Konec zmatků s DLL knihovnami ve Whistleru

Diskuze čtenářů k článku

zoro  |  20. 04. 2001 19:01

První náznak technologie Fusion se objevil ve Windows 98 SE, kde je možné instalovat tu samou knihovnu do různých adresářů a daná aplikace si vezme knihovnu ze svého umístění. To pomáhá nejen bezpečnějšímu chod systému, ale také zjednodušuje odinstalaci programů, kde se nemusí zjišťovat, zda daný soubor nevyužívá náhodou i jiná aplikace


To snad je uz od win95, ze prvne se hleda knihovna v adresari aplikace a pak teprve v systemu.


Jinak problem je pouze v systemovejch knihovnach windows a vseho co M$ stvoril, protoze to co predvadej neni vyvoj ale naprosto nekontrolovatelnej bordel. Snad uz jim ted nekdo konecene utne tipec...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Fridrich  |  20. 04. 2001 19:01

Abych to uvedl na správnou míru, hlavní podíl s kolizemi dll knihoven mají programátoři, pokud používali nějakou nestandartní knihovnu nebo nedejbože beta knihovnu tak ji neměli rvát do systému ale vždy měli možnost si to uložit k sobě do adresáře. Takže teď se musím zastat Microsoftu - teď aby mu to nekazilo jméno musí ochránít systém před programátory. Jestlu chcete stabilní systém tak nemůžete instalovat programy všimnite si závislosti čím víc nainstalovaných programů tým méně stabilní systém.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zipiik  |  20. 04. 2001 19:01

A nejvic zajimave je, ze nejvetsi bordel v systemu nadela Office, o MSIE ani nemluve? Proc by jinak bylo nutne po instalaci textoveho editoru rebootnout system? Na Linuxu jsem si stahnul novou verzi apache, k ni priinstalival php3 a mysql bez jedineho rebootu! Ale priznavam, ze sdileni knihoven v Linuxu taky ma sve mouchy, ale to, co provadi aplikace ve Windows je bordel. Proc MS s novym Officem vymeni velkou cast knihoven, ktere jeste k tomu nejsou 100% zpetne kompatibilni?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin 'SMAL' Latal  |  20. 04. 2001 19:01

Tak s timhle muzu jenom souhlasit. A jestli si nekdo naivne mysli, ze toho vice mista bude ve prospech stability, tak je na omylu. Bohuzel pro nas uzivatele, M$ jeste nikdy nic stabilniho nevymyslel!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
m0nty  |  20. 04. 2001 19:01

na win2k som nainstaloval office 2k a IIS 5.0 s PHP pre win32 3.0.16 bez jedneho rebootu, Photoshop dtto corel draw dtto, hmm podla mna to neni zase az take zle, ide to aj vo win98, ale musis mat secky tie DLL a ine ftakoviny najnovjsie a potom ti pojde aj instal wordu bez rebootu :) on to checkuje, nevravim,zeby to neslo spravit ako services secko a po pridani jednej restartnut service, ktory trebars zarehistrje potrebne ftakoviny, ale ja tuto debayu radsej necham, pretoze win32 ja nerobim, tudiz nefjem,ze ako sa to tam robi. debatujte vy :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
PANtER  |  20. 04. 2001 19:01

..jojo souhlas podle me sou win2k vcelku dal nez napr. win98....ale porad tomu neco chybi....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jIRI  |  20. 04. 2001 19:01

...jestli autor, ktery napsal tohle:
"Princip DLL knihoven má své počátky ve starých 16bitových Windows, kdy málo místa na disku a nedostatek prostředků v počítači si vyžádal zavedení sdílených knihoven" nekdy programoval, nebo alespon nekde cetl, proc se DLL pouzivaji, a odkdy a v jakych systemech... jinak souhlasim s tim, ze nejvetsi problem s DLL u MS je to, ze je nedelaji zpetne kompatibilni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bIRDIE  |  20. 04. 2001 19:01

Což o to, v té části ohledně 16bitových Windows s ním lze ještě docela souhlasit, ale problém je, že ve 32bitových Windows běží stejně každá instance DLL v paměťovém prostoru aplikace, která jej volala a takže k žádné úspoře paměti nedojde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
diesel  |  20. 04. 2001 19:01

Musim si rypnout :)

