Kšefty na síti

Jak se dá nakoupit na českém webu?
Když jsem se zabýval před rokem internetovými obchody v České republice, nebyl jsem příliš nadšený. Mnohé stránky byly často příliš amatérské, než aby se i sebevětší dobrodruh odvážil v nich nakupovat, sortiment byl poněkud úzký, nákupní aplikace nedořešené a o způsobech placení a dodání kolovaly po Internetu hrůzostrašné historky. S potěšením musím konstatovat, že se za uplynulou dobu docela dost změnilo.

Začnu od konce – od placení. Především díky Expandia Bance není problém zaplatit za zboží a mít jistotu, že platíte skutečně tomu, za koho se prodejce vydává. Navíc prodejce vůbec nepřijde do styku s vašimi údaji – obdrží pouze informaci o tom, že platba byla provedena a – tady idylka končí – může poslat zakoupené zboží. Protože tento systém používáme i v našich internetových obchodech, můžu potvrdit, že skutečně funguje. Expandia Banka je nyní v situaci, kdy musí získávat další klienty, aby se jí zaplatila její náročná reklamní kampaň a vybudování systému, přesto její cenová nabídka není zrovna levná – v porovnání s ostatními bankami, i když služby, které nabízí, by v těchto bankách byly i několikrát dražší. Klientem se může stát každý, kdo se obtěžuje vyplnit registrační formulář a jednou zajít do klientského centra. Poté už nemusíte tuto banku nikdy navštívit. A pokud chcete nakupovat na Internetu častěji (a nejen na českém), tak vám můžu služby Expandia Banky jen doporučit – kromě možnosti platit na několika desítkách českých internetových obchodů (a už logo Expandia Banky na těchto webech je jistou zárukou, že obchod skutečně funguje a prodávající je seriózní) máte taky možnost získat mezinárodní platební kartu a nakupovat tak i na amerických webech.

Jak platí konzervativci?
Už více než dva roky se mluví o projektu SET (v současnosti je spuštěn pilotní projekt – pouze pro zákazníky Komerční banky), který je však víc poznamenán svou „průkopnickou úlohou“ než praktičností. O této technologii bylo napsáno skutečně mnoho, ale nikdo ji nepoužívá a zřejmě ještě dlouho nebude. Jak ukazuje EB, mnohem účinnější je něco, byť i neuniverzálního, dělat, než pořádat přednášky a symbolické nákupy včetně poplácávání po zádech. I po roce je totiž skutečností, že za většinu zboží můžete na českém webu zaplatit na dobírku (nejméně výhodný způsob), platbou na běžný bankovní účet (zdlouhavé, neboť pro většinu našich bank jsou rychlé služby nepoužívaným luxusem) nebo platbou v Expandia Bance (musíte být jejími zákazníky). Přestože na spoustě internetových obchodů svítí loga Mastercard nebo VISA, v praxi se tento způsob platby nepoužívá, přestože už zmizely obavy z hackerů číhajících na každém routeru. Nicméně někteří žurnalisté pořád podporují mýtus, že platit platební kartou na Internetu je šílenost, aniž by si uvědomovali, že jakákoliv platba platební kartou je v principu nebezpečná. Na druhou stranu je třeba přiznat, že použití tohoto platebního prostředku je založeno na důvěře a mnozí internetoví obchodníci mají v této oblasti co dohánět.

Jak bylo zmíněno, u některých obchodníků je také k dispozici platba bankovním převodem. Tzn. po objednání zboží vám dá obchodník k dispozici informace pro platbu a v okamžiku, kdy dostane peníze, vám pošle zboží. Takže si týden počkáte, než mu přijdou peníze a za dalších pár dní můžete očekávat svoje zboží.

Zboží je zaplaceno, čekejte
Jak už jsem naznačil v začátku článku, největší problém dnes není zaplatit, ale zboží odeslat (pro obchodníky) a dostat (pro zákazníky). Jedinou víceméně vhodnou službu pro posílání spotřebního zboží provozuje Česká pošta, která by však potřebovala prodělat radikálnější reformu – posílat dopisy jí jde přece jenom lépe, i když v době e-mailu … Pro zasílání dražších výrobků už se vyplatí poslat zboží speciální zásilkovou službou. Nejlépe jsou na tom zákazníci žijící ve velkých městech, především v Praze. Spousta firem totiž nabízí rozvoz po nejbližším okolí zdarma. Redukuje se tím sice výhoda možnosti objednávat prakticky odkudkoliv, na druhou stranu je to stále pohodlnější než jít do obchodu, tam dlouze něco vybírat (a třeba si nic nevybrat) a poté například rozměrný výrobek dopravovat domů. Některé obchody také nabízejí možnost vybrat si zboží přes Internet, zaplatit ho a poté si ho přijít vyzvednout do prodejny. A jdou dokonce i tak daleko, že platit můžete až při odběru zboží. Tyto formy „doručení“ se však praktikují až u dražších a rozměrnějších věcí, CD a knihy je opravdu jednodušší nechat si poslat poštou. Je sice pravda, že jsou občas k zaslechnutí historky o zdemolovaných balících, ale jde spíše o pověry – problémem je skutečně dodací doba. Je totiž ve velkém nepoměru především k rychlosti placení.

Důvěřuj, ale prověřuj
Stejně jako v reálu jsou na Internetu vietnamští trhovci a luxusní kamenné obchody, takže důvěra v serióznost obchodníka hraje svou roli. A stejně jako v reálných obchodech platí i na „mimozákonném“ Internetu naše zákony. Při obchodování se tedy nenechejme zviklat prohlášením obchodníka o umístění serveru v USA a tím pádem i o platnosti amerických zákonů v obchodním vztahu (už toto samotné prohlášení je pro mě důvodem pro opuštění českého obchodu – a skutečně už jsem pár takových „obchodů“ viděl) a trvejte na svých právech.

Víte například, že podle našich zákonů musí být každé zboží v prodejně označeno prodejní koncovou cenou? V ČR je zvykem označovat zejména dražší zboží cenami bez DPH (přičemž tato informace je vytištěna minimálním písmem někde dole). Na internetových obchodech je krásné, že když se vám nelíbí, můžete několika kliknutími myši stránky obchodu opustit. Všímejte si, jestli jsou vám v průběhu celého nákupu zobrazovány stále stejné ceny a jestli jste před platbou informováni i o dalších nákladech – poštovném a balném, které je ale podle mého názoru neopodstatněným zvyšováním ceny. Pokud je tato informace prezentována až po zaplacení a jaksi mimochodem, nesvědčí to o přílišné serióznosti obchodu.

Ke každému výrobku prodávaném v ČR musí být k dispozici návod v českém jazyce. U této podmínky bych nebyl tak důsledný (záleží na charakteru výrobku), vyžadoval bych ale informace o výrobku v češtině. A vedle toho samozřejmě odkaz na informace výrobce, které už můžou být samozřejmě v libovolném jazyce (angličtinu bych ale preferoval). V internetovém ochodě si nemůžete kupované zboží osahat a pokud jde o složitější nebo dražší věc, jistě se nerozhodnete bez dostatku informací. V této oblasti se situace v českých internetových obchodech zlepšila, i když je zde stále deficit. Nechci příliš propagovat naše internetové obchody, ale Vltava je podle mého názoru dobrým příkladem (i když charakter prodávaného zboží to vůbec nevyžaduje).

Nechci slevu zadarmo
Nejdůležitější je ale na internetových obchodech jejich zboží. Všichni obchodníci se shodnou, že nejlépe se prodávají věci, o kterých víte, jak vypadají, co obsahují, zkrátka ty, kde se nemusíte přesvědčovat, jestli fungují. Jinými slovy to, co může ležet v obrovských pultech v samoobslužných obchodech, dá se prodávat i na webu. Proto je nejširší nabídka knih, CD, videokazet a multimediálních titulů. Dá se říct, že tyto komodity na českém Internetu dominují.

Je také známou pravdou, že internetoví obchodníci lákají své zákazníky na ceny nižší, než jsou v klasických obchodech. Jednak si to můžou dovolit (mají o něco nižší náklady) a potom potřebují zákazníka přesvědčit, že u nich nakoupí výhodněji. Proto jsou internetové obchody plné slev a výhodných akčních nabídek. Běžný surfař se v tom zřejmě nevyzná, a proto např. v severní Americe vzniklo několik služeb, kterým jen řeknete, jaké zboží požadujete a tito roboti vám najdou nejvýhodnější nabídku. U nás zatím žádná taková služba není a proto si musí každý pomoci sám. Nejlepší postup, jak nakupovat v elektronickém obchodě, je udělat si nejprve seznam obchodů, kde nabízí stejné zboží. Z nich vyřaďte ty, které jeví znaky neserióznosti (i u internetových obchodů platí, že „šaty dělají člověka“ a není zase takový problém udělat e-obchod, který vypadá pěkně). Nevadí, že mají pekelně nízkou cenu – ptejte se vždy, proč je tak nízká (a myslete přitom na Rotschildovo: „Nejsem tak bohatý, abych mohl kupovat levné věci.“). Až budete mít vybrané obchody, srovnejte jejich cenovou nabídku a v úvahu berte také to, kolik zaplatíte na poštovném, balném a dalších nákladech a kdy vám vlastně zboží přijde. Sice se to příliš nepočítá, ale pokud přistupujete k Internetu telefonní linkou, možná vás bude také zajímat, kolik během nákupu zaplatíte na telefonních poplatcích. Přesto by se vám měl internetový nákup vyplatit. A když budete konečně vědět, kde nakoupíte nejvýhodněji, tak prostě zboží objednejte, zaplaťte a užívejte si ho.

Procházka, zatím jen sadem
Nakupovat na Internetu už není takovým dobrodružstvím, jako tomu bylo ještě loni a především předloni (o dřívějších letech ani nemluvě). Tento způsob nákupu se stává pro spoustu lidí stále větším samozřejmostí (kolega nedávno uvažoval o stavebním spoření – byl poněkud znechucen, když nenašel možnost pořídit si tuto službu pomocí Internetu a někam musel jít), zvláště u CD nebo knih. A pokud víte, co chcete, vůbec neváhejte. Když v internetových obchodech nakupovat zatím nechcete, přesto vám můžou posloužit – jsou hodnotným zdrojem o cenách a především informací o výrobcích. Spousta lidí také vybere zboží v internetovém obchodě a poté si jej zajde koupit do kamenného obchodu. To je také způsob, jak nakupovat. Přesto je zřejmé, že s rostoucím počtem osob připojených k Internetu a rozvojem bankovnictví on-line (ano, to je hlavní tahoun internetových obchodů) bude nakupování v internetových obchodech stále rozšířenější.

Pokud to jde, tak nakupujte v obchodech s „košíkem“ – svědčí to o tom, že majitel se rozhodl investovat do prodejní technologie a zřejmě to myslí s elektronickým obchodem vážně. Stejně tak ikonka Expandia Banky značí, že platit se dá bezpečnou cestou.

Zdroj: Computer

Váš názor Další článek: Nefunguje replikace po upgradu systému

Témata článku: Internet, Síť, Nabídka obchodu, Bank, Vita, Deficit, Reklamní balík, Nejširší nabídka, Banky, Nákupní aplikace, Stavební spoření, Český obchod, Stejné zboží, Běžná platba, Banka, Luxusní dům, Obchod, Samoobslužný obchod, Internet věcí, Platba, Seriózní použití, Levné zboží, Reform, Internetová banka, Ostatní banka


Určitě si přečtěte

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

Google mapy, Seznam mapy, Apple mapy... Velké srovnání šesti internetových map. Kdo to dělá nejlépe?

** Která klasická webová mapa se vám líbí nejvíce? ** Srovnali jsme šest velkých služeb v několika situacích ** Hlasujte v anketě

Jakub Čížek | 78

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

DeOldify: Téměř zázračná technologie, která obarvuje 2. světovou válku, nebo vaše fotky z dětství

** Neuronová síť DeOldify obarvuje fotky ** Můžete si ji vyzkoušet sami i bez superpočítače ** YouTube je plný obarvených ikonických videí

Jakub Čížek | 20

WindowsFX: Nainstalujte to mamce a taťkovi. Ani nepoznají, že to je Linux

WindowsFX: Nainstalujte to mamce a taťkovi. Ani nepoznají, že to je Linux

** Po dvou měsících tu máme další linuxovou kopii ** Tentokrát jde o imitaci Desítek ** Sestavili ji brazilští geekové nad Ubuntu

Jakub Čížek | 144

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

Jak se žije s telefonem bez Googlu: Čerstvé zkušenosti s telefony Honor a Huawei

** Honor u nás přichází s prvním telefonem bez Google Mobile Services ** Současný stav je lepší než na začátku, ideální ale není ** Zkusili jsme i hack s ručním přidáním služeb Googlu

Tomáš Holčík | 162

Otestovali jsme 8 mobilů do 8 000 Kč: rozdíly ve výkonu jsou ohromné

Otestovali jsme 8 mobilů do 8 000 Kč: rozdíly ve výkonu jsou ohromné

** Mobil za 8 000 Kč uspokojí většinu uživatelů ** Klasické foťáky stačí, širokáče ale zklamaly ** Zásadní jsou rozdíly ve výkonu

Časopis Computer | 4


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest mobilů do 8 000 Kč

Test bezdrátových headsetů

Linux i pro začátečníky

Jak surfovat anonymně