Kapitoly článku:
Teplota
Na závěr jsem si nechal poněkud netradiční test a tím je teplota procesorů při maximální zátěži (šifra RC5 po několika minutách).

Poměrně překvapivý výsledek - rozdíly jsou zcela minimální. Přestože na 2GHz má Pentium 4 spotřebu gigantických 100 W, je jeho chlazení řečeno jedním slovem perfektní! Půlkilové chladiče a 80mm větráky nejenže vůbec nevadí, navíc jsou relativně tiché (pravda, s "hlukem" počítačů třídy Pentium se to srovnávat nedá). Svou práci přitom odvádí skvěle.
Shrnutí
Z těchto rozličných druhů testů můžeme vysledovat jeden fakt - každá aplikace chce něco jiného! Už dlouho se nenosí, že člověk musí mít co nejrychlejší procesor, jenom aby se mu dobře pracovalo ve Windows. Po pravdě řečeno to, co při běžné práci trvá dlouho na Pentiu MMX bude trvat dlouho i na dvougigahertzovém Pentiu 4. Mluvím o všemožných "časově omezených zásecích" Windows, o čekání na pevný disk, zpomalení v důsledku nedostatku systémové paměti atp. Pracoval jsem se spoustou PCček XT počínaje, Pentiem 4 konče a musím říct, že ve vývoji byly dva velké skoky - ze 486ky na Pentium a nyní skok díky rychlým pevným diskům. Poslední dobou člověk čím dál tím méně pozná skutečný rozdíl ve výkonu i dvou podle testů velmi rozdílných procesorů. Co ale určitě poznáte, je rychlý pevný disk. Poté, co jsem přesedlal na Deskstar s 7200 otáčkami za minutu, již pravděpodobně nikdy nekoupím nic pomalejšího.
Pokud jde o výkon procesorů, tak ten určitě poznáte ve velmi náročných (a poslední dobou by se dalo říct spíše špatně naprogramovaných) aplikacích. Tak např. hra Civilization III se sice honosí požadavky na minimální frekvenci procesoru 300 MHz, já bych ovšem nešel pod 800 MHz! Pro krásný zážitek je Pentium 4 jako dělané :-o. Když se budeme bavit o tom, zda má vůbec cenu pořizovat procesor s vyšší frekvencí, tak záleží na tom, jaký druh programů hodláte používat. Rychlost práce s pamětí je dnes na frekvenci procesoru téměř nezávislá, proto třeba na databáze je rychlejší procesor škoda. Stejně tak hry, kde je limitujícím faktorem naopak grafická karta. Nepředpokládám, že by si někdo kupoval Pentium 4 s GeForce 2 MX a hrál v rozlišení 640x480. Ostatně já nepoznám, jestli je hra zobrazována s 100 snímky za vteřinu nebo s 270. Naopak třeba na jakoukoliv kompresi nebo rendering se hodí každý MHz navíc. Zde ale zase vyvstává otázka, zda není vhodné použít dvouprocesorový systém. Ten sice ve výsledku bude minimálně stejně drahý jako jeden velmi výkonný procesor, ale zážitek asi bude trochu o něčem jiném. Většina takto specializovaných aplikací je totiž napsána s podporou pro více procesorů.
Eagle