Superpočítače | Kvantové počítače

Kvantová nadvláda je potvrzena. Googlu se podařilo postavit revoluční kvantový počítač

Před měsícem vzbudila rozruch zpráva, že se vědcům z Googlu a NASA podařilo vytvořil kvantový počítač, který dosáhl tzv. quantum supremacy, neboli kvantové nadvlády. To představuje situaci, kdy kvantový počítač vyřeší úlohu, kterou dnešní počítače nezvládnou, nebo by jim to trvalo nesmyslně dlouhou dobu. Nyní byla tato zpráva potvrzena a o podrobnostech informuje magazín Nature.

Před měsícem zpráva unikla omylem a předčasné zveřejnění způsobilo pochyby o její důvěryhodnosti. Z webu NASA byla totiž záhy odstraněna. IBM poté přišlo s kritikou, že z uniklé zprávy vyplývá značné nadhodnocení údajného úspěchu vědců. Ti se ve zprávě pochlubili, že jistou úlohu kvantový počítač spočítal za 3 minuty a 20 sekund, kdežto nejvýkonnějšímu superpočítači dneška by to trvalo 10 tisíc let. IBM k tomu později na blogu vydalo, že by to jejich konvenční superpočítač zvládl nejpozději za 2,5 dne a s lepším výsledkem.

Nyní se dozvídáme podrobnostech a vychází najevo, že ačkoli počítač Googlu řešil v podstatě zbytečný a uměle navozený problém s náhodnými čísly, skutečně dosáhl v této specializované úloze bájné „kvantové nadvlády.“

Pochopitelně to neznamená, že by najednou byly konvenční počítače k ničemu, ale je je to vyšlápnutí k revolučnímu kroku, který vývoj počítačů zjevně čeká. Nyní se kvantové nadvlády podařilo dosáhnout v laboratorní úloze na míru a v dalších fázích následuje vývoj univerzálnějších řešení, které by byly využitelné v praxi. To ale může trvat klidně mnoho dalších let.

Podrobnosti připravujeme...

Diskuze (40) Další článek: Lidé šílí z nové aplikace na úpravu obličeje. Ale pozor, opět je plná rizik

Témata článku: Hardware, Superpočítače, Kvantové počítače, Počítač, Nadvláda, Úloha, Podrobnost, Kvantový počítač, Nature

Windows 10 podle našich čtenářů: Poslali jste nám skoro 300 nápadů, jak je vylepšit

** Microsoft aktualizuje Windows 10 dvakrát ročně ** Jenže praktických novinek už není tolik jako dříve ** Poslali jste nám skoro 300 tipů, co by se měly Desítky ještě naučit

Pojďme programovat elektroniku: České chytré zásuvky Netio pro kutily i firmy

** Wi-Fi zásuvky nevyrábí pouze Čína ** Vyzkoušeli jsme českou Netio PowerCable ** Je přímo určená pro vývojáře, má totiž jednoduché JSON API

Zorin OS 15: Vyzkoušejte další hezký a nenáročný linux pro mamku a taťku

** Ačkoliv je grafických linuxů plný internet, stále vládnou Windows ** Jeden z nich se jmenuje Zorin OS a nedávno se dočkal aktualizace ** Dělají jej dva kluci z Irska a je fakt hezký

Starý smartphone nemusí skončit v koši. 10 způsobů, jak ho ještě můžete využít

** Co dělat s vysloužilým chytrým telefonem? Neházejte ho do koše! ** Našli jsme pro vás deset možností, jak ho prakticky využít ** I stará zařízení tak mohou být užitečná

Karel Kilián | 47

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky