Anketa Křišťálová Lupa - Cena českého internetu zná své vítěze pro rok 2018. Hlasování probíhalo v patnácti různorodých kategoriích, přičemž v šesti hlasovala veřejnost a ve zbytku odborná porota.
V kategorii Zájmových webů se o cenu ucházel také web Živě.cz. I když jsme letos nepřipravili žádnou propagační kampaň, získali jsme třetí místo. Děkujeme! Zároveň gratulujeme vítězné Databázi knih, která kategorii letos vyhrála.
Osobnost roku 2018, Jindřich Šídlo
Projektem roku se stala hra Kingdom Come: Deliverance, osobností publicista a glosátor Jindřich Šídlo. Anticena letos zamířila k mobilním operátorům za předražené datové tarify pro veřejnost. Tři nejúspěšnější projekty v ostatních kategoriích jsou v seznamu níže, na záznam slavnostního předávání se můžete podívat zde.
Kategorie hodnocené veřejností
Cena popularity
1. DVTV
Projekt nabízející videoobsah se zaměřením na rozhovory a živá reportážní vysílání.
2. Honest Guide
Originální průvodce Janka Rubeše a Honzy Mikulky o turistických nástrahách hlavního města na Stream.cz zaměřený na zahraniční publikum.
3. Mapy.cz
Mapová a navigační webová služba portálu Seznam.cz.
Zpravodajství a publicistika
1. DVTV
Projekt nabízející videoobsah se zaměřením na rozhovory a živá reportážní vysílání.
2. Seznam Zprávy
Zpravodajství a publicistika od redakce Seznam.cz s důrazem na video.
3. iDNES.cz
Zpravodajský portál vydavatelství MAFRA.
Internetové obchodování
1. Alza.cz
Největší internetový obchod nejen s výpočetní technikou.
2. Heureka.cz
Nákupní rádce a jeden ze dvou největších cenových srovnávačů.
3. CZC.cz
Jeden z největších tuzemských internetových obchodů s elektronikou.
Nástroje a služby
1. Mapy.cz
Mapová a navigační webová služba portálu Seznam.cz.
2. ČSFD.cz
Největší filmová databáze s tradičně silnou komunitou uživatelů.
3. Úschovna.cz
Populární jednoduchý nástroj pro posílání dat prostřednictvím internetu.
Zájmové weby
1. Databazeknih.cz
Databáze informací, recenzí knih a autorů.
2. Edna
Kompletní servis pro všechny fanoušky televizních seriálů.
3. Živě.cz
Tradiční oblíbený web o počítačích a IT technologiích.
One (wo)man show
1. Jiří Ovčáček – unofficial
Facebookový profil falešného mluvčího Hradu Jiřího Ovčáčka. Nebo je to naopak? :-)
2. TMBK
Legendární koláže Tomáše Břínka publikované na Facebooku TMBK jako komentáře aktuálního dění.
3. Nikol Štíbrová Instagram
Instagramový účet herečky Nikol Štíbrové, který patří k nejsledovanějším v Česku.
Online video
1. Šťastné pondělí
Satirický videopořad Jindřicha Šídla, který záhy získal velkou fanouškovskou podporu.
2. 3v1
Parodická videa v podání tří kamarádek - Nikol Štíbrové, Veroniky Arichtevy a Martiny Pártlové.
3. Honest Guide
Originální průvodce Janka Rubeše a Honzy Mikulky o turistických nástrahách hlavního města na Stream.cz zaměřený na zahraniční publikum.
Kategorie hodnocené porotou
Projekt roku
1. Kingdom Come: Deliverance
Hra od české společnosti Warhorse Studios vycházející z české historie. Hráče zavede do středověku, konkrétně do období českého království na počátku 15. století.
2. Srpen 1968 v Českém Rozhlase
Projekt Českého rozhlasu věnovaný výročí 21. srpna 1968. Kromě interaktivních stránek mohli čtenáři využít i mobilní aplikaci využívající rozšířenou realitu.
3. Branky body kokoti
Drsně sarkastický občasník, který glosuje genderové nerovnosti. Najdete ho na serveru bleskprozeny.cz.
Osobnost roku
1. Jindřich Šídlo
Známý komentátor a novinář, který v dresu Seznam Zpráv posílil svou fanouškovskou základnu především díky svému pořadu Šťastné pondělí.
2. Aleš Zavoral
Zakladatel největšího internetového obchodu Alza.cz.
3. Michal Bláha
Podnikatel, investor, mentor, inovátor, který se v poslední době angažuje v rozvoji projektů týkajících se státní správy.
Anticena
1. Mobilní operátoři předražená data pro veřejnost
Přes sliby operátorů, že zlevní datové balíčky, se tak reálně neděje. Češi podle posledního průzkumu v rámci EU platí třetí nejvyšší částku za jeden GB.
2. Vláda ČR a nedostatečný vývoj eGovernment
Vyřídit si většinu úředních záležitostí přes internet stále v České republice zůstává nedosažitelným snem. Úřady nejsou často schopné sdílet informace, které o občanech mají, a lidé musí znovu a znovu dokládat další a další nesmyslná papírová potvrzení.
3. Dezinformační weby na hlavní stránce Seznam.cz
V boxu Další zajímavé články z českého internetu na hlavní stránce Seznam.cz se objevují i odkazy na pochybné weby šířící dezinformace.
E-commerce inspirace
1. Footshop
E-shop zaměřený především na prodej značkové obuvi, koupit si zde ale můžete i oblečení.
2. HN+
Nový typ předplatného deníku Hospodářské noviny, který umožňuje číst web deníku zcela bez reklam nebo poskytuje vstup do kompletního archivu.
3. Bezpotisku.cz
E-shop nabízející oblečení bez nápisů i log výrobce.
Globální projekty českých tvůrců
1. Windy
Služba poskytující důležité informace o stavu počasí z dílny Iva Lukačoviče. Svou oblibu a význam získává mimo jiné při krizových klimatických situacích.
2. Honest Guide
Originální průvodce Janka Rubeše a Honzy Mikulky o turistických nástrahách hlavního města na Stream.cz zaměřený na zahraniční publikum.
3.-4. Kiwi.com
Celosvětový vyhledávač levných letenek českého původu.
3.-4. Prusa3D.cz
Český výrobce 3D tiskáren pro domácí použití se vyvinul v jednoho z největších producentů 3D tiskáren na světě.
Obsahová inspirace
1. Forbes Espresso
Newsletter časopisu Forbes, díky kterému bude mít každý den ve svém mailu přehled toho nejdůležitějšího a nejzajímavějšího.
2. Rozšířená realita: Rozhlas Srpen 1968
Projekt Českého rozhlasu věnovaný výročí 21. srpna 1968. Kromě interaktivních stránek mohli čtenáři využít i mobilní aplikaci využívající rozšířenou realitu.
3. Bez frází
Projekt nabízející otevřené zpovědi známých českých sportovců.
Veřejně prospěšná služba – cena České televize
1. Paměťnároda.cz
Online sbírka vzpomínek pamětníků významných dějinných událostí 20. století.
2. Nadační fond nezávislé žurnalistiky
Projekt, který pomáhá seriózním novinářům zkvalitnit jejich práci a zvýšit její
celospolečenský vliv. NFNZ podporuje nezávislou investigativní a analytickou žurnalistiku.
3. Ježíškova vnoučata
Projekt Českého rozhlasu nyní poskytuje i možnost, aby se dobrovolníci se "svým" seniorem setkali, stali se jeho přítelem a opakovaně se k němu vraceli.
Marketingová inspirace
1. Rekola - Libeňský most
Kampaň bikesharingové společnosti Rekola, která přistavila k Libeňskému mostu v lednu 2018 svá kola. Reagovala tak na rozhodnutí pražského magistrátu most uzavřít pro tramvajovou a automobilovou dopravu.
2.-3. Alza.cz - politická satira (králíci a diplomky)
Kampaň e-shopu Alza.cz, která reagovala na tvrzení některých politiků, že je na ně vedena kampaň. Odkazy k diplomce mířily k političce za hnutí ANO Taťánu Malou, která se po dlouhém váhání vzdala funkce ministryně spravedlnosti, když se provalilo, že opsala diplomovou práci.
2.-3. CZC.cz - kampaň Dvojky
Kampaň e-shopu CZC.cz, který ji postavil na sloganu, že je druhým největším internetovým obchodem v ČR. Vymezoval se tak proti Alza.cz, jedničce na trhu. Zároveň to CZC.cz vtipně využila ke komentování Alzy.