Americká firma Sonos má reputaci výrobce kvalitních reproduktorů a audio techniky. V posledních dnech ale čelí silné kritice kvůli svému programu, v jehož rámci nabízí slevu 30 % na nové reproduktory One, Beam a Port, pokud jimi zákazník nahradí staré zařízení. O hojně propírané kauze informuje The Verge.

Americká firma Sonos má reputaci výrobce kvalitních reproduktorů a audio techniky. V posledních dnech ale čelí silné kritice kvůli svému programu, v jehož rámci nabízí slevu 30 % na nové reproduktory One, Beam a Port, pokud jimi zákazník nahradí staré zařízení. O hojně propírané kauze informuje The Verge.

Problém spočívá v tom, že před výměnou musí zákazník staré zařízení „recyklovat“ využitím funkce „Recycle Mode“ („Režim recyklace“). Reproduktor se tím znefunkční a firmy, obstarávající jeho recyklaci, s ním pak nemohou udělat nic jiného než ho rozebrat na součástky.

Problém spočívá v tom, že před výměnou musí zákazník staré zařízení „recyklovat“ využitím funkce „Recycle Mode“ („Režim recyklace“). Reproduktor se tím znefunkční a firmy, obstarávající jeho recyklaci, s ním pak nemohou udělat nic jiného než ho rozebrat na součástky.

Aktivací „recyklačního režimu“ dojde v podstatě k vymazání a „bricknutí“ – tedy znehodnocení zařízení, které pak nelze dále používat. Kritici přitom upozorňují, že by bylo lepší staré reproduktory dále prodávat jako použité, což by mohlo vynést kolem 200 až 250 dolarů za kus.

Aktivací „recyklačního režimu“ dojde v podstatě k vymazání a „bricknutí“ – tedy znehodnocení zařízení, které pak nelze dále používat. Kritici přitom upozorňují, že by bylo lepší staré reproduktory dále prodávat jako použité, což by mohlo vynést kolem 200 až 250 dolarů za kus.

Jedním z prvních, kdo podrobil způsob recyklace reproduktorů Sonos kritice, je uživatel, vystupující na Twitteru pod přezdívkou @atomicthumbsm, který pracuje ve firmě, zabývající se recyklací elektroniky. Ten upozornil na fakt, že zatímco recyklace vyžaduje energii, opětovné použití výrobků je v mnoha směrech šetrnější k životnímu prostředí.

Jedním z prvních, kdo podrobil způsob recyklace reproduktorů Sonos kritice, je uživatel, vystupující na Twitteru pod přezdívkou @atomicthumbsm, který pracuje ve firmě, zabývající se recyklací elektroniky. Ten upozornil na fakt, že zatímco recyklace vyžaduje energii, opětovné použití výrobků je v mnoha směrech šetrnější k životnímu prostředí.

„Toto je nejvíce nepřátelské zacházení a plýtvání dobrým hardwarem, jaké jsem za pět let při práce v recyklačním oboru viděl,“ uvedl v sérii tweetů. „Mohli jsme je prodat a zajistit, aby byly znovu použity, jako to děláme s veškerou funkční elektronikou, pokud je to možné. Teď je musíme zničit.“

„Toto je nejvíce nepřátelské zacházení a plýtvání dobrým hardwarem, jaké jsem za pět let při práce v recyklačním oboru viděl,“ uvedl v sérii tweetů. „Mohli jsme je prodat a zajistit, aby byly znovu použity, jako to děláme s veškerou funkční elektronikou, pokud je to možné. Teď je musíme zničit.“

Pokud chce zákazník získat 30% slevu na nový reproduktor, musí v aplikaci označit staré zařízení, které hodlá vyměnit. Po potvrzení dojde k přepnutí tohoto reproduktoru do režimu recyklace a začne odpočítávání 21 dnů. Po uplynutí této doby je zařízení podle Sonosu „trvale deaktivováno“ bez možnosti jeho obnovení.

Pokud chce zákazník získat 30% slevu na nový reproduktor, musí v aplikaci označit staré zařízení, které hodlá vyměnit. Po potvrzení dojde k přepnutí tohoto reproduktoru do režimu recyklace a začne odpočítávání 21 dnů. Po uplynutí této doby je zařízení podle Sonosu „trvale deaktivováno“ bez možnosti jeho obnovení.

Sonos tuto metodu obhajuje poněkud nešťastnými argumenty – ve vyjádření pro The Verge uvedl, že „Je skutečností, že těmto starším produktům chybí výpočetní výkon a paměť na podporu moderních zážitků Sonos.“ Program výměny je prý pro majitele cenově dostupnou cestou k upgradu.

Sonos tuto metodu obhajuje poněkud nešťastnými argumenty – ve vyjádření pro The Verge uvedl, že „Je skutečností, že těmto starším produktům chybí výpočetní výkon a paměť na podporu moderních zážitků Sonos.“ Program výměny je prý pro majitele cenově dostupnou cestou k upgradu.

12
Fotogalerie

Konec podpory neznamená, že zařízení přestane fungovat, musí vysvětlovat Sonos

Sonos je firmou, která v oblasti reproduktorů působí podobně jako Tesla mezi automobilkami. Výrobce z Kalifornie vsadil na inovativní přístup a namísto klasických reproduktorových soustav nabízí výhradně „multi-room“ ozvučení s provázáním více reproduktorů a postupným zaváděním funkcí formou softwarových aktualizací. S rostoucí popularitou však přichází i komunikační strasti a v minulých měsících se firma několikrát nepříjemně „střelila do nohy.“ Proto nyní ubezpečuje své zákazníky, že nadále bude podporovat všechny své reproduktory.

O co jde

Sonos připravuje do svých reproduktorů a obslužných aplikací nové funkce. Zatím vše spolehlivě funguje i na starých modelech reproduktorů a Sonos je ve spotřební elektronice unikátní dlouhou aktivní podporou starších zařízení. Přesto se blíží i pro něj okamžik, kdy staré reproduktory začnou zaostávat a nedokáží se domluvit s těmi novými.

Zatím k tomu ještě nedošlo, ale Sonos očividně chystá větší zásah do způsobu komunikace. Velmi starým reproduktorům Sonos také poprvé v historii Sonosu skončí aktivní podpora v podobném duchu, jako nedávno skončila oficiální podpora pro Windows 7.

Týká se to zařízení Connect, Connect:Amp, ZP80, ZP90, ZP100, ZP120 a první generace Play:5. Produktů, které se začaly prodávat před více jak deseti lety.

Na podzim proto spustil akci „Recyklujte svůj starý reproduktor a dostanete od nás 30 % slevu na nový“. Za tuto akci schytal značnou kritiku kvůli použití slova recyklace. Základní pravidlo recyklace totiž říká, že pokud jde vyhozenou věc ještě použít, je to ekologicky lepší řešení, než ji složitě rozebírat na prvočinitele. No a Sonos v dobrém úmyslu, aby ta akce nebyla zneužívaná, unikátní ID recyklovaného starého reproduktoru zakázal na svých serverech straně připojit do systému Sonos, čímž zcela znemožnil jeho znovupoužití.

Sonos tímto původně dobrým úmyslem ale ukázal na velkou slabinu svého systému - vaše draze pořízené reproduktory lze na dálku zcela zablokovat a nepřehrajete si na nich ani pípnutí, pokud Sonos něco přepne na svých serverech.

V souvislosti s chystaným přechodem na nový systém a ukončení podpory starších reproduktorů se pochopitelně začala šířit panika. Ukončení podpory přece klidně může znamenat znefunkčnění reproduktorů na dálku.

Sonos žehlí a vysvětluje

Nyní šéf Sonosu přiznává, že komunikaci úplně nezvládli, a vysvětluje, jak to bude s podporou a fungováním starších reproduktorů. Především staré reproduktory budou i nadále fungovat i po skončení podpory. Nebudou na ně přibývat nové softwarové funkce, ale jejich stávající funkčnost nikam nezmizí.

Přiznává také, že nejspíš nastane situace, kdy staré reproduktory nebudou schopny plně komunikovat s novějšími aktualizovanými reproduktory. V té situaci pak dojde nejspíše na úrovni aplikace k oddělení sítí pro nové a pro staré reproduktory, na konkrétním řešení se zatím pracuje.

Hodnota značky Sonos stojí a padá na dlouhodobé důvěře zákazníků, kteří si za nemalé peníze během let postupně rozšiřují svůj domácí systém Sonos a přidávají do něj nové reproduktory. Sonos ví, že jakmile se mu podaří prodat vám jeden reproduktor, s velkou pravděpodobností si časem koupíte další. Jakákoli záležitost narušující tuto důvěru, tak musí dostat maximální prioritu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud