Kamera | Airbnb

Koupili si nocleh přes Airbnb. Pak si všimli, že je sleduje kamera

  • Hosté objevili v domě pronajatém přes Airbnb skrytou kameru
  • Firma nejprve jejich případ nijak neřešila
  • Poté, co se kauza dostala do médií, vrátila hostům peníze

Zajímavou kauzu řeší americká zpravodajská stanice CNN, přes kterou se dostala i do dalších médií. Celý příběh se týká rodiny Barkerových z Nového Zélandu, která se vydala na 14měsíční výlet napříč Evropou. Pro ubytování v irském městě Cork si přes Airbnb pronajali dům.

Jakmile si rodina vybalila své věci, pustil se Andrew Barker, pracující v oblasti IT bezpečnosti, do skenování bezdrátové sítě, poskytované v rámci domu. Odhalil přitom kameru a následně i jí poskytovaný přímý přenos. Z úhlu záběru rodina odhalila kameru v zařízení připevněném na stropě v obýváku, které vypadalo jako detektor kouře nebo oxidu uhelnatého.

A co na to Airbnb?

Pro rodinu to byl poměrně nečekaný šok. Zakryli tedy kameru útržkem papíru a zavolali na infolinku Airbnb, kde jim však nebyli schopni poradit, jak postupovat dál. Operátorka pouze upozornila, že při zrušení pobytu v objednaném termínu by zákazníci nedostali své již zaplacené peníze zpět.

Následně tedy Andrew Barker kontaktoval majitele nemovitosti a konfrontoval ho se svým objevem. Ten nejprve bez jakéhokoli komentáře zavěsil, později sám zavolal a trval na tom, že kamera v obývacím pokoji je jediná v celém domě. To však hosty jako vysvětlení neuspokojilo. Navíc jim hostitel nebyl ochoten sdělit, zda kamera ukládá záznam a zachytává zvuk.

Záběr z kamery a skrytá kamera u stropu (z příspěvku Nealie Barker)
Záběr z kamery a skrytá kamera u stropu (z příspěvku Nealie Barker)

Barkerovi situaci vyřešili tak, že se přestěhovali do nedalekého hotelu a následující den kontaktovali Airbnb, kde se dožadovali řešení. Toho se však nedočkali – firma, vystupující v roli prostředníka, považovala jejich postup za zrušení rezervace. Nakonec ale přislíbila, že situaci vyšetří a do té doby pozastaví nabídku dané nemovitosti.

Řešení přišlo až po medializaci

Podle Nealie Barker firma Airbnb během následujících dvou týdnů rodinu nijak nekontaktovala. Když se sama dotázala, jak celá situace dopadla, bylo jí sděleno, že hostitel byl „zproštěn viny“ a nabídka nemovitosti na jejich serveru byla znovu obnovena. Teprve poté, co o incidentu informovala na Facebooku a zprávu následně přinesla lokální novozélandská televizní stanice, byla nabídka daného domu na Airbnb trvale zablokována.

V oficiálním prohlášení pro CNN Airbnb uvádí, že bezpečnost a soukromí je prioritou jejich služby. Zmiňuje dokonce i to, že v podmínkách jsou zakázány jakékoli skryté kamery v pronajímaných objektech, respektive, že hostitelé musí zveřejnit „jakýkoli druh monitorovacího zařízení“, a to i neaktivního či nefunkčního. Proto prý přikročila k „zabanování“ tohoto poskytovatele ubytování.

Firma přiznává, že řešení incidentu neodpovídalo stanoveným standardům, rodině se nakonec omluvila a vrátila jí celou uhrazenou částku. Je ale otázkou, zda by se Barkerovi dočkali kompenzace v případě, že by se jim nepovedlo nepříjemnou situaci tak široce medializovat.

Diskuze (32) Další článek: Google předběhl Amazon. Jeho Wing spouští v Austrálii doručování zboží drony

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,