Které Pentium 4 si vybrat? Test šesti procesorů

Které Pentium 4 si vybrat? Test šesti procesorů

Kapitoly článku:


Práce s pamětí

V minulosti vždy platilo, že rychlejší procesor pracoval také rychleji s pamětí. Pentium 4 je v tomto ohledu jiné. Díky hardwarovému data prefetch jsou výsledky propustnosti pamětí téměř identické, řekl bych přímo ovlivněné chybou měření.

Zde můžete vidět, jak hned za 2GHz modelem se drží 1,6GHz. U testů ALU byly výsledky velmi podobné. Proto platí, že pokud vaše aplikace požaduje rychlý přísun dat z paměti, pak vůbec není potřeba kupovat rychlý procesor, jako spíš rychlé paměti.

Víceméně to samé dokládá i test Linpack. Z grafu vyplývá, že výkon cache vzrůstá s frekvencí téměř lineárně (oba vrcholy jsou od sebe vzdáleny zhruba stejně jako je nárůst frekvence), zatímco rychlost práce s pamětí na frekvenci procesoru téměř nezávisí. Jestliže využíváte především rozsáhlé databáze, pak rychlejší procesor nepotřebujete.

Testy z praxe

Protože poměrně nerad dělám syntetické testy (nevystihují reálné použití), chci se spíš soustředit na něco více reálného, co skutečně vystihne, jak se bude ve skutečnosti počítač chovat.

OpenGL - Quake III

Typickým a hojně používaným testem rozhraní OpenGL je Quake 3. Ten využívá 3D  akcelerovanou knihovnu dodávanou ke grafické kartě. V tomto případě se jedná o ovladače NVIDIA Detonator 23.11 s podporou SSE2.

Při testování v nízkém rozlišení (zde nastavení Normal) je téměř eliminován vliv grafické karty a vše závisí na tom, jak rychle je procesor schopen spočítat scénu. Jak je vidět, nárůst je téměř lineární.

To samé platí i o demo2. Zde musím zdůraznit, že třeba jen zapnutí zvuku v mém případě (SB Live! 5.1) snižuje počet snímků za vteřinu o cca 20, tj. o stejný počet jako přidá dalších 300 MHz procesoru.

DirectX - 3DMark 2001

K testu rozhraní DirectX se běžně používá 3DMark 2001 ve standardním nastavení rozlišení 1024x768x32bit.

Zde je vidět, jak v tomto rozlišení již záleží spíše na grafické kartě než na procesoru, což dokládá i výsledek testu Car chase.

Přestože v nízkých detailech by měl být vliv grafické karty minimální, opak je pravdou. Je to právě pomalost GeForce 3 a její jednotky transformací a osvětlování, co brzdí významnější nárůst výkonu.

Bohužel, pokud se použije softwarové T&L, nárůsty s frekvencí jsou opět téměř identické (s tím rozdílem, že celkové skóre se pak pohybuje kolem 4 tisíc bodů). Jak se zdá, jakákoliv hra je dnes závislá spíše na grafické kartě než na procesoru.

Určitě si přečtěte

Články odjinud