Kontroverzní studie tvrdí, že SAP se firmám spíše nevyplatí

Softwarová firma se ohrazuje proti špatné metodice, proti špatnému výběru příliš malého počtu zákazníků.

Do návratnosti investic vynaložených do podnikových informačních systémů se analytickým společnostem příliš nechce: kromě obtížnosti zpracování takovéhoto zadání zde nepochybně hraje zásada nekousej do ruky, která tě krmí – značná část analytických firem je závislá právě na příjmech od velkých IT korporací i jejich zákazníků. Džina z láhve ale nedávno vypustila firma Nucleus Research, mladá firma, která si nicméně získala slušný respekt týkající se nezávislosti svých výzkumů (zdroj: FT). Firma se dotazovala 21 zákazníků firmy SAP, které softwarový výrobce sám prezentuje na svých stránkách jako referenční a zjistila, že 57 % z nich „považuje přínosy dosažené instalováním podnikového softwaru za menší než náklady na implementaci, customizaci, podporu a vybudování infrastruktury“. Firma dále v průzkumu zjistila, že necelých 18 % celkových nákladů na podnikový software pokrývá nákup vlastní licence, zatímco 73 % jsou náklady na školení, konzultace, obslužný personál, podporu atd. Nucleus uvedl, že nejvyššími náklady jsou výdaje na konzultace, které činí průměrně 3,6 mil. dolarů (!) na jednoho zákazníka; licence a implementace činí průměrně 5,4 mil dolarů, vše za dobu tří let od pořízení.

SAP AG se ohrazuje, že průzkum byl proveden na „mikrovzorku“, pouhých 21 zákazníků z celkového počtu 19 000, a že byl „nevědecký“; neoddělil velké zákazníky od malých (u velkých zákazníků je dle SAPu návratnost logicky delší než u malých). SAP dále dodal, že firma sama nyní pracuje na metodologii, která má měřit návratnost investice zákazníků, a že je to hlavní starost firmy. Mluvčí dále napadl výzkumníky z Nucleusu, že provedli výzkum proto, aby získali publicitu.

Ke komentování uvedené zprávy (výsledků výzkumu i reakce SAPu) se necítíme být dostatečně kompetentní, takže jen pár poznámek. Zatímco náklady jsou v těchto případech zcela jasné, neboť visí v účetnictví, s přínosy je to podstatně horší – náklady jsou přesným číslem, benefity jsou názorem, úvahou. U dobře implementovaného ERP systému se rozprostírají po celém podniku a pokud se výzkum dotáže několika pracovníků ve firmě, získá opět jen částečné odpovědi, tj. „co to přineslo mně“ – což pochopitelně těžko vyváží celkové obří investice (stručná metodologie průzkumu je uvedena na webu firmy Nucleus Research). Stará pravda rovněž tvrdí, že záleží na zákazníkovi, jestli bude mít z implementace ERP přínos nebo ne: na to, jak aktivní je při implementaci a aktivní při využívání možností, které systém přináší. Už to, že se některým firmám podle jejich vlastního sdělení ERP systém vyplácí a jiným ne, klade logickou otázku, zda tedy není zakopaný pes ve firmách samotných místo v dodavateli. Vulgárně řečeno: pokud zemědělské družstvo prohlásí, že se jim nevyplácí traktor, není zřejmě vinen Zetor.

Diskuze (110) Další článek: Za internetové pirátství odnětí svobody až 2 roky

Témata článku: Software, Zetor, Benefit, Analytická firma, Studie, Obří investice, Celkové náklady, Velká korporace, Traktor, SAP

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Zachraňte nefunkční Windows

Jak nakupovat a prodávat kryptoměny

Otestovali jsme konvertibilní notebooky

Velký test 14 herních myší