Superpočítače | Kvantové počítače

Kvantová nadvláda je potvrzena. Googlu se podařilo postavit revoluční kvantový počítač

Před měsícem vzbudila rozruch zpráva, že se vědcům z Googlu a NASA podařilo vytvořil kvantový počítač, který dosáhl tzv. quantum supremacy, neboli kvantové nadvlády. To představuje situaci, kdy kvantový počítač vyřeší úlohu, kterou dnešní počítače nezvládnou, nebo by jim to trvalo nesmyslně dlouhou dobu. Nyní byla tato zpráva potvrzena a o podrobnostech informuje magazín Nature.

Před měsícem zpráva unikla omylem a předčasné zveřejnění způsobilo pochyby o její důvěryhodnosti. Z webu NASA byla totiž záhy odstraněna. IBM poté přišlo s kritikou, že z uniklé zprávy vyplývá značné nadhodnocení údajného úspěchu vědců. Ti se ve zprávě pochlubili, že jistou úlohu kvantový počítač spočítal za 3 minuty a 20 sekund, kdežto nejvýkonnějšímu superpočítači dneška by to trvalo 10 tisíc let. IBM k tomu později na blogu vydalo, že by to jejich konvenční superpočítač zvládl nejpozději za 2,5 dne a s lepším výsledkem.

Nyní se dozvídáme podrobnostech a vychází najevo, že ačkoli počítač Googlu řešil v podstatě zbytečný a uměle navozený problém s náhodnými čísly, skutečně dosáhl v této specializované úloze bájné „kvantové nadvlády.“

Pochopitelně to neznamená, že by najednou byly konvenční počítače k ničemu, ale je je to vyšlápnutí k revolučnímu kroku, který vývoj počítačů zjevně čeká. Nyní se kvantové nadvlády podařilo dosáhnout v laboratorní úloze na míru a v dalších fázích následuje vývoj univerzálnějších řešení, které by byly využitelné v praxi. To ale může trvat klidně mnoho dalších let.

Podrobnosti připravujeme...

Diskuze (40) Další článek: Lidé šílí z nové aplikace na úpravu obličeje. Ale pozor, opět je plná rizik

Témata článku: Hardware, Superpočítače, Kvantové počítače, Kvantový počítač, Nadvláda, Podrobnost, Nature, Počítač, Úloha

Antivir zdarma: 8 bezplatných řešení, která zatočí s havětí v počítači

** Součástí Windows 10 je integrovaný antivirový program. Stačí to? ** Představíme vám sedm aplikací na boj proti virům a malwaru ** Všechny jsou k dispozici zdarma a některé ani nemusíte instalovat

Karel Kilián | 31

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

** Máte špatný signál Wi-Fi? Mesh systémy to vyřeší ** Už vás nezruinují, meziročně ceny příjemně spadly ** Jak systém funguje a čím je výjimečný?

Jiří Kuruc | 107