Google | Sociální sítě | Google+

Končí Google Plus. Podle jedněch město duchů, podle druhých nenahraditelný web

  • Google dnes ukončí svoji sociální síť Plus
  • Roky přežívala ve stínu nezlomného Facebooku
  • Přesto si našla svoji komunitu, která těžce hledá alternativu

Tak k tomu nakonec opravdu došlo. Webová sociální síť Google+ po necelých osmi letech končí a transformuje se do podnikové aplikace balíku G Suite.

Zatímco polovina čtenářů nyní dost možná překvapeně kroutí hlavou, protože považovala G+ za cosi už dávno zapomenutého a fakticky mrtvého, ta druhá polovina byla na starém dobrém Plusku až do posledních chvil.

Klepněte pro větší obrázek
Poslední hodiny na G+ a osobní loučení

A nejen oni, spojení „google+“ totiž poslední dny patří k trendům i na Twitteru, kde mu tisíce skalních fanoušků dávají své sbohem a služba se tak dostala po letech opět do širšího povědomí.

Takhle jsme 3. července 2011 komentovali příchod nové sociální sítě Google+ v Týdnu Živě:

Stejně tak ožila síť samotná, každý chtěl být totiž u toho, kdy končí něco tak velkého. A Google+, přes všechny své problémy, velkým webem nesporně byl. V dobách jeho největší slávy se mohla síť pochlubit více než půlmiliardou profilů a více než sto miliony aktivních uživatelů.

Nový Google+ (nejen) pro nepřátele Facebooku

Při zpětném pohledu byl neúspěch Google+ zakódován už v jeho počáteční DNA. Plusko se na scéně objevilo v době, kdy se Facebook pomalu blížil svému vrcholu a byl tedy ve své kategorii neporazitelný.

Klepněte pro větší obrázek
Český Google+ pár desítek hodin po svém spuštění. Stejně jako v případě Gmailu i tentokrát Google použil systém pozvánek, které ještě umocnily psychologii tajemné, a proto vysoce žádané služby.

Jistě, už za pár let jej u nejmladší generace začne ohrožovat Snapchat a Instagram, ale to budou koncepčně zcela odlišné služby. Google+ byl naopak ve své podstatě jeho kopií – jen v odlišném kabátu.

Ti, kteří v roce 2011 spokojeně vysedávali na Facebooku, tedy neměli pádný důvod, proč odcházet na jakýsi G+, který sice nabízel lepší technologické vychytávky, ale k čemu to bylo dobré, když tam nenašli sociální interakci.

Klepněte pro větší obrázek
Jedním z lákadel Google+ byly v počátcích kruhy – propracovaný systém skupin, které tehdy Facebook v takové podobě ještě neměl

Stručně řečeno, k čemu byla mnohem lepší správa profilu, soukromí, přátelství, propojení s dalšími službami Googlu a kvalitnější multimédia (fotografie, videa), když tam nenašli svou vlastní rodinu, své přátele a své spolužáky.

Naprosto nepřirozený růst

Na Google+ se tedy v první vlně valili nadšení early-adopteři (podstatná část z nich brzy odpadla) a ideoví nepřátelé Facebooku (ti vydrželi až do konce). Bylo jich však příliš málo, než aby změnili pravidla hry.

Klepněte pro větší obrázek
Jeden z odhadů růstu G+ tři týdny po svém startu

Google měl nicméně obrovskou výhodu svého ekosystému. YouTube, Gmail a vyhledávač používala už tehdy dohromady více než miliarda lidí, což byl potenciál, který si v Mountain View nechtěli nechat ujít. A tak zlehka začali na svoji komunitu tlačit, ať si založí profil na G+, což podpořili postupným provazováním jednotlivých služeb.

Klepněte pro větší obrázek
Google+ dosáhl 10 milionů profilů za zlomek času, který potřebovaly sítě Twitter a Facebook

Výsledek? Ohromný růst! Týden od týdne, měsíc od měsíce se Google+ nafukoval nebezpečným tempem a na sklonku léta se už zdálo, že pokud to tak bude pokračovat, Mark Zuckerberg bude mít vážný problém.

Kde všichni jsou?

Zlí jazykové si však brzy začali pokládat klíčovou otázku: Kde sakra všichni jsou? Jen co počáteční nadšení opadlo, Google+ dohnala analogie Fermiho paradoxu.

Podívejte se na upoutávku Google+ z konce června 2011:

V dobách, kdy byly na Google+ alespoň papírově stovky milionů duší, odpovídala jeho skutečná sociální aktivita o řád menšímu projektu. Společnosti si stěžovaly, že jejich brandové stránky na rozdíl od Facebooku nikdo nelajkuje, že je Google+ optikou sociálního marketingu mrtvou platformou a že si ta čísla Google nejspíše vycucal z prstu.

Chabý marketingový potenciál podpořilo i trošku odlišné složení populace G+ než na Facebooku. Stručně řečeno, mnozí (včetně mě) utekli z Facebooku na Plusko právě proto, aby na ně na každém kroku nevyskakovaly třeba tehdejší marketingové kampaně Kofoly. Značkám se na G+ nikdy příliš nedařilo a samy se o to ani příliš nesnažily. Věděly, že na Facebooku a YouTube mají své jisté.

Mrtvé duše

Google+ se začalo pomalu říkat město duchů, a i když by jeho pevné jádro jistě protestovalo, objektivně vzato tomu tak bylo. Většina jeho uživatelských profilů totiž opravdu nevznikla přirozenou cestou, ale násilím ze strany Googlu, který při tvorbě nového účtu nalákal surfaře i na vytvoření profilu. Drtivá většina z nich se ale na Google+ už pochopitelně nikdy nevrátila.

Klepněte pro větší obrázek
37 tisíc sledujících po dvou letech existence G+, ale jen na papíře

Jelikož Google novým uživatelům doporučoval, koho pro začátek sledovat, a jelikož jsme na tomto seznamu figurovali čas od času i my z redakce Živě.cz, brzy jsme každý nasbírali desítky tisíc sledujících, což bylo v oné době a na poměry tehdejšího českého internetového rybníku ohromné číslo i ve srovnání s Facebookem.

V drtivé většině případů se však jednalo o mrtvé duše, se kterými nás od chvíle, co si nás přidaly na seznam, nepojila žádná další sociální interakce. Reálný počet sledujících – skutečných aktivních uživatelů, kteří síť pravidelně navštěvovali a zapojovali se, tak byl o nějaký ten řád nižší.

Nebylo to město duchů, prostě jen jiný svět

Brzy bylo jasné, že se Google+ hrobníkem Facebooku rozhodně nestane, to však ale ani v nejmenším neznamená, že byl zcela prázdný. Naopak se stal skvělou platformou pro tematické diskuzní komunity – otevřené i uzavřené, a spíše než Facebook v některých aspektech začal připomínat služby jako Reddit.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Někdo na Google+ přece jen byl, plusoval, zobrazoval fotografie a komentoval

Právě tyto komunity si nyní lámou hlavu, co dál, za Google+ totiž nemají odpovídající náhradu. Twitter ani Facebook nejsou řešením, protože prostě fungují jinak.

Král je mrtev. Ať žije král. Tedy alespoň prozatím...

Loni se Google definitivně odhodlal k čemusi, co bylo ještě před pár lety nemyslitelné. Hodil ručník do ringu, přiznal, že aktivita Google+ je opravdu nízká a oznámil ukončení jeho veřejné podoby v rámci tradičního jarního úklidu, což alibisticky odůvodnil děravým API pro vývojáře.

Klepněte pro větší obrázek
Podnikový Google+ v rámci předplatného G Suite pokračuje dál

Král je mrtev. Ať žije král. A přinejmenším nějaký ten rok asi bude, Google+ totiž bude nadále pokračovat jako podniková aplikace v rámci účtů G Suite. Těžko však říci, zdali Plusko uspěje alespoň v tomto tržním segmentu, ani zde totiž není jediným svého druhu a podobné systémy má také Microsoft v rámci Office 365 pro podniky a mnozí další.

Diskuze (44) Další článek: Facebook vám prozradí, proč v newsfeedu vidíte který konkrétní příspěvek

Témata článku: Google, Microsoft, YouTube, Web, Snapchat, Instagram, Twitter, Gmail, Sociální sítě, Facebook, Google+, G Suite, Mark Zuckerberg, DNA, Pár desítek, Twitter a Facebook, Síť, Profil, Duch, Fermi, Komunita, Facebook a YouTube, Plusko, Google Plus, Kofola


Určitě si přečtěte

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

** K odposlechu mozků používáme EEG ** To má ale žalostné informační rozlišení ** Rusům pomohla počítačová neuronová síť

Jakub Čížek | 29

10 map, na kterých můžete COVID-19 sledovat téměř v živém přenosu

10 map, na kterých můžete COVID-19 sledovat téměř v živém přenosu

** Koronavrus můžete sledovat skoro živě ** Analytici a kartografové připravili hromadu map ** Vybrali jsme deset z nich

Jakub Čížek | 8

17 užitečných tipů a triků pro Mapy Googlu, které byste měli znát

17 užitečných tipů a triků pro Mapy Googlu, které byste měli znát

** Mapy Googlu mají spoustu funkcí, které jsou často přehlíženy ** Využijte například podrobnější možnosti plánování cest ** Hodit se mohou i tipy na sdílení nebo pohledy do minulosti

Karel Kilián | 25



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test autokamer

Test ATX skříní

Jak surfovat pohodlně

Sportovní aplikace

Jak funguje procesor