Kvantové počítače | Superpočítače

Kvantová nadvláda je potvrzena. Googlu se podařilo postavit revoluční kvantový počítač

Před měsícem vzbudila rozruch zpráva, že se vědcům z Googlu a NASA podařilo vytvořil kvantový počítač, který dosáhl tzv. quantum supremacy, neboli kvantové nadvlády. To představuje situaci, kdy kvantový počítač vyřeší úlohu, kterou dnešní počítače nezvládnou, nebo by jim to trvalo nesmyslně dlouhou dobu. Nyní byla tato zpráva potvrzena a o podrobnostech informuje magazín Nature.

Před měsícem zpráva unikla omylem a předčasné zveřejnění způsobilo pochyby o její důvěryhodnosti. Z webu NASA byla totiž záhy odstraněna. IBM poté přišlo s kritikou, že z uniklé zprávy vyplývá značné nadhodnocení údajného úspěchu vědců. Ti se ve zprávě pochlubili, že jistou úlohu kvantový počítač spočítal za 3 minuty a 20 sekund, kdežto nejvýkonnějšímu superpočítači dneška by to trvalo 10 tisíc let. IBM k tomu později na blogu vydalo, že by to jejich konvenční superpočítač zvládl nejpozději za 2,5 dne a s lepším výsledkem.

Nyní se dozvídáme podrobnostech a vychází najevo, že ačkoli počítač Googlu řešil v podstatě zbytečný a uměle navozený problém s náhodnými čísly, skutečně dosáhl v této specializované úloze bájné „kvantové nadvlády.“

Pochopitelně to neznamená, že by najednou byly konvenční počítače k ničemu, ale je je to vyšlápnutí k revolučnímu kroku, který vývoj počítačů zjevně čeká. Nyní se kvantové nadvlády podařilo dosáhnout v laboratorní úloze na míru a v dalších fázích následuje vývoj univerzálnějších řešení, které by byly využitelné v praxi. To ale může trvat klidně mnoho dalších let.

Podrobnosti připravujeme...

Diskuze (41) Další článek: Lidé šílí z nové aplikace na úpravu obličeje. Ale pozor, opět je plná rizik

Témata článku: Hardware, Kvantové počítače, Superpočítače, Řev, Kvantový počítač, Úloha, Podrobnost, Nature, Nadvláda, Počítač

Taková díra tu dlouho nebyla: prakticky kdokoli může ve Windows 10 získat práva administrátora

** Ve Windows 10 byla nalezena vážná bezpečnostní zranitelnost ** Prakticky kdokoli přes ni může získat práva administrátora ** Microsoft chybu uznal a nabízí dočasné řešení

Karel Kilián
HesloWindows 10Bezpečnost
Druhotné softwarové licence. Kdo by nechtěl legální Windows za stovku…

Koupě originálního programového vybavení přímo od výrobce není jedinou možností, jak sehnat pro váš počítač legální software. Další možností je koupit licenci od toho, kdo ji už nepotřebuje nebo nevyužije. Můžete ušetřit nemalou částku, zároveň si však dávejte pozor na podvodníky.

Jan Spěšný