Laboratoře Microsoftu: malý náhled do budoucnosti

Kromě vývoje standardních produktů má Microsoft i řadu vývojových center, které pouze zkoumají technologie a jejich možné použití v budoucnu.
Laboratoře Microsoftu: malý náhled do budoucnosti

Společnost Microsoft, která byla založena již v roce 1975, se asi nejvíce proslavila svou sérií operačního systému Windows, který pravděpodobně zná každý, kdo se někdy setkal s počítačem. Během svého vývoje ale Microsoft postupně zamířil i do dalších oblastí, které s operačními systémy ani příliš nesouvisí, dokonce se ani nejedná o software.

Mezi hlavní divize patří vývoj Windows pro různé segmenty (desktop, mobilní, server), vývojářských nástrojů (Visual Studio), podnikových aplikací (Office), zařízení (klávesnice, myši, herní konzole) a v neposlední řadě také online služby (Bing, cloud computing a další).

V současnosti má Microsoft přibližně 92 000 zaměstnanců a příjem se za rok 2011 pohyboval kolem 70 miliard dolarů.

Microsoft Research: nezávazný výzkum

Výzkumná divize Microsoftu (MSR – Microsoft Research) byla založena v roce 1991 a zaměstnává řadu vynikajících lidí v různých oborech počítačové vědy, matematiky či fyziky. Microsoft má přibližně 11 výzkumných center po celém světě, které se zabývají různými oblastmi (algoritmy, hardware, interakce člověka s počítačem, strojové učení, umělá inteligence, grafika a multimédia, vyhledávání, databáze, bezpečnost, šifrování, sociální sítě, architektury systémů a další). Počet výzkumníků již překonal hranici 800, nejvíce z nich je ale v Redmondském centru.

Redaktorům ze serveru The Verge se podařilo dostat právě do výzkumného centra v Redmondu, kde Microsoft odvážně ukázal mnoho zajímavých věcí, na kterých pracují jednotlivé skupiny a týmy.

Klepněte pro větší obrázek 

Kinect a jeho budoucnost

Snímací zařízení Kinect, které Microsoft původně přestavil pro svou herní konzoli Xbox 360, se stalo velmi populární. Kinect je vybaven řadou kamer pro různé snímání obrazu a obsahuje i několik mikrofonů pro přesnější detekci zvuku.

Již první verze přišla na trh s řadou jednoduchých a zábavných her, důležitou novinkou bylo ale hlasové ovládání samotného přístroje, samozřejmě včetně rukou. Kinect se stal oblíbený i v řadě výzkumných laboratoří po celém světě, které dostaly spoustu moderních technologií v jednom relativně levném zařízení, který má díky software opravdu velké množství použití.

Kinect míří i na klasické počítače a jistě se dočkáme i další verze, která bude mít o něco lepší kamery s vyšším rozlišením, což by mohlo opět posunout hranice možností a přesnější snímání. Na videu si můžete prohlédnout „KinectFusion“ ukázku vytvoření trojrozměrné scény ze snímaného obrazu, díky výkonu dnešních počítačů lze vše provádět takřka okamžitě.

V druhé části je prezentována interaktivita virtuálních obrazů s reálným prostředím - LightSpace, vše v kombinaci s projektory.

Edisonova laboratoř

V dalším videu jsou ukázány různé technologie pro trojrozměrný obraz v kombinaci s různými druhy displejů, které zatím není možné koupit v běžném prodeji nebo je jejich cena velmi vysoká. Pro dostatečně virtuální zážitek je ale nutné sledovat pozici hlavy a tím pádem i očí, což lze jednoduše udělat pomocí zmíněného Kinectu.

Dalším důležitým milníkem je ale zpracování trojrozměrného obrazu i pro větší počet lidí, s čímž souvisí sledování více očí a přesnější zaměřování daného obrazu pro konkrétního uživatele. Opakem je pak pokročilé trojrozměrné snímání obrazu kamerou a následná interakce s virtuálním prostředím.

Návrh prototypů a modelů

V dalším videu se Joshua Topolsky dostal do části, která má na starost samotný designový návrh zařízení. K vidění jsou speciální a pravděpodobně také velmi drahé 3D tiskárny, které pracují s několika různými materiály, podobně jako běžné tiskárny mají náplně pro různé barvy.

Jednoduchý model myši lze z dostupných materiálů vyrobit přibližně za tři hodiny, případný model a jeho ergonomie se tak může po návrhu v počítači velmi rychle vyrobit a vyzkoušet naživo. Pokud se výrobek a design dostane do finálního stádia, výroba je samozřejmě prováděna sériově a s větší kvalitou.

Rozšířená realita

V posledním videu Microsoft ukazuje jeho výzkum v oblasti rozšířené reality, vše je opět postaveno na Kinectu a jeho snímání obrazu. Pomocí dotykových tabletů lze pak dosadit nasnímaný obraz a virtuálně ho zobrazit dle natočení. Případná interakce trojrozměrného modelu a dalších částí je ale možná i rovnou, bez nutnosti snímání. Podobné principy využívá již řada her nejen na tablety, ale i mobilní telefony.

Zajímavostí je také místnost pro analýzu zvuku, která je kvůli tomu odhlučněna. Zde Microsoft testuje nejen zařízení s mikrofonem, ale i myši a další hardware, který svou mechanickou konstrukcí vydává nějaký druh zvuku a přesnou analýzou lze například zlepšit konstrukci či snížit případné opotřebení do budoucna.

Je Microsoft připraven?

Jak je vidět, Microsoft není jen o velkém počtu zákazníků a programátorů za počítači, ale zaměřuje se i na další oblasti. Jedním z výzkumů, který se dočkal úspěchu a jistě má velký význam i do budoucnosti je například Kinect, nebo například Surface, který je již na trhu dostupný ve druhé a značně vylepšené verzi.

Pokud tedy Microsoft vytrvá, jistě bude mít v budoucnosti u případné virtuální reality své místo, otázkou ale je, zda se mu podaří uspět v rámci konkurence, která je teď mnohem větší, než tomu bylo v dřívějších dobách. Problémem je také rychlost vývoje a TTM, tedy jak rychle dostane případný produkt na trh.

S tím mám Microsoft hodně negativních zkušeností, nejnověji to lze vidět třeba u Windows Phone 7, který přišel s velkým zpožděním a jen velmi těžko dokáže konkurovat systémům, které mají náskok i několik let.

Témata článku: Software, Hardware, Microsoft, Budoucnost, Technologie, Nasnímaný obraz, Různé druhy, Jednoduchá konstrukce, Levné tiskárny k počítači, Designový návrh, Různé materiály, Mobilní telefony klasické s klávesnicí, Výrobky z 3D tiskárny, Trojrozměrný model, Ps 4 herní konzole, Joshua, Virtuální realita hry, FR, Náhled, Surface Phone, Snímání, Lab, PS 2, Quality, Dostupný materiál

Určitě si přečtěte

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

Tesla chce změnit nákladní dopravu. Její elektrický náklaďák má ohromující parametry

** Tesla představila elektrický kamion ** Má obdivuhodný výkon i dojezd ** Prodávat by se měl už za dva roky

Včera | Vojtěch Malý | 123

30 počítačových brzd, které vám zpomalí Windows

30 počítačových brzd, které vám zpomalí Windows

Na webu najdete hromadu rad, jak zrychlit počítač a Windows. My jsme na to šli opačně a naopak jsme hledali činnosti, které ho nejvíce zpomalují. Toto je třicítka těch základních.

12.  11.  2017 | Jakub Čížek | 90

Elektronika, která nepotřebuje kabel ani baterii. Živí se rádiovým šumem

Elektronika, která nepotřebuje kabel ani baterii. Živí se rádiovým šumem

** Každá elektrická krabička má konektor pro napájení nebo baterii ** Jenže pozor, jednou by to tak nemuselo být ** Drobná elektronika se může živit rádiovými vlnami

14.  11.  2017 | Jakub Čížek | 15


Aktuální číslo časopisu Computer

Otestovali jsme 5 HDR 4K televizorů

Jak natáčet video zrcadlovkou

Vytvořte si chytrou domácnost

Radíme s koupí počítačového zdroje