Ledničky, pračky, sporáky, trouby - to vše si můžeme představit pod termínem bílé zboží, jak se tomu lidově říká. Rozhodujete-li si do své domácnosti pořídit některé z tohoto zboží, měli by jste se v dnešní době hodně zamyslet, zda-li provedete nákup z pohodlí svého domova nebo vyrazíte obhlédnout kamenné obchody...
Pokusím se vám zde porovnat služby nabízené kamennými obchody oproti jejich elektronickým protějškům. V oblasti bílého zboží na českém Internetu působí převážně 3 obchody:
www.eva.cz,
www.obchodnidum.cz a
www.bilezbozi.cz.
Jdeme-li nakupovat do kamenného obchodu, zajímá nás, z čeho můžeme vybírat. V nabídce bych řekl, že jednoznačně převažují elektronické obchody, jelikož nejsou vázány na prostory prodejny a také na mnoho dalších faktorů. V případě posledního jmenovaného obchodu www.bilezbozi.cz si můžete vybrat z produkce společností: AEG, AMICA, ARISTON, BOSCH, BRAVO, CROSLEY, ELECTROLUX, EUDORA, GAS, FAGOR, GORENJE, HOOVER, IGNIS, INDESIT, KARMA, LIEBHERR, MALBER, MORA, VESTFROST, PHILCO, POLAR, ROMO, SIEMENS, THOMSON, WHIRLPOOL, ZANUSSI (údaje získány ze serveru). To je také zdaleka nejširší sortiment ve srovnání s konkurencí - např. www.eva.cz nabízí výběr sotva ze čtvrtiny značek.
Říkáte si, to je sice hezké, že elektronické prodejny nabízejí výběr z tolika značek, ale kdo nám pomůže s výběrem? V případě kamenného obchodu je to prodavač, který musí mít ovšem dobrou náladu a být ochotný. V elektronické prodejně se musíte spolehnout na speciální vyhledávač, který vyhledává dle zadaných parametrů. Vyhledávač je jednoznačně nejlépe propracovaný na www.bilezbozi.cz. Obsahuje možnosti výběru podle všemožných kritérií, ke každému má nápovědu, můžete si dokonce zvolit co a jak se má zobrazovat a třídit... o takových vymoženostech si můžete jinde jenom nechat zdát. Zajímavou službou se ještě jeví služba "můj prodavač" na www.eva.cz, která slibuje, že vybraný (vyfocený!) prodavač vám s výběrem poradí. Bohužel je to však jenom kosmetická záležitost a jedná se o formu komunikace formou "dotaz-odpověď", kterou ovšem můžete zvolit i jinde, ještě lépe s využitím bezplatné telefonické linky 0800, kterou Eva bohužel nemá.
Pro rozhodování kde nakupovat, zvažte kromě šíře sortimentu i následující výhody, které většinou elektronický obchod nabízí: nepřetržitá otevírací doba, rozvoz zdarma až do bytu po celém území ČR, odvoz starého spotřebiče, instalace spotřebiče, nákup na splátky, ... v neposlední řadě jsou to také výrazně nižší ceny oproti kamenným obchodům.
Moje volba je jasná, bílé zboží bych rozhodně kupoval po Internetu. Další otázku ovšem tvoří fakt, kde.
Nejvíce se mi v oblasti domácích spotřebičů na českém Internetu líbil obchod www.bilezbozi.cz. Nabízí jako jediný ze jmenovaných obchodů všechny výhody zároveň. Kvalitu služeb www.bilezbozi.cz do jisté míry také určuje fakt, že se jako jediný elektronický obchod v ČR specializuje pouze na tyto produkty. Velmi mě také zaujalo, že z každého spotřebiče věnují 50,- Kč na chráněné bydlení konta Bariéry, což mi obchod hodně zlidštilo. O něco hůře, na druhé místo, bych dal www.obchodnidum.cz, který rozváží zboží zdarma až od 7000 Kč a nemá tak přehledné vyhledávání - vybírání zboží formou procházení jednoho po druhém mě skutečně moc nezaujalo. Je to ovšem, jak už název vypovídá, širokosortimentní e-shop, tudíž jeho stránky nemohou být upraveny pouze pro potřeby bílého zboží, jako je tomu u specializovaného obchodu www.bilezbozi.cz. Nejhůře v oblasti bílého zboží dopadl elektronický obchod www.eva.cz, jelikož nemá bezplatnou zelenou linku, nemá rozvoz zboží zdarma a má velice omezený sortiment.
Vzhledem k tomu, že jsem zhodnotil obchod www.bilezbozi.cz jako nejlepší, zeptal jsem se jeho ředitele, pana Ondřeje Fryce, co si on myslí o českém E-byznysu:
Jak vnímáte současný stav elektronického obchodování v ČR?
Lidé slyší na slevy, na slevy a zase jenom na slevy. Nepopírám, že výhodná cena je důležitým faktorem úspěchu v prodeji přes Internet, ale kam se poděla například úspora času? I u nás se říká, že "čas jsou peníze", bohužel však konzervativnost nakupujících a jejich neochota měnit svoje nákupní návyky zatím vítězí. Podíváte-li se za oceán, cena je zmiňována až na pátém místě mezi důvody, proč nakupovat na Internetu (Forrester Research). Za tohoto stavu e-shopy soupeří cenou a ne službami, nevydělávají dostatečně a nemají peníze na nějaký zásadní rozvoj. V tomto vidím zásadní moment stavu elektronického obchodování v ČR.
Jsou nějaké problémy se zaváděním různých způsobů platby?
Jediný problém je s platebními kartami. Pokud se taháme o jednoprocentíčka s konkurenty, nemůže nikdo zavést platbu kartou, která ho nyní stojí 4-5% z ceny zboží.
Který ze způsobů plateb je nejbezpečnější a který se nejvíce využívá? Jak si myslíte, že tomu bude v budoucnosti?
Rozhodně platba v hotovosti při předání zboží. Lidé chtějí zaplatit, až když zboží fyzicky dorazí k nim domů, je to taková jistota a nemyslím, že se toto nějak zásadně změní… přibude sice lidí, kteří budou platit on-line, ale v krátkodobém horizontu bude počet platících v hotovosti stále vysoko nad 50%.
Jak dosáhne elektronický obchod nižší prodejní ceny než v kamenných obchodech?
Chtělo by se říci: nižší náklady. Jenomže tak jednoduché to není. Nemáme sice obchody s výlohami, ale nájemné a pracovníky platíme také. Rozdíl je ve velikosti trhu. Zatímco Vonásek Elektro prodává regionálně, náš trh je globální. Fixní náklady se rozmělní a dosahuje úspor z rozsahu. Kromě toho, čím více prodáváme, tím lepší máme podmínky od dodavatelů.
Zdá se vám poplatek za Internet v ČR drahý?
Nezdá se mi drahý. Například rodiče mají doma Internet na telefonu a platí za něj pár stovek měsíčně – při ceně nájmů a služeb je to relativně málo.