Kontroverzní studie tvrdí, že SAP se firmám spíše nevyplatí

Softwarová firma se ohrazuje proti špatné metodice, proti špatnému výběru příliš malého počtu zákazníků.

Do návratnosti investic vynaložených do podnikových informačních systémů se analytickým společnostem příliš nechce: kromě obtížnosti zpracování takovéhoto zadání zde nepochybně hraje zásada nekousej do ruky, která tě krmí – značná část analytických firem je závislá právě na příjmech od velkých IT korporací i jejich zákazníků. Džina z láhve ale nedávno vypustila firma Nucleus Research, mladá firma, která si nicméně získala slušný respekt týkající se nezávislosti svých výzkumů (zdroj: FT). Firma se dotazovala 21 zákazníků firmy SAP, které softwarový výrobce sám prezentuje na svých stránkách jako referenční a zjistila, že 57 % z nich „považuje přínosy dosažené instalováním podnikového softwaru za menší než náklady na implementaci, customizaci, podporu a vybudování infrastruktury“. Firma dále v průzkumu zjistila, že necelých 18 % celkových nákladů na podnikový software pokrývá nákup vlastní licence, zatímco 73 % jsou náklady na školení, konzultace, obslužný personál, podporu atd. Nucleus uvedl, že nejvyššími náklady jsou výdaje na konzultace, které činí průměrně 3,6 mil. dolarů (!) na jednoho zákazníka; licence a implementace činí průměrně 5,4 mil dolarů, vše za dobu tří let od pořízení.

SAP AG se ohrazuje, že průzkum byl proveden na „mikrovzorku“, pouhých 21 zákazníků z celkového počtu 19 000, a že byl „nevědecký“; neoddělil velké zákazníky od malých (u velkých zákazníků je dle SAPu návratnost logicky delší než u malých). SAP dále dodal, že firma sama nyní pracuje na metodologii, která má měřit návratnost investice zákazníků, a že je to hlavní starost firmy. Mluvčí dále napadl výzkumníky z Nucleusu, že provedli výzkum proto, aby získali publicitu.

Ke komentování uvedené zprávy (výsledků výzkumu i reakce SAPu) se necítíme být dostatečně kompetentní, takže jen pár poznámek. Zatímco náklady jsou v těchto případech zcela jasné, neboť visí v účetnictví, s přínosy je to podstatně horší – náklady jsou přesným číslem, benefity jsou názorem, úvahou. U dobře implementovaného ERP systému se rozprostírají po celém podniku a pokud se výzkum dotáže několika pracovníků ve firmě, získá opět jen částečné odpovědi, tj. „co to přineslo mně“ – což pochopitelně těžko vyváží celkové obří investice (stručná metodologie průzkumu je uvedena na webu firmy Nucleus Research). Stará pravda rovněž tvrdí, že záleží na zákazníkovi, jestli bude mít z implementace ERP přínos nebo ne: na to, jak aktivní je při implementaci a aktivní při využívání možností, které systém přináší. Už to, že se některým firmám podle jejich vlastního sdělení ERP systém vyplácí a jiným ne, klade logickou otázku, zda tedy není zakopaný pes ve firmách samotných místo v dodavateli. Vulgárně řečeno: pokud zemědělské družstvo prohlásí, že se jim nevyplácí traktor, není zřejmě vinen Zetor.

Diskuze (110) Další článek: Za internetové pirátství odnětí svobody až 2 roky

Témata článku: Software, Zetor, Velká korporace, Celkové náklady, Obří investice, Kontroverzní studie, Studie, Stud, Traktor, Analytická firma, Družstvo, SAP, Benefit


Určitě si přečtěte

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

Byli tam! Důkazy o přistání na Měsíci, Lunochody i čínská sonda jsou vidět z vesmíru

** Sonda LRO pořídila z oběžné dráhy Měsíce zajímavé snímky ** Jsou na nich vidět artefakty všech misí programu Apolla, které přistály na povrchu Měsíce ** Jde například o části lunárních modulů, rovery a dokonce i vlajky

Petr Kubala | 65

Pojďme programovat elektroniku: Jak vlastně funguje akcelerometr a gyroskop nejen ve vašem telefonu

Pojďme programovat elektroniku: Jak vlastně funguje akcelerometr a gyroskop nejen ve vašem telefonu

** Každý současný vybavený mobil má akcelerometr a gyroskop ** Jenže co každé z těchto čidel vlastně dělá a jak vypadá? ** Dnes si to vysvětlíme a do hry zapojíme i Airbus A380 a Arduino

Jakub Čížek | 11

ELONOVINKY: Druhá strana popularity – servisy Tesly jsou přeplněné a nestíhají

ELONOVINKY: Druhá strana popularity – servisy Tesly jsou přeplněné a nestíhají

** Automobilka Tesla neustále zvyšuje prodeje svých vozů ** S kvapně rostoucím počtem nových majitelů Tesel ale stoupá i počet zákazníků servisů ** Servisy Tesly nestíhají, firma proto řeší další akutní problém

Petr Melechin, Karel Dlabač | 73

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

** XPS 13 nastartoval trend notebooků bez rámečků ** Letošní model kompletně přechází na USB-C ** Navzdory malému tělu se řadí výkon ke špičce

Tomáš Holčík | 34

Pojďme programovat elektroniku: Když už vás ten chumel součástek prostě nebaví

Pojďme programovat elektroniku: Když už vás ten chumel součástek prostě nebaví

** Levné cetky z Asie stojí dolar ** Postavíte s nimi skoro vše od teploměru po spínač zavlažování ** Má to ale jeden háček. Bude to ošklivé a povětšinou nekvalitní

Jakub Čížek | 22

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

Modelářský zázrak: Maketa raketoplánu Columbia, která létá jako skutečná raketa

** Model raketoplánu Columbia od českého konstruktéra umí i létat ** Obdivuhodný model si vzal 1600 hodin práce ** Podívejte se na fotografie ze stavby a prvního letu

Karel Jeřábek | 20


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku