Dobu odezvy uvádíme v milisekundách, čím je menší, tím lépe (dnes by již v žádném případě by neměla překračovat 35ms). Response time můžeme ještě rozdělit na dvě části: na dobu potřebnou na rozsvícení bodu (rise)+ na dobu potřebnou ke zhasnutí aktivního bodu (fall).

Omezení pozorovacího úhlu

Tento jev je často považován za největší nevýhodu TFT panelů. Díky svému polarizačnímu charakteru dochází při pohledu na panel z boku (mimo rozsah stanovený pozorovacími úhly) k dramatické ztrátě jasu doprovázené zkreslením barev (v extrémním případě se obraz obrací až do negativu).

Nehomogenita barev a nerovnoměrné prosvětlení panelu

Jistá mírná barevná nehomogenita (nejednorodosst) je jednodušším panelům dokonce vlastní - souvisí totiž s dříve zmíněnými pozorovacími úhly (ty například způsobují, že některé světlé barvy mají v horní části panelu jinou sytost, či dokonce odstín, než v části dolní, kterou přirozeně pozorujeme pod jiným úhlem). Barevná nehomogenita není při běžné práci nijak zřetelná, avšak panely trpí tímto neduhem (téměř všechny starší a některé nejlevnější typy TFT panelů) se nehodí k editaci fotografii a grafiky.

Dalším problémem je nerovnoměrnost zadního osvětlení (back light). Ta se objevuje většinou až po určité době provozu - takto postižený panel vypadá jako politý kávou: některé části obrazu jsou mírně zašedlé (mají menší jas). Viníkem je prosvětlovací výbojka, která má, ve srovnání s monitorem, mnohem nižší životnost.

Pojďme se podívat jak se s těmito problémy "popere" náš testovací kousek.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,