Za prvé, s tím tržním podílem mlžíte. Duchařina se může vyskytnout u každého řešení. Podstatné ale je, že u málo rozšířeného řešení nedohledáte řešení skoro u žádného problému, a naopak: u rozšířeného řešení dohledáte rychle opravu drtivé většiny problémů. Anebo jinak: u málo rozšířeného řešení budete mít problém sehnat někoho, kdo tomu rozumí, kdo vám to bude spravovat. U rozšířeného řešení není problém odborníka sehnat. Je-li to podle Vás bezvýznamné, je to Vaší vizitkou (a víc to řešit fakt nehodlám).Co se týče "bez OS", to je zjevně těch zbývajících 3,9% (do sta procent). Má cenu řešit, jestli si na to zákazníci instalují Linux, jiný free OS, nebo cokoliv jiného, na co mají pořízenou licenci? Nemá.Proč sem taháte cloudy? Co má společného provoz cloudu s infrastrukturou školy? Relevantním srovnáním jsou malé/střední firmy. A většina z nich jede na MS řešeních (máte-li o tom po té prodejní statistice ještě pořád pochybnosti, oběhněte si náhodně vybraných 20 firem ve Vašem okolí a dejte vědět, jak to dopadlo). Kombinovaná řešení se v malých firmách nevyskytují, protože to nepotřebují (složitost = náklady v takovém případě vysoce převažuje nad přínosy).Statistiky web/mail serverů nejsou pro daný segment relevantní (weby jsou hostované, mail servery často taky; statistiky tedy "kazí" velké hostingové firmy, kterým se už vyplatí platit si odborníky na správu Linuxových serverů). Relevantní by byla statistika interních serverů (file server, SQL, DC), to ale z internetu kupodivu nezjistíte (a už vůbec ne v relevantním segmentu - malé/střední firmy/školy).Ad rizika:
1. To má být riziko? MS platforma je tak rozšířená, že neexistuje SW, který by škola potřebovala a nebyl pro ni. A nejen škola.
2. V praxi ty změny oproti standardům přinášejí uživatelům řadu výhod (když používají kompatibilní klienty). A to je důvod, proč tam ty změny jsou. Ano, je to dvousečná zbraň - ale není problém vybrat si SW, který umí "sekat tou správnou stranou". Nabídka je dostatečně široká.
3. Kdo to na té škole bude potřebovat a proč? Při "školní" úrovni administrace je to naopak možnost, kterou lze řadu problémů vyrobit.A ano, může se za 5 let ukázat, že to něco zásadního neumí. Je to ale hodně nepravděpodobné (na zásadní nedostatky se obvykle přijde mnohem, mnohem dřív). A to riziko je u všech řešení. Holt pak nezbyde než řešení nějak změnit/upravit - či upgradovat na novou verzi (po 5 letech už k tomu stejně bude, s ohledem na technologický vývoj, nejvyšší čas).Shrnuto:
Každý systém je vhodný někam. Výhodou MS řešení je, že jsou rozšířená (a tedy s dostupnou podporou) a dostatečně jednoduchá na to, aby je dokázal zprovoznit a udržovat i polo-laik. To je pro školu velmi dobrá kombinace.
Vy ale tyto reálné výhody shazujete ze stolu kvůli imaginárním problémům. Vaše analýza mi proto přijde mnohem horší než analýza těch studentů.