Aktualizace 16. srpna
Situace popsaná Markem Tavernen nakonec nabrala jasnější kontury, což do značné míry změnilo i původní pointu. Podíl na tom má i skutečnost, že Epson týden nereagoval na otázky zaslané serverem Gizmodo, tudíž celý příběh ukazoval jen jednu stranu mince.
Ukázalo se, že zmíněná hláška nevyzývá k výměně celé tiskárny za novou, ale zní „A part inside your printer is at the end of its service life. Please, contact Epson Support.“, tedy v překladu „Součástka uvnitř tiskárny je na konci své životnosti. Obraťte se na podporu společnosti Epson.“ Je otázkou, zda za nepřesnou interpretaci mohla nepozornost či rozladění pana Taverna, případně obojí.
Jedná se tedy o běžnou výměnu spotřebního materiálu, v tomto případě inkoustové odpadní nádobky. Staré modely a nižší řady Epson EcoTank vyžadují výměnu této nádobky v servisu, u vyšších řad si uživatel může nádobku zakoupit a vyměnit sám.
Původní zpráva
Mark Tavern z University of New Heaven se na sociální síti Twitter podělil o frustrující zkušenost s „velmi drahou“ tiskárnou Epson, která zdánlivě z ničeho nic zobrazila varovnou zprávu, že „dosáhla konce své životnosti“.
Tiskárna Markovy manželky jednoduše přestala fungovat a údajně vyžadovala buď servisní zásah, který by ji vzkřísil z mrtvých, nebo výměnu za nový kus. Chybové hlášení se ve skutečnosti týkalo inkoustové odpadní nádobky uvnitř tiskárny, která shromažďuje a zadržuje přebytečný inkoust. Ta se časem naplní, což vede k potenciálnímu riziku rozlití inkoustu a případně i k poškození samotného zařízení.
Obvykle se dříve, než dojde k naplnění nádobky, opotřebí jiné části tiskárny, navíc většina uživatelů po několika letech přejde na novější model, takže se s touto hláškou ani nesetkají. Uživatelé s velkým objemem tisku však mohou ve finále spatřit tuto chybovou zprávu, ačkoli zbytek tiskárny se zdá být zcela v pořádku a použitelný.
Problém se objevuje modelů Epson L130, L220, L310, L360 a L365, ale může se týkat i dalších verzí a soudě z dotazů v různých diskusních fórech je starý nejméně pět let. Na serveru YouTube se již objevilo několik videí, na kterých uživatelé ručně vyměňují odpadní nádobky na inkoust, aby své tiskárny znovu oživili.
Softwarové řešení pomůže jen krátce
Výrobce sice poskytuje nástroj pro resetování inkoustové odpadní nádobky, určený pouze pro systém Windows, který na krátkou dobu prodlouží životnost tiskárny, ale lze jej použít pouze jednou. Poté je nutné provést buď opravu v oficiálním servisu, případně u některých modelů nádobku vyměnit svépomocí.
Před několika lety uvedl Epson na trh řadu tiskáren EcoTank, jež byly navrženy tak, aby řešily vysoké náklady na výměnu inkoustových kazet. Tiskárny byly vybaveny velkými zásobníky, které bylo možné snadno doplňovat z lahviček. Přestože pořizovací náklady na tiskárny Epson EcoTank byly vyšší, z dlouhodobého hlediska byl jejich provoz levnější, zejména pro ty, kdož tisknou hodně barevných obrázků.
Server Gizmodo, jež o případu podrobně informoval, požádal Epson o vyjádření a zeptal se, kterých modelů se toto omezení konkrétně týká. Kromě toho se dotázal, zda se na servis vztahuje záruka a jaké mohou být náklady, pokud ne. Ani po týdnu se však nedočkal odpovědi.
Problém, který je z tweetu Marka Taverna patrný, spočívá v tom, že výrobci tiskáren dostatečně nepoučují uživatele o tom, že životnost drahé tiskárny, kterou si zakoupili, může být potenciálně omezená nebo že po čase bude nutný vynucený servis. To je něco, co se u jiných nákladných komodit očekává – například u automobilů prodejce výslovně nastíní, jakou údržbu bude vůz v budoucnu potřebovat.