Pod linuxem nikdy problemy s dynamickymi knihovanmi nebyly, kazda knihovna ma svou verzi napsanu uz ve svem nazvu, pokud aplikace vyzaduji dve verze, jsou na disku zkratka obe, pokud je dana knihovna zpetne kompaktibilni, misto starsich jsou pouze linky (linky windows bohuzel neumi) na novejsi knihovny. A knihovny se po zavolani umistuji do shared memory, tudiz k uspore pameti dojde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Foldyna  |  20. 04. 2001 19:01

Ja bych si take dovolil rypnout.
A jak se to bude v Linuxu delat az bude mit nejaka knihovna 50 verzi? To bude chudak uzivatel nucen si prochazet system a vytvaret linky podle toho kterou verzi ma a kterou program vyzaduje a jeste zjistovat jestli je tato verze kompatibilni? Idealni je kdyz si kazdy program da vsechny knihovny, ktere nepatri k systemu k sobe a je po ptakach. Ja tomu ten disk objetuju.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
diesel  |  20. 04. 2001 19:01

Heh, je videt, ze vubec nevis jak Linux funguje. Vsechny knihovny vsech aplikaci v Linuxu jsou na jednom miste v adresari
/usr/lib nebo /usr/local/lib. V Linuxu se knihovny vestinou delaji zpetne kompaktibilni, veskere linkovani dela samozrejme instalator daneho balicku.
V Linuxu se totiz programy distribuuji v instalacnich baliccich, jeden program je treba rozdelen do 4 balicku. V jednom je hlavni program, v druhem dokumnetace, v tretim knihovny a ve ctvrtem zdrojaky. Kdyz das nainstalit prvni balik, ten si automaticky vyzada instalaci knihoven (pokud uz v systemu nejsou) a volitelne nabidne instalaci zdrojaku a dokumentace. Jednoduche, elegantni, nikdy jsem v linuxu s knihovnami nemel problem.


Zato ten pripravovany vynalez do windows vyjadruje zoufalstvi MS programatoru. Windows maji shnily koren, vyvoj muze pokracovat jen za cenu podobnych bastlu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Foldyna  |  20. 04. 2001 19:01

Kazdy kod programu (i DLL) bezi v pametovym prostoru aplikace, ale aniz o tom ta aplikace vi, tak system zajisti, ze vsechen kod, ktery bezi "ze stejneho souboru", pouziva stejnou fyzickou cast pameti. Pokud si nektera apikace do sveho prostoru zapise, je to reseno tak, ze se prislusna cast (po 4KB blocich) zkopiruje a prislusny kod zapisuje do casti pameti, ktera patri pouze jemu. Mimochodem takto je to implementovano i v Linuxu a mnoha jinych systemech nejen na procesorech i386 kompatibilnich.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mLha  |  20. 04. 2001 19:01

a kdo potrebuje zapisovat do knihovny? to je nakej standartni postup, nebo co?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Foldyna  |  20. 04. 2001 19:01

Knihovny nemaji promenne?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mlha  |  20. 04. 2001 19:01

kdyz volam knihovni funkci tak do ni nezapisuju, pamet programu a pamet dat je oddelana. hm nebo by aspon mela bejt.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mLha  |  20. 04. 2001 19:01

wow, to je bomba. pristi windoze budou zabirat na disku 2 giga jenom proto aby zacly padat z jinejch duvodu. Jo bude to super prestat pouzivat sdileny knihovny, vsechno bude v exacich aby word nemel 2 mega ale 40.
Hele, a proc Mikrosoft nenapadne udelal DLL knihovny zpetne kompatibilni aby to v pohode behalo?
no nic uz sem se uklidnil

mLha

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BoodOk  |  20. 04. 2001 19:01

Pokud je mi znamo naroky OS na velikost diskoveho prostoru rostou stale. Nicmene, kdyz dnes kupuji PC s 10GB diskem a vim, ze po instalaci Windows a Office mam stale k dispozici 90% prostoru, myslim, ze misto na disku jiz neni uzkym hrdlem (grafiky vyjimaje).
Rad obetuji dalsi gigo za zvysenou stabilitu aplikaci a systemu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Baláš  |  20. 04. 2001 19:01

Jo jenže ty různé knihovny zaberou i víc místa v paměti a to už bolí víc.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor