Zdánlivě neohroženou pozici Adobe v oblasti profesionálního grafického softwaru chce narušit Serif se sadou programů Affinity. Ty jdou přímo proti Photoshopu, Ilustratoru a InDesignu.
Příchod předplaceného Adobe Creative Cloudu (CC) nahněvalo nejednoho grafika, ilustrátora či DTP operátora. Model předplatného, s jehož příchodem byla ukončena plná podpora verzí CS6 a novějších, byla nepříjemnou ranou pod pás. Ačkoliv balíky Adobe CS nebo samotné nástroje nepatřily k levným, při předplatném dojde k jejich přeplacení poměrně rychle. Dává to ale příležitost vznikající konkurenci.
Především na platformě OS X roste Adobe konkurence, jak pro Photoshop, tak pro Ilustrator. Připomeňme třeba programy Pixelmator nebo Sketch, které už se etablovaly. Minulý rok však přišla britská společnost Serif s informací, že vydá kompletní trojici aplikací s názvem Affinity, které půjdou přímo proti trojici nejdůležitějších grafických nástrojů od Adobe, tedy Photoshopu, Ilustratoru a InDesignu.
Affinity Designer: na zkrocení vektorů, ale i bitmap
Loni na podzim uvedl Serif první aplikaci ze slibované trojice - vektorový editor Affinity Designer, o který byl ihned po uvolnění velký zájem. Na konci roku se také dočkal ocenění samotným Applem, který jej zařadil mezi nejlepší aplikace roku.
Affinity Designer může v lecčems nahradit i Photoshop – vedle vektorů obsahuje i vrstvu pracující s bitmapou a ta mu jde opravdu dobře. Serif vsadil na podobnou cenovou politiku jako další konkurence pro Adobe – cena v Mac App Store je pouze 50 eur, což je částka, kterou za samotný Adobe Ilustrator zaplatíte za dva měsíce předplatného. Zkušební čtrnáctidenní verze je k dispozici na webu vývojářů.
Affinity Photo: přímo proti Photoshopu
Affinity Designer však stále není nástrojem, který by měl Photoshopu konkurovat v profesionální úpravě fotografií. O to se pokusí Affinity Photo, jehož beta verze byla včera uvolněna širší veřejnosti. Vývojáři se chlubí především novým frameworkem, který umožnil mnohem vyšší rychlost aplikace i na starších Macích. Ostatně to jsme si mohli sami vyzkoušet – i s fotografií ve velmi vysokém rozlišení dokázalo Affinity Photo pracovat naprosto plynule na Macbooku Pro 2009 s procesorem Intel Core 2 Duo. Subjektivně jde oproti Photoshopu o razantní změnu.

Rozhraní Affinity Photo připomíná Photoshop nejen tmavým vzhledem
Affinity Photo nabízí většinu standardních funkcí, které známe z Photoshopu i další bitmapové konkurence. Nechybí však ani pokročilé možnosti, jako je inteligentní retušování, práce s trojrozměrným prostorem nebo světlem. Podobně jako Photoshop přesahují schopnosti Affintiy Photo i do vektoru. Navíc přibylo značné množství funkcí, které nenabízí ani Adobe.
Pro grafiky pracující s tištěnými médii bude dobrou zprávou plná podpora CMYKu, která u konkurence pokulhává. To stejné se dá říct i o podpoře ICC profilů. Důležitá je také podpora formátů PSD, se kterými si aplikace bez problému poradí. Umí jejich import i export a neměl by tak být problém s prací v týmu, jenž používá výhradně Photoshop. Affinity Photo se u Adobe inspirovalo jak po stránce funkcí, tak vzhledem. Běžný celoobrazovkový režim lze však přepnout i do separátního módu, v němž jsou jednotlivé panely rozmístěny po obrazovce podobně jako v GIMPu.
Beta verzi lze stáhnout na webu po zadání emailu a jména. Finální verze je očekávána tento rok a můžeme jen doufat, že vývojáři budou pokračovat ve stejné cenové politice, kterou nastavili u Affinity Designeru.
Affinity Publisher: na soka InDesignu se ještě čeká
Posledním nástrojem, který sadu od Serifu doplní, bude Affinity Publisher. Ten půjde proti Adobe InDesignu, jenž pořádnou konkurenci ještě nenašel. Beta verze přijde ještě tento rok a o funkcích lze zatím spekulovat pouze podle příspěvků z fóra vývojářů. Dopředu tak lze říci, že první verze nebudou umět importovat INDD soubory, naopak si poradí s pokročilou editací PDF souborů. Stejně jako předchozí nástroje sady Affinity by měl Publisher vynikat rychlostí aplikace.
Možná budou mít programy Affinity v praxi nějaké slabiny, ale zatím vypadají velmi slibně. Především jsou cenově atraktivní a dá se očekávat, že řada uživatelů zváží přechod z Creative Cloudu. Především je tu konečně zajímavá konkurence pro celou sérii oborových aplikací, což by v konečném důsledku teoreticky mohlo přinést i úpravy v ceníku Adobe.