Internet | Analýza | Statistika

Končí služba Navrcholu.cz – 23 let měřila a analyzovala návštěvnost webových stránek

Po bezmála 23 letech končí česká služba pro měření návštěvnosti webových stránek Navrcholu.cz. Oznámení o ukončení uvádí jako termín definitivního vypnutí serverů 31. leden 2021 s tím, že „Po omezený čas zůstanou starší statistiky dostupné i po vypnutí měření.“

Navrcholu.cz vzniklo v roce 1998 – v době, kdy analýza návštěvnosti webových stránek ještě nebyla alfou a omegou veškerého internetového počínání. Provozovatelům webů, kteří se na konci minulého tisíciletí často spokojili s primitivními počítadly návštěv, nabídla silnou přidanou hodnotu – například zasílání statistik e-mailem nebo veřejné žebříčky.

Konec Navrcholu.cz

V počátcích byl největším konkurentem dodnes fungující TOPList, nicméně postupem času se začali na scéně objevovat další hráči. Zmínit můžeme například oficiální měření návštěvnosti NetMonitor, které poskytuje Sdružení pro internetový rozvoj. V listopadu 2005 pak do hry vstoupila služba Google Analytics.

Jako oficiální důvod k ukončení provozu Navrcholu.cz uvádí: „Je třeba říct, že různá měření používají odlišné metodiky. Z toho důvodu nejsou získané výsledky navzájem zcela porovnatelné, a tím pádem mohou být takováto srovnání trochu zavádějící a majitele webových stránek mohou mást. Rozhodli jsme se dále nepřispívat k možnému matení na poli měření návštěvnosti internetu...“

Ještě v červnu roku 2005 ohlašoval provozovatel Internet Info výrazné obohacení poskytovaných statistik. Kromě podpory měření návštěvnosti stránek s protokolem HTTPS přibyla například analýza úspěšnosti webu ve vyhledávačích či rozšíření spektra detekovaných rozlišení obrazovky.

Pravidelné poměřování končí

Služba Navrcholu.cz nabízela placené tarify Profi a Platinium, v jejichž rámci poskytovala podrobnější statistické výstupy či měsíční reporty ve formátu PDF. „Všem, kdo mají objednaný tarif přesahující datum 31. 1. 2021, jeho alikvotní část po ukončení provozu automaticky vrátíme.“ uvádí provozovatel.

Jednou ze zajímavých funkcí bylo zveřejňování pravidelně aktualizovaných žebříčků návštěvnosti. Provozovatelé webových stránek měli díky nim přehled, jak si v rámci svého oboru stojí ve srovnání s konkurencí. Není překvapením, že se na předních příčkách celkového pořadí umísťovaly zpravodajské weby ze stáje Internet Info.

Ti, kdož pamatují doby, kdy do svých stránek vkládali sledovací kód této služby, si jistě během čtení zprávy nostalgicky povzdechli a možná i zamáčkli slzu v oku. Moderní doba si ale žádá moderní řešení a nutno konstatovat, že konkurence – zejména v podobě Google Analytics – získala v posledních letech oprávněný náskok.

Diskuze (13) Další článek: Instagram mění hlavní nabídku. Chce více prodávat a zobrazovat video

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,