Recenze na Google Mapách mají ohromnou sílu. Podniky si toho jsou vědomy, proto se s nimi nezřídka podvádí a Googlu se to nelíbí. Nově začne na svých mapách varovat před všemi entitami, u kterých dostane podezření, že jejich recenze nepocházejí od opravdových zákazníků.
Určitě to znáte, jste v neznámém městě, chcete někam zajít na jídlo, ale nevíte kam. Podíváte se tak Google Mapy a podle recenzí si vyberete tu, která má nejlepší hodnocení a vleze se do vašeho rozpočtu. Některé podniky těmito hodnoceními doslova žijí a pokud mají na Google Mapách skvělé recenze, veřejně se s nimi chlubí na svých webech, lepí si samolepky na dveře atd.
Problémem je, že tento systém tak trochu automaticky vede k podvádění, protože tržní prostředí je neúprosné. Majitel může „kamarády” donutit vychválit jeho podnik do nebes, nebo je naopak poslat na konkurenci a tu zasypat neopodstatněným ohavným hodnocením.
Tři scénáře
Google už dlouho falešné recenze zakazuje a když na ně narazí, tak je maže, jenže to podniky nutně nemusí dostatečně varovat do budoucna. Proto se americká firma rozhodla přitvrdit. Pokud u podniků narazí na falešné recenze, odehraje se jeden ze tří scénářů.
První je, že u nich začne zobrazovat varování „Z tohoto místa byly nedávno odstraněny možné falešné recenze”. Druhý je, že danému podniku na určitý čas zakáže přijímat nové recenze a hodnocení, a třetí je, že veškeré recenze dočasně skryje.
Ke kterému scénáři dojde, si rozhodne sám Google, oznámí ho emailem. Podniky se proti tomu mohou odvolat. Systém původně firma spustila ve Velké Británii, ale podle serveru Search Engine Roundtable jej právě rozšiřuje globálně, změnila k tomu svoji dokumentaci.
Poctivost se vyplatí
Jak přesně Google vyhodnocuje, které recenze jsou falešné, v dokumentaci není, nicméně firma detaily odhalila letos v únoru, když oznámila, že má proti falešným recenzím nový algoritmus založený na strojovém učení, který aplikovala i do vyhledávače. Díky němu se v roce 2023 podařilo zachytit více než 170 milionů podezřelých hodnocení. Navíc bylo takto odstraněno 12 milionů falešných profilů. Směrodatné je především to, pokud se u podniků začne objevovat náhle vysoké množství pětihvězdičkových či jednohvězdičkových recenzí (a také osobní útoky).
Google se ruku v ruce s tím snaží podporovat podniky, které si skvělé recenze odpracovaly poctivě. V Česku například uděloval ocenění Křišťálový špendlík, kdy od něj podniky s nejlepším hodnocením na Google Mapách dostaly cenu. V roce 2022 takto ocenil restaurace, v roce 2023 hrady a zámky.