Google | Sociální sítě | Google+

Končí Google Plus. Podle jedněch město duchů, podle druhých nenahraditelný web

  • Google dnes ukončí svoji sociální síť Plus
  • Roky přežívala ve stínu nezlomného Facebooku
  • Přesto si našla svoji komunitu, která těžce hledá alternativu

Tak k tomu nakonec opravdu došlo. Webová sociální síť Google+ po necelých osmi letech končí a transformuje se do podnikové aplikace balíku G Suite.

Zatímco polovina čtenářů nyní dost možná překvapeně kroutí hlavou, protože považovala G+ za cosi už dávno zapomenutého a fakticky mrtvého, ta druhá polovina byla na starém dobrém Plusku až do posledních chvil.

Klepněte pro větší obrázek
Poslední hodiny na G+ a osobní loučení

A nejen oni, spojení „google+“ totiž poslední dny patří k trendům i na Twitteru, kde mu tisíce skalních fanoušků dávají své sbohem a služba se tak dostala po letech opět do širšího povědomí.

Takhle jsme 3. července 2011 komentovali příchod nové sociální sítě Google+ v Týdnu Živě:

Stejně tak ožila síť samotná, každý chtěl být totiž u toho, kdy končí něco tak velkého. A Google+, přes všechny své problémy, velkým webem nesporně byl. V dobách jeho největší slávy se mohla síť pochlubit více než půlmiliardou profilů a více než sto miliony aktivních uživatelů.

Nový Google+ (nejen) pro nepřátele Facebooku

Při zpětném pohledu byl neúspěch Google+ zakódován už v jeho počáteční DNA. Plusko se na scéně objevilo v době, kdy se Facebook pomalu blížil svému vrcholu a byl tedy ve své kategorii neporazitelný.

Klepněte pro větší obrázek
Český Google+ pár desítek hodin po svém spuštění. Stejně jako v případě Gmailu i tentokrát Google použil systém pozvánek, které ještě umocnily psychologii tajemné, a proto vysoce žádané služby.

Jistě, už za pár let jej u nejmladší generace začne ohrožovat Snapchat a Instagram, ale to budou koncepčně zcela odlišné služby. Google+ byl naopak ve své podstatě jeho kopií – jen v odlišném kabátu.

Ti, kteří v roce 2011 spokojeně vysedávali na Facebooku, tedy neměli pádný důvod, proč odcházet na jakýsi G+, který sice nabízel lepší technologické vychytávky, ale k čemu to bylo dobré, když tam nenašli sociální interakci.

Klepněte pro větší obrázek
Jedním z lákadel Google+ byly v počátcích kruhy – propracovaný systém skupin, které tehdy Facebook v takové podobě ještě neměl

Stručně řečeno, k čemu byla mnohem lepší správa profilu, soukromí, přátelství, propojení s dalšími službami Googlu a kvalitnější multimédia (fotografie, videa), když tam nenašli svou vlastní rodinu, své přátele a své spolužáky.

Naprosto nepřirozený růst

Na Google+ se tedy v první vlně valili nadšení early-adopteři (podstatná část z nich brzy odpadla) a ideoví nepřátelé Facebooku (ti vydrželi až do konce). Bylo jich však příliš málo, než aby změnili pravidla hry.

Klepněte pro větší obrázek
Jeden z odhadů růstu G+ tři týdny po svém startu

Google měl nicméně obrovskou výhodu svého ekosystému. YouTube, Gmail a vyhledávač používala už tehdy dohromady více než miliarda lidí, což byl potenciál, který si v Mountain View nechtěli nechat ujít. A tak zlehka začali na svoji komunitu tlačit, ať si založí profil na G+, což podpořili postupným provazováním jednotlivých služeb.

Klepněte pro větší obrázek
Google+ dosáhl 10 milionů profilů za zlomek času, který potřebovaly sítě Twitter a Facebook

Výsledek? Ohromný růst! Týden od týdne, měsíc od měsíce se Google+ nafukoval nebezpečným tempem a na sklonku léta se už zdálo, že pokud to tak bude pokračovat, Mark Zuckerberg bude mít vážný problém.

Kde všichni jsou?

Zlí jazykové si však brzy začali pokládat klíčovou otázku: Kde sakra všichni jsou? Jen co počáteční nadšení opadlo, Google+ dohnala analogie Fermiho paradoxu.

Podívejte se na upoutávku Google+ z konce června 2011:

V dobách, kdy byly na Google+ alespoň papírově stovky milionů duší, odpovídala jeho skutečná sociální aktivita o řád menšímu projektu. Společnosti si stěžovaly, že jejich brandové stránky na rozdíl od Facebooku nikdo nelajkuje, že je Google+ optikou sociálního marketingu mrtvou platformou a že si ta čísla Google nejspíše vycucal z prstu.

Chabý marketingový potenciál podpořilo i trošku odlišné složení populace G+ než na Facebooku. Stručně řečeno, mnozí (včetně mě) utekli z Facebooku na Plusko právě proto, aby na ně na každém kroku nevyskakovaly třeba tehdejší marketingové kampaně Kofoly. Značkám se na G+ nikdy příliš nedařilo a samy se o to ani příliš nesnažily. Věděly, že na Facebooku a YouTube mají své jisté.

Mrtvé duše

Google+ se začalo pomalu říkat město duchů, a i když by jeho pevné jádro jistě protestovalo, objektivně vzato tomu tak bylo. Většina jeho uživatelských profilů totiž opravdu nevznikla přirozenou cestou, ale násilím ze strany Googlu, který při tvorbě nového účtu nalákal surfaře i na vytvoření profilu. Drtivá většina z nich se ale na Google+ už pochopitelně nikdy nevrátila.

Klepněte pro větší obrázek
37 tisíc sledujících po dvou letech existence G+, ale jen na papíře

Jelikož Google novým uživatelům doporučoval, koho pro začátek sledovat, a jelikož jsme na tomto seznamu figurovali čas od času i my z redakce Živě.cz, brzy jsme každý nasbírali desítky tisíc sledujících, což bylo v oné době a na poměry tehdejšího českého internetového rybníku ohromné číslo i ve srovnání s Facebookem.

V drtivé většině případů se však jednalo o mrtvé duše, se kterými nás od chvíle, co si nás přidaly na seznam, nepojila žádná další sociální interakce. Reálný počet sledujících – skutečných aktivních uživatelů, kteří síť pravidelně navštěvovali a zapojovali se, tak byl o nějaký ten řád nižší.

Nebylo to město duchů, prostě jen jiný svět

Brzy bylo jasné, že se Google+ hrobníkem Facebooku rozhodně nestane, to však ale ani v nejmenším neznamená, že byl zcela prázdný. Naopak se stal skvělou platformou pro tematické diskuzní komunity – otevřené i uzavřené, a spíše než Facebook v některých aspektech začal připomínat služby jako Reddit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Někdo na Google+ přece jen byl, plusoval, zobrazoval fotografie a komentoval

Právě tyto komunity si nyní lámou hlavu, co dál, za Google+ totiž nemají odpovídající náhradu. Twitter ani Facebook nejsou řešením, protože prostě fungují jinak.

Král je mrtev. Ať žije král. Tedy alespoň prozatím...

Loni se Google definitivně odhodlal k čemusi, co bylo ještě před pár lety nemyslitelné. Hodil ručník do ringu, přiznal, že aktivita Google+ je opravdu nízká a oznámil ukončení jeho veřejné podoby v rámci tradičního jarního úklidu, což alibisticky odůvodnil děravým API pro vývojáře.

Klepněte pro větší obrázek
Podnikový Google+ v rámci předplatného G Suite pokračuje dál

Král je mrtev. Ať žije král. A přinejmenším nějaký ten rok asi bude, Google+ totiž bude nadále pokračovat jako podniková aplikace v rámci účtů G Suite. Těžko však říci, zdali Plusko uspěje alespoň v tomto tržním segmentu, ani zde totiž není jediným svého druhu a podobné systémy má také Microsoft v rámci Office 365 pro podniky a mnozí další.

Diskuze (44) Další článek: Facebook vám prozradí, proč v newsfeedu vidíte který konkrétní příspěvek

Témata článku: Microsoft, Google, Web, YouTube, Snapchat, Sociální sítě, Facebook, Instagram, Gmail, Twitter, G Suite, Google+, Mark Zuckerberg, DNA, Komunita, Kofola, Síť, Twitter a Facebook, Fermi, Duch, Město duchů, Profil, Google Plus, Plusko, Mountain View


Určitě si přečtěte

Jak na internetu surfovat anonymně: Osvědčené způsoby na zametení stop

Jak na internetu surfovat anonymně: Osvědčené způsoby na zametení stop

** Anonymní režim v prohlížeči vám anonymitu nezaručí ** K dispozici je několik možností, jak skrýt svoji adresu i další identifikátory ** Nejúčinnější je stále Tor

Stanislav Janů, Vladislav Kluska | 76

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

Portál občana už funguje. Na státní web vypadá až překvapivě použitelně

** Portál občana už funguje, vyřídíte na něm první požadavky ** Funkce se budou postupně rozšiřovat ** Web je docela moderní a přehledný

David Polesný | 66

Ve Windows se občas něco rozbije, načež vyskočí deprimující chybový dialog

Ve Windows se občas něco rozbije, načež vyskočí deprimující chybový dialog

** Jistě je zná každý z vás: chybové hlášky Windows ** Informují o chybě, ale často vlastně vůbec nic neřeknou ** Po 30 letech si toho v Redmondu konečně všimli

Jakub Čížek | 124

Nebaví vás čekat na semaforech? Audi má funkci, díky které projedete na zelenou

Nebaví vás čekat na semaforech? Audi má funkci, díky které projedete na zelenou

** Audi představilo svůj nový systém GLOSA ** Auto díky nemu ví, kdy bude na semaforu zelená ** Řidiči doporučí optimální rychlost jízdy

Karel Kilián | 25

Neuronová síť WaveNet už mluví i slovensky. Google se bojí falšování reality

Neuronová síť WaveNet už mluví i slovensky. Google se bojí falšování reality

** Brzy nerozpoznáme hlasovou syntézu od skutečnosti ** Ruku v ruce s tím se objeví i pokusy o manipulaci reality ** Google před tím nyní varuje

Jakub Čížek | 19

Jak poslat Teslu do protisměru? Stačí samolepky, které řidič nevidí

Jak poslat Teslu do protisměru? Stačí samolepky, které řidič nevidí

** Teslu v režimu autopilota je možné zmást a poslat do protisměru ** Odborníkům k tomu stačily tři samolepky na vozovce ** Je důvod se znepokojovat? Ne, pokud řidič dává pozor

Karel Kilián | 98

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

Bizarní šmejdy z asijských e-shopů: Když to stojí pár dolarů, pochybujte o tom

** Typické žluté obálky z Číny už před lety zavalily nejen Českou poštu ** Pokud ale něco stojí dolar, často tomu odpovídá i kvalita ** Jak vypadají příklady těch nejbizarnější šmejdů?

Jakub Čížek | 147

Avast analyzoval počítače uživatelů. K nabušeným superpočítačům mají daleko

Avast analyzoval počítače uživatelů. K nabušeným superpočítačům mají daleko

** Avast prošel telemetrická data od 163 milionů uživatelů ** Zjistil, jaký mají hardware a software ** Mašina průměrného uživatele má k ideálu daleko

Jakub Čížek | 130



Aktuální číslo časopisu Computer

Test 9 levných notebooků

Jak na digitalizaci fotek

Otestovali jsme chytré osobní váhy

Ohebné displeje: budoucnost či slepá cesta?