Ladíme počítač pro hry

Řešení problémů multimediálního hardwaru – joystick, MIDI a DirectX
Pod označením MIDI si patrně většina z nás představí nanejvýš hudební soubory s koncovkou .mid. Skutečnost je však mnohem pestřejší. Zkratka MIDI pochází z anglického Musical Instrument Digital Interface a je to již 16 let starý standard pro digitální propojování hudebních nástrojů. V našem případě dvojice počítač + elektrický nástroj s podporou MIDI = klávesy, kytara, saxofon. Pomocí MIDI však lze ovládat i audiotechniku v nahrávacím studiu.

MIDI totiž je – stručně řečeno – informace o tom, která klávesa daného nástroje byla zmáčknuta a jak dlouho. Těmito událostmi jsou pak poměrně úsporně (na rozdíl od digitálního zvuku) zakódovány jednotlivé noty, stopy a celé melodické skladby (zajímá-li vás MIDI více, zapátrejte po Computeru 4/97, kde její princip rozebíráme podrobně – článek je umístěn i na prvním cédéčku Computeru.)

Začínáme s MIDI
Většina dnešních zvukových karet standard MIDI podporuje, a pokud se jedná skutečně o kartu (tedy nikoliv o součást základní desky), obsahuje rozhraní MIDI právě v podobě 15pinové zásuvky. Hudební nástroje ovšem používají konektory DIN (běžný pětikolík) – MIDI IN (vstupní data), MIDI OUT (výstupní data) a případně i MIDI THRU (pro průchozí data) – takže malým problémem může být koupení odpovídajícího kabelu.

Instalace základních nástrojů MIDI do operačního systému se provede automaticky s instalací samotné zvukové karty, nic nám ale nebrání si je upravit či přidat vlastní. Ve správci Multimédií, který najdeme v Ovládacích panelech, tak učiníme v záložce MIDI. V kombinaci počítač + syntezátor (náš hudební nástroj) je pak možné hudbu nejen přehrávat, ale za pomoci příslušných programů – sekvencerů (a ne zrovna nejlevnějších, například Cakewalk, Cubase či Logic) i vytvářet a přikrašlovat efekty, jako zrychlení, ozvěna a míchání se zvuky.

Kterak ovládnout joystick
Pro pravý požitek ze závodních her a leteckých simulátorů nestačí pouze co nejrealističtější zvukové a vizuální podání; místo malých kurzorových šipek je třeba dostat do rukou volant či knipl. Joystick (pákový ovladač, knipl) se tak stává nepostradatelnou součástí počítače labužníků počítačových her – ani ten však někdy nebývá snadné zprovoznit. Obvyklé příčiny nefunkčnosti jsou shrnuty v následujících radách:
  • V prvé řadě se ujistěme, že hra podporuje ovládání joystickem (viz manuál ke hře). Většina her umožňuje zvolit si mezi ovládáním klávesnicí, myší či joystickem (případně různé kombinace); požadované nastavení musíme učinit přímo ve hře (jejím setupu).
  • Hloupou a přesto častou příčinou nefunkčnosti mnoha počítačových zařízení je špatné připojení ke konektoru (nedotažené šroubky) – za zkontrolování nic nedáme.
  • Fyzicky můžeme mít v počítači více herních portů, například na vstupně/výstupní kartě, ve zvukové kartě i na samostatné herní kartě, avšak pouze jeden z nich může být aktivní, ostatní musíme deaktivovat (obvykle propojkou – viz manuál ke kartě); jinak ani jeden port nemusí fungovat správně. Naštěstí jeden herní port standardně umožňuje připojení dvou joysticků, k tomu ale je zapotřebí speciální rozdvojka – kabel, který z jednoho konektoru udělá dva, případně herní karta se dvěma konektory. Pro více joysticků je nutné poohlédnout se po speciálním řešení, případně zauvažovat o rozhraní USB.
  • Instalace joysticku do počítače obnáší nejdříve instalaci herního portu a teprve pak instalaci samotného joysticku připojeného k němu. Herní port nevyžaduje ani hodnotu IRQ, ani vlastní kanál DMA, pouze vlastní bázovou adresu. Ta by měla být v rozsahu 0200 až 0207, zkontrolovat ji můžeme ve Správci zařízení. Typ joysticku určujeme v Ovládacích panelech, v položce Herní zařízení. Ovladač bychom měli dostat na disketě od výrobce, někdy je možné použít standardní ovladač Microsoftu pojmenovaný Pákový ovladač (2 osy, 2 tlačítka).
  • Před použitím je nutné většinu joysticků kalibrovat (kromě novějších, které mají optické snímání polohy), aby aplikace, které jej využívají, správně poznaly, kam a o kolik jsme posunuli páku či otočili volant. Průvodce kalibrací vyvoláme v Ovládacích panelech v položce Pákový ovladač (někdy též Herní zařízení), její úspěšnost si zde můžeme vyzkoušet.
  • Vina také může být na straně vstupně/výstupní nebo zvukové karty (i ta musí být správně nainstalována), jejímž prostřednictvím je joystick k počítači připojen. Obzvláště jedná-li se několik let staré kousky, nepočítejme příliš, že převratnou joystickovou novinku rozchodíme. Některé karty také nemusí podporovat vzorkování přerušením – metodu, kterou systém zjišťuje aktuální polohu joysticku. Proto v případě podivného chování joysticku můžeme zkusit vzorkování vypnout – v Herních zařízeních, v záložce Upřesnit.
Hry = DirectX

Skoro všechny nové hry pro Windows 95/98 vyžadují nainstalovanou podporu knihoven DirectX, díky kterým mohou programátoři přistupovat k periferiím počítače různých značek stejnými funkcemi. Nebudeme se ale nyní zabývat technologickými principy DirectX (o těch jsme psali v Computeru 3/98), spíše se podíváme, jaké problémy mohou nastat s jeho provozováním.

Předně: mnohé nešvary vyřeší novější verze knihoven DirectX, proto používáme-li nějakou verzi starší, přeinstalujme ji verzí aktuální (v současné době má číslo 6, což však již za pár měsíců nebude platit). Tu najdeme jak na každém cédéčku Computeru, tak na webových stránkách Microsoftu – http://www.microsoft.cz, obvykle také bývá umístěna na cédéčku s hrou, která ji vyžaduje.

Jak zjistit, které periferie našeho počítače správně spolupracují s DirectX? Součástí DirectX 6 je šikovný program DXDIAG.EXE (najdeme jej v adresáři, kam jsme DirectX nainstalovali, obvykle C:\Program Files\directx). Vypisuje informace o základních komponentách počítače (procesor, operační paměť, …), soubory tvořící knihovny DirectX, použité herní ovladače, jazykové podpoře, konfiguraci grafického adaptéru, zvukové karty a vstupních zařízení. Jeho síla ale spočívá v možnosti otestovat si grafický adaptér a zvukovou kartu, zda vyhovují knihovnám DirectDraw, Direct3D a DirectSound. O každém ovladači se dozvíme, zda je certifikován Microsoft Windows Hardware Quality Labs – ovladače označené jako certifikované byly odzkoušeny v laboratořích Microsoftu a měly by s DirectX spolupracovat bez problémů. To samozřejmě neznamená, že necertifikované kousky hardwaru nebudou fungovat správně, chybí nám ovšem jistota; právě zde by mohl být zakopán pes našich problémů. Zkusme se proto podívat po novějších ovladačích na webových stránkách výrobců příslušných počítačových komponent. U starších verzí DirectX poslouží obdobnými, avšak méně komplexními informacemi program DXSETUP.EXE.

A hra nejede a nejede …
Nic není dokonalé, natožpak počítače, zvláště ty herní. Jaké strasti způsobuje DirectX?
  • Častým problémem při spouštění her vyžadující DirectX je automatické přepínání grafického režimu do jiné barevné hloubky palety, případně i jiného rozlišení obrazovky (mnoho her běží v rozlišení 640×480 bodů v 256 barvách). Některé ovladače přepnutí nezvládnou korektně a počítač při něm zatuhne. V takovém případě musíme grafický adaptér před spuštěním hry přepnout manuálně, ve Vlastnostech obrazovky, v záložce Nastavení. Někdy je po změně nutné počítač restartovat.
  • Restart počítače pomáhá i v jiných případech, kdy kvůli dříve spuštěným procesům odmítá DirectX pracovat správně.
  • DirectX nemusí pracovat správně, jsou-li některá zařízení ve vzájemném konfliktu, přestože vlastní Windows jakž takž fungují. Konfliktní zařízení odhalíme ve Správci zařízení – je označeno výstražnými vykřičník. Obvyklou příčinou bývají přesahy hodnot IRQ a adres.
  • Někdy pomůže vypnutí hardwarové akcelerace grafického adaptéru v Systému, záložce Výkon, v nastaveních Grafiky. Vyřeší-li to náš problém, znamená to, že používáme špatný ovladač grafického adaptéru a měli bychom se poohlédnout po správném – na instalačním cédéčku nebo webových stránkách výrobce.
Zdroj: Computer
Váš názor Další článek: Vzniká bezdrátový gigant v obchodu za 56 miliard!

Témata článku: Microsoft, Windows, Hry, Joystick, Starý kousek, Základní nástroj, Starý standard, Přepnutí klávesnice, Zvukové karty, Herní karta, Herní knihovna, Výstupní data, Cubase, Herní počítač, Directx 11, Ovladač, Musical, Volanty, Špatný ovladač, Obvyklý problém, Anglická klávesnice přepnutí, Herní ovladač, Hra, Speciální nástroj, Základní princip


Určitě si přečtěte

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 67

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

** Portál občana už funguje, vyřídíte na něm první požadavky ** Funkce se budou postupně rozšiřovat ** Web je docela moderní a přehledný

David Polesný | 66



Aktuální číslo časopisu Computer

Nejlepší programy pro úpravu fotek zdarma

Externí disky pro zálohu dat

Velký test: herní notebooky

Srovnání 12 batohů