Superpočítače | Kvantové počítače

Kvantová nadvláda je potvrzena. Googlu se podařilo postavit revoluční kvantový počítač

Před měsícem vzbudila rozruch zpráva, že se vědcům z Googlu a NASA podařilo vytvořil kvantový počítač, který dosáhl tzv. quantum supremacy, neboli kvantové nadvlády. To představuje situaci, kdy kvantový počítač vyřeší úlohu, kterou dnešní počítače nezvládnou, nebo by jim to trvalo nesmyslně dlouhou dobu. Nyní byla tato zpráva potvrzena a o podrobnostech informuje magazín Nature.

Před měsícem zpráva unikla omylem a předčasné zveřejnění způsobilo pochyby o její důvěryhodnosti. Z webu NASA byla totiž záhy odstraněna. IBM poté přišlo s kritikou, že z uniklé zprávy vyplývá značné nadhodnocení údajného úspěchu vědců. Ti se ve zprávě pochlubili, že jistou úlohu kvantový počítač spočítal za 3 minuty a 20 sekund, kdežto nejvýkonnějšímu superpočítači dneška by to trvalo 10 tisíc let. IBM k tomu později na blogu vydalo, že by to jejich konvenční superpočítač zvládl nejpozději za 2,5 dne a s lepším výsledkem.

Nyní se dozvídáme podrobnostech a vychází najevo, že ačkoli počítač Googlu řešil v podstatě zbytečný a uměle navozený problém s náhodnými čísly, skutečně dosáhl v této specializované úloze bájné „kvantové nadvlády.“

Pochopitelně to neznamená, že by najednou byly konvenční počítače k ničemu, ale je je to vyšlápnutí k revolučnímu kroku, který vývoj počítačů zjevně čeká. Nyní se kvantové nadvlády podařilo dosáhnout v laboratorní úloze na míru a v dalších fázích následuje vývoj univerzálnějších řešení, které by byly využitelné v praxi. To ale může trvat klidně mnoho dalších let.

Podrobnosti připravujeme...

Diskuze (40) Další článek: Lidé šílí z nové aplikace na úpravu obličeje. Ale pozor, opět je plná rizik

Témata článku: Hardware, Superpočítače, Kvantové počítače, Nadvláda, Kvantový počítač, Úloha, Podrobnost, Nature, Počítač

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

** Je to velké jako Raspberry Pi ** Ale je to až o několik řádů rychlejší ** Dorazil nám exotický Google Coral s akcelerátorem Edge TPU

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